Gå til innhold

Hmmm...hvorfor saft til små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker ikke på sviskesaft da, men Gøy, Fun, Røra og annen dritt. Noen få ganger har jeg blitt spurt hvorfor ikke ungen min får saft, og da ser jeg på dem med et rart blikk. Det er da ikke synd i henne fordi hun ikke får det skvipet der? Jeg gjør både meg og henne en tjeneste ved å holde slike produkter unna så lenge som overhodet mulig.

Unger har ikke vondt av å ikke få saft, brus, godteri osv. De vet ikke at det finnes.

Jeg forstår meg heller ikke på foreldre som sender saft på flaske med barna til skolen. Skjønner de ikke hva som skjer med tennene? Både saft med sukker og sukkerfri saft er dårlig. Jeg har sett små barn med brune flekker på de nydelige, hvite melketennene sine, og det kommer ofte av at de går og sutter på en flaske med saft eller brus. Helt forferdelig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare la folk gjøre ting på sin måte og du gjøre ting på din måte. Nytter ikke å overbevise når folk allerede har fått lure ideer. Er forøvrig enig i at det er synd på tennene til noen små.

Skrevet

Ja, man er jo nødt til å la folk gjøre som de vil. Man kan ikke styre andre. Derfor syns jeg ikke det gjør noe at jeg legger ut et innlegg om det, det er jo ikke noe lovforslag, akkurat. Det er en mening.

Skrevet

Enig med deg, Juniprinzessin. Det legges ut innlegg om alt mulig annet rart mellom himmel og jord her - så hvorfor ikke om saft :)

Er forøvrig på samme linje om deg - fatter ikke hvorfor man må gi ungene saft og brus. Hvis det er så utrolig viktig å gi dem noe annet enn vann (staaaakkar unger som bare får vann) så går det an å variere med juice til måltidene når de blir gamle nok. Men vann er og blir den beste tørstedrikken, både for kropp og tenner.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg syns bevisstheten i dag generelt er alt for lav. Jeg prøver ikke å si at mødre i dag er dårlige mødre, men jeg syns det er utrolig mange som rett og slett mangler kunnskap om forskjellige ting.

F.eks. traff jeg en mor som hadde fått tak i sånn løpestol til gutten sin på 5 mnd. Hun var så glad for da fikk gutten trent litt.

Er det da helsestasjonen som svikter, eller mødrenes foreldre som svikter?

Skrevet

Hørt om te? Da mener jeg ikke svart te med tein i seg, men urte te, som f.eks kamille! Godt og sunt!

Skrevet

Anonym 0950: jeg har også lurt litt på dette - idag hvor vi har tilgang til så enormt mye informasjon og får relativt god oppfølging fra helsemyndigheter gjennom både graviditet og barseltid skulle en tro at kunnskapsnivået var høyere blant foreldre.

Men kanskje er problemet akkruat informasjonsmengden? Det blir en enkelere og mindre plagsom løsning å forkaste alt fordi "det er så mye forskjellige meninger uansett"?

Skrevet

Exactly. :-) "Staaakkars ungene som ikke får saft" - skjønner ikke bæret av det. Ungen min elsker vann! Hva skulle de sagt hvis ingen hadde funnet opp saft? "Staaaakkars ungen som ikke får..."?

Poenget er at dette er stoffer som er fremstilt av mennesker. Vi trenger ikke saft. Vi trenger ikke sukker. Så hvorfor er det synd i barna som ikke blir proppet full av møkk?

Som sagt, barna aner ikke at saft, brus, is og godteri eksisterer. Ikke før VI introduserer dem for det. Det man ikke vet, har man ikke vondt av, og det sukkersøppelet der kommer de tidsnok til å oppdage. Og da kommer de til å hyle om å få det hele barndommen. Herregud - hvorfor ikke spare seg selv og dem for det hysteriet en stund til?

