Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 JEg har en datter på snart 9 måneder som i en periode har nektet å spise. HUn går og er sur hele dagen fordi hun er sulten, men å spise vil hun ikke. Jeg får ikke gi henne med skje, alt hun spiser vil hun bare spise selv. Hun tar en liten bit og så kaster hun resten utover og skriker og vil ikke ha. Har prøvd ALT mulig!!! Fra velling til pizza. Hun nekter. Har 9-10 tenner og kan fint tygge maten sin. Drikker derimot en god del vann. På de siste par månedene har hun gått NED 200 gram og strukket seg 4 cm. Hva skal jeg gjøre?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Så rart at et innlegg om et barn som nekter å spise får null svar mens et innlegg om navnevalg får 50.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Snakk med helsestasjonen eller legen din. Det er ikke så rart at ikke så mange svarer på dette for det er et veldig vanskelig og ømtålelig tema. Navnevalg er mye enklere å ha en mening om liksom.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Jeg har selvfølgelig snakket med helsestasjonen om dette allerede, ellers ville jeg egentlig vært en skikkelig dust. De sier bare at hun fortsatt er "tjukk og rund" og at de ikke er bekymret. Jeg er heller ikke kjempebekymret, men det er ikke så moro når hun ikke har spist omtrent noe fast føde på 2 måneder og bare fortsetter å gå ned i vekt. Jeg vet at hun rører seg mer nå enn før og at hun derfor vil flate ut litt. Men å gå NED er vel kanskje ikke så bra. Og jeg synes man skal få tatt barna sine på alvor selv om de har litt å gå på.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 Skjønner bekymringen din! Har en gutt som er snart 9mnd (og rund, men gått ned) og har vært dårlig til å spise. Jeg ringer helsestasjonen hele tiden, og får tips og råd og blir beroligget. Det jeg har fått beskjed om er å bare fortsette å øve, men ikke tvinge selfølgelig. Kan få time til samtale/veiledning hvis jeg vil. Får hun MM eller MME? Min vil hvertfall ha pupp innimellom, heldigvis. Dette hjalp vel ingen ting, men da ser du hvertfall at du ikke er alene om problemet...Lykke til, da:)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Hos oss har vi et tilsvarende problem. Min er snart 11 mnd og har hatt en jevn vektøkning hele tiden, men han er lang og tynn. Har aldri vært noen sumobryter, han er småspist av seg, så vi har ikke mye å gå på! De siste to mnd har han ikke gått ned i vekt, men han har bare lagt på seg 70 gram, så veksten har flatet litt ut. Han liker heldigvis mm og mme og grøt. Annen mat er så som så. I helgen spiste han en hel brødskive med leverpostei ene dagen, neste dag ville han ikke en gang smake! Kniper igjen munnen og vrir hodet bort. Jeg har ikke snakket med helsestasjonen men med en barnelege. Hun sa at det var bare å gi melk og grøt. Tidligere pumpet jeg for å lage grøt basert på morsmelk, men nå får han nan og grøt på vann og pupp to ganger om dagen (selvfølgelig lunsj og middag også da). Et tips fra barnelegen var å lage den type grøt som man ellers skal blande med vann, med nan. Da blir det mer energi i den. Og hvis det var noe mat vi fikk i han, f.eks et spesielt middagsglass, så tilsetter vi olje (rapsolje eller olivenolje) i det. Utenom dette, så skulle vi bare fortsette å tilby mat men ikke tvinge. Middager burde vi ha felles, at han sitter med bordet mens vi spiser og får av vår mat. Grønnsaker, pasta, ris, alt kokt uten salt, så kan man bare gi det til de små og se om de vil spise. Mais prøvde vi forleden dag og det var en slager, ikke minst så morsomt å spise selv! En fordel å sitte på kjøkkenet og så må man bare finne seg i at det blir gris og søl, de trenger å kjenne på maten og prøve litt selv. Vel jeg er ikke noen ekspert på dette jeg heller. Har hatt det litt kjipt etter siste veiing da han hadde lagt på seg så lite og vi ikke fikk snakket med noen. (Kontrollen med helsesøster ble avlyst fordi hun var syk så vi var bare innom og veide selv). Men da jeg fikk snakket med barnelegen ble jeg beroliget og nå er vi i gang med oppfetingskuren. Så får vi se. Lykke til til deg da!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå