Gå til innhold

hjelp - svangerskapskløe

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser at en har blitt satt igang pga svangerskapskløe. Trodde dette var helt ufarlig jeg, Noen som har erfaring med dette og hva menes da med ekstrem svangerskapskløe. Jeg våkner flere ganger i løpet av natten av at jeg klør på ryggen og enkelte ganger så intens at jeg nesten blir litt følelsesløs i huden etterpå. Har det også på dagtid men ikke så intens. Klør ikke andre steder. Er dette svangerskapslløe som jeg må ta opp med legen? er forøvrig i uke 40+1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som kan hjelpe meg?

Skrevet

Her er jeg :-)

Du får en spray på apoteket som normalt sett brukes til vannkopper fra Aderma.

Greit å bruke på de værste stedene.

Ellers så har jeg hver gang jeg dusjer smurt meg inn med baby oilgele på våt hud.

Dette binder masse fuktighet i huden, og demper kløen betraktelig.

Lykke til kjære deg !

Skrevet

Psst.

Det hjelper å være ute.Kjøligere mot huden :)

Jeg spurte jordmor om det var frlig, hun svarte at det bare var ubehagelig.

Skrevet

Leste akkrat at kløen kan skyldes forhøyede leververdier.Sjekk med legen du, det skal jeg !

Skrevet

Ring legen for sikkerhetskyld, og få tatt en blodprøve. Hvis den viser for høye verdier, blir etter som jeg forstår fødselen satt igang. Jeg går selv og venter på svar fra prøver, etter kløe på hender og føtter ... Kan jo selvsagt også være uskyldig kløe, men greit å få det bekreftet/avkreftet. Uten å overdramatiserere det, så kan lese du mer her: http://www.americanpregnancy.org/pregnancycomplications/cholestasispregnancy.html

Skrevet

Jeg har dessverre slitt med kløe og høye leververdier og galleverdier siden uke 30. Går på kontroll på sykehuset en gang i uken. der tar de blodprøver og ultralyd. Jeg har fått medisiner og lever og galleverdiene mine er nå normale i uke 35. Det er bare hvis medisinen ikke virker at fødselen blir satt i gang. Dette kommer selvfølgelig ann på hvor langt en er kommet i svangerskapet. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med legen din for å sjekke lever og galle verdiene dine, slik at dette ikke forblir ubehandlet.

Min baby har foreløpig ikke virket affisert hverken av at jeg har vært dårlig ( svimmel og kvalm ) eller på grunn av medisinene jeg står på.

Skrevet

Det er to ulike typer svangerskapskløe, en ufarlig og en som kan påvirke fosteret. Spesielt dersom du i tillegg klør inne i hender og under føtter bør du komme deg til legen ASAP og få tatt blodprøver. Jeg har hatt den ufarlige typen siden uke 6 (er i uke 36 nå..), men blir likevel fulgt godt opp siden jeg jo ikke vil merke den store forskjellen dersom leververdiene nå forandres. Noen tips har jeg jo fått med meg på veien og har prøvd ALT; her er mine tips i allefall:-)

- Dersom du har badekar; bad regelmessig med badeolje i ikke alt for varmt vann (nøytral olje som du får kjøpt på apoteket)

- Unngå parfyme i størst mulig grad i alle slags produkter

- Når du dusjer, bruk så kaldt vann som mulig

- Bytt ut all såpe med bade/dusjolje

- Bytt vaskemiddel/skyllemiddet til nøytral

- Decubal Recover er den kremen som har funket best for meg (prøvd alle mulige kremer, men denne har en veldig god konsistens). Bruk den minst 3 ganger daglig (JAAA, det blir dyrt i lengden... :-( )

- Decubal sprayolje; funket en måned før den plutslig ikke hadde noen virkning lengre av en eller annen grunn...

- Hvitvask; vet ikke hva jeg hadde gjort uten den!! Smøres på når kløen blir for ille

- Akupunktur; har i allefall gjort at jeg har fått igjen søvnen, selv om kløen ikke har blitt borte

- Sove i kaldt rom

Ting som ikke har funket på meg, men som kan funke på andre:

- Smøre med olje (sprayolje fra decubal som sagt; funket en stund)

- Aloe Vera; hadde kun virkning i korte, korte perioder

- Allergitabletter; vriket kun 30 min-1 time og da syntes jeg ikke nytten var bedre enn risikoen

- Lysbehandling (dog fint med gratis solarium:-) )

- Sove med bomullshansker (tok de av i søvne og klødde meg allikevel)

- Diverse kremer i diverse høye priklasser!

- Kortison?kremer; har funket på utslettet de gangene jeg har hatt det, men det flytter seg jo bare!!

Som du ser så har jeg vært rimelig desperat; har jo hatt det lenge nå, og dersom dette ikke gir seg etter fødselen vet jeg helt seriøst ikke hva jeg skal gjøre. Har vært hos hudspesialist og det eneste han hadde å si var at det var en "type elveblest forårsaket av hormoner i forbindelse med gravidideten, men det kan være 1000 andre grunner også"!

Har nettopp begynt på akupunktur, samt en diett for å finne ut om det er noe mat jeg reagerer på; skal bli spennende å se om det funker!

Ble langt foredrag dette, men håper du finner noen tips:-))

P.S. Ei venninne av meg kom på føden og fikk ordentlig kjeft av jordmora fordi hun ikke hadde sagt fra om at hun hadde sagt fra at hun hadde hatt kløe de siste ukene; de begynner å ta kløe rimelig seriøst i forhold til før nå..

Skrevet

Uparfymert babyolje i dusjen funker for meg.

Skrevet

Hei,

Er gravid for 2. gang med svangerskapskløe. Dette er typen som heter cholestase, dvs forhøyede leververdier, totale gallesyrer og INTENS kløe. Og da snakker vi kløe som slett ikke har effekt av olje, bad, kremer eller allergimedisiner! Har man kløe, spesielt inni hender og under føtter, skal man kontakte lege og få han/hun til å ta blodprøver av deg. De fleste leger er veldig oppdatert på dette nå, slet med å få diagnostisert meg for 5 år siden da jeg var gravid med førstemann. Denne gangen har alt gått mye bedre, og jeg ble kontrollert med ultralyd og CTG ukentlig, og skal forløses, dvs settes i gang fødsel i uke 37. Hvordan mor har det er forsåvidt "uviktig" for barnet, det er de høye leververdiene og gallesyrene som gjør at babyen i magen blir stresset og dette kan forårsake at I VERSTE FALL, barnet dør i magen. Ikke for å dramatisere! Derfor skal man ikke gå helt til termin, helst forløses i uke 37. JEg har hatt god effekt av tbl denne gangen og er rolig med tanke på hva som skjer med barnet, kjenner masse spark og er nå i uke 36, er offisielt innlagt på sykehuset med permisjon, og tar CTG daglig. Fra nå frem til forløsning mandag 21.mai, er det også opp til meg å være obs på at jeg kjenner godt med spark og bevegelse. Håper dette kunne være til hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...