Skrevet

jeg er helt enig med deg men likevel datteren minfår saft på skolen, dette fordi hun ikke drikker melk og hun drikker generelt lite og da vet vi at hun får i seg litt drikke vann får vi bare i henne her hjemme.

datteren min drikker lite av safta å men da får hun i seg noe veske.

hun fikk ikke noe godteri før hun var 3 år saften var det noen besteforeldre som introduserte. og vi jobber med å få henne tilbake til vann.også på skolen.

Skrevet

er enig med deg H.I.

Ser det er mange bekjente som gir barna sine saft istedefor vann. Får vondt av de. Tenk på tennene... huff..de kommer til å ha sitt første hull før de er 2 år... =/

Selv om jeg selv fikk saft av mamma fra jeg var 8-9 mnd så har jeg pr i dag ikke hatt hull i tennene. Men jeg har forholdsvis sterke tenner. Det er det ikke alle som har.

Men det handler ikke bare om det. Det handler om å bygge opp tidlige holdninger til søtsaker. Vi ønsker ikke at barna våre skal bli overvektige, få rotne tenner. Men hva skal vi gjøre den dagen barna våre kommer å spør om å få brus, snacks og sjokolade? Vi kan ikke nekte de det. Det er endel av å være et menneske; å kose seg med noe søtt/salt på en lørdagskveld. Alt med måte,selfølgelig.

Men det er alltid mammman og pappan som vet best for sine barn. Ingen som klarer å overbevise om det ene eller det andre. Folk er forskjelllige.

Skrevet

Godt å høre at det er bevisste foreldre der ute. :-) Men det er altfor mange som lar være å ta diskusjonen for det den er, og istedet føler seg angrepet og begynner å skjelle og smelle. Unnskyld meg, men barnas beste kommer da sannelig før foreldrenes fornærmede følelser. Men som sagt, i denne tråden later det til å være oppegående folk. :-)

Skrevet

Neida, skal ikke nekte unger kos på lørdagskvelden! :-) Jeg tenkte på de minste barna. Jeg har en 11 mnd gammel jente og hun får ikke saft. De litt eldre kan få det, men det er veldig dårlig som tørstedrikk. saft bør drikkes kun til måltider.

Den siste setningen din tar jeg med litt ironi. Mamma og pappa vet jo ikke alltid best, jeg har selv lest meg til kunnskap og vet ikke alt automatisk. Det fins flere eksempler på feilernærte og underernærte baren, hvor foreldrene trodde de gjorde det beste for barnet. I de mest ekstreme tilfellene endte det med at barnet døde. Så nei, foreldre vet ikke alltid best. Men jeg er enig med deg i at mange ikke lar seg overbevise.

Skrevet

ja,det var ment som ironi. Regnet med du tok den, ja ;-)

Har en sønn på 10 mnd. han får ikke saft han heller. Syns det blir feil.

jeg gir ikke saft så tidlig av den grunn at jeg vil opprette et sunt forhold til søtsaker og jeg vil at ungen min skal VITE at her i hus er det MAMMA og PAPPA som bestemmer. Ser ingen grunn til å "skjemme bort" ungen ved å gi han saft til hvert måltid. Han kommer nok til å få litt saft på 1årsdagen sin. men det er for å oppfylle min måte å oppdra på, godteri til fest og på lørdager. Men det betyr IKKE at det blir servert uendelig med godteri.

Er ei godteræv sjøl, men etter småen kom til verden så har både min mann og jeg lagt godterispising til lørdagene. Selv om småen har lagt seg når vi tar frem snacksen ,så må vi jo uansett følge reglene vi også. Rett skal være rett. Vi må jo stå for det vi mener og gjør. Hvis ikke så blir det jo bare teit...hehe;)

Skrevet

alle mennesker har et innebygd søtbehov. Men hvorfor gi saft for å tilfredstille det, det dere ender opp med da er at det bare blir forsterket. Til mindre barn; hvorfor ikke gi fruktmos? Det er søtt og tilfredsstiller mer enn nok. Vi voksne tar jo oss ofte en banan eller et eple om vi føler trang til noe søtt å sette tennene i. Så hvorfor skal vi gi barna SAFT, når de kan få sunn frukt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...