Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 Har barn født i januar, og ja vi har vel kanskje tenkt å ha en slags privat navnefest i løpet av sommeren. Men vi ønsker ikke å døpe barnet eller være med i en organisert navnefest. Er det bare vi som gjør det sånn? ALLE spør hele tiden, når skal dåpen være, har dere hatt dåp, hva - skal dere ikke ha dåp??????
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 HI hmm... var vel kanskje feil sted å legge inn dette, da de fleste har sikkert er for og skal ha dåp Er ikke i mot å døpe ungene altså, men ønsker det ikke selv...
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Nei dere må ikke ha noen av tingene. Personlig er ikke dåp et alternativ for oss siden vi ikke er kristne, men syns markeringen med HEF er en fin sermoni. Da jeg ble født fantes det ingen slike markeringer og mine foreldre savnet det. Kanskje mest pga press fra familien med tanke på dåp. Når man velger navnefest som de senere gjorde til mine søsken stilnet spørsmålet ang dåp raskt (+ også litt fordi de hadde vel forstått at det nok ikke ble noen dåp) Jeg var igjennom det samme da vi fikk førstemann. Min svigerfamilie syns jo dette at vi ikke skulle døpe var merkelig og syntes synd på det stakkars barnet mitt. Tror ikke de kjenner noen som har valgt noe annet.. Da navnefesten var gjennomført og alle syntes dette var en flott markering har jeg ikke hørt en ting om dette spørsmålet mer. Så for meg er det to ting som var viktig med navnefesten. Det ene er å samle familien og ønske den lille babyen velkommen i familien og feire den. Og det andre for virkelig å fortelle at slik gjør vi det. Hadde vi ikke hatt navnefest regner jeg med at vi hadde hatt maset om dåp enda. Men om du velger å ha en privat markering syns jeg det kan være like koselig. Dere må gjøre det som er riktig for dere. Har forresten lest andre innlegg her tidligere om andre som velger å ha en privat navnefest i stedet for den HEF arrangerer. Og jeg regner med at det er like flott det.
tyrjente76*mammatil2imars10* Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 vi skal bare ha en privat navnfest uten noen form for seremoni!! så ålreit å ha noe som er helt personlig;)
vimsen Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 Nei, lag en markering som er slik dere vil ha den. Dere bestemmer! Vi har hatt navnefest i HEF regi, men vurderte også om vi skulle lage helt vår egen ramme rundt det. Men vi fikk også mange spørsmål om dåp - til og med kort med takk for invitasjon til dåp (etter at vi hadde sendt ut invitasjon til navnefest...:-) her sitter tradisjonene dypt) Våre små har til og med fått holdere til dåpsattest av en gammel onkel som det står pent gravert dåpsattest på utsiden ;-) Men vi vet at det ikke er vondt ment.
whoopsie daisy Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Det er helt opp til dere, dåp, navnefest, egen seremoni/fest eller ingen ting. Selv er jeg ikke døpt og navnefest fantes vel ikke da...Men flere av mine venninner velger å ikke ha noen seremoni. Noen fordi de ikke blir enige og noen fordi det ikke passer for dem. Selv ville jeg valgt navnefest fordi jeg ikke er religiøs og giftet meg også gjennom HEF. Rammene de lager for navnefest er veldig høytidelige og fine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå