Gå til innhold

Bare en liten tanke, inspirert av innlegg om brus på 17. mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at noen sier at når barnet ser andre drikke brus, spise is og lignende så må de få smake, men det handler bare om hvilken holdning man har til de forskjellige tingene, gjør det ikke det?

Hvis barnet mitt ser noen drikke kaffe eller øl for eksempel, så får hun ikke smake selv om hun har kjempe lyst til å smake. Ser hun noen røyke så gjelder det samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, de må jo lære at de ikke kan få alt, men skal de da automatisk ikke få noe?

Skrevet

Når du sier 'andre', hvem andre tenker du på da? Noen i familien, eller bare noen andre i gata eller noe?

Man står vel ikke og spiser is foran ungen sin uten at den får smake, da gjør man det heller når ungen sover eller leker et annet sted. Hvis barnet tilfeldigvis ser noen venner eller andre mennesker som spiser is, så kan man jo forklare at de har fått det av sine foreldre, og de bestemmer kanskje noe annet enn du. Man må ikke alltid la barna sine få det samme som alle andre.

Skrevet

Bare lurer på hvordan du får folrklart det til en unge på 10 mnd...

Prøver å fortelle slikt til poden min, men han vil liksom ikke høre....

Skrevet

Enig med deg, anonym :-) Men samtidig er det ikke vits i å hive innpå, fråtse vilt, og så nekte ungene sine det samme som du spiser..! Her spiser vi sjelden godteri/drikker brus, pleier å ta det etter ungene er lagt evt, og så kose oss... Lillegutt har hvertfall et helt sunt og normalt forhold til godteri/brus, så jeg føler at vi har gjort en bra innsats på det området ;-)

Skrevet

Jeg er enig med HI. Det kan kanskje virke litt stygt gjort overfor barnet, men det har jo ikke godt av det!

F.eks. idag hadde vi sterkt krydret kylling til middag. Jenta vår holdt på å se på oss mens hun sikla (stakkars). Vi kunne jo likevel ikke gi henne dette, og vi var sultne, så vi spiste ferdig mens vi prøvde å avlede henne med leker og morsomme lyder.

Mange forveksler nysgjerrighet hos barn, men at de automatisk skal få smake også. Synes det signaliserer liten viljestyrke hos foreldre, og det er jo nå i begynnelsen vi kan trene oss opp til å bli bestemte. Senere blir det vanskeligere dersom barna vet de kan få viljen sin.

Skrevet

Om min samboer har et glass øl om min 3 åring ønsker å smake så får han litt på fingen sin og får lov å smake. Det har nettopp skjedd og skjedde i sommer også. Vi vet at han ikke liker det så dermed synes vi at det er bedre å la han få smake og bli ferdig med det enn å ha evig mas. men det er jo selvfølgelig opp til hver enkel.

Har selv fått lov å smake øl hjemmenifra. kanskje det er derfor jeg ikke liker øl den dag i dag?

Mine foreldre røykte begge to men det har aldri falt meg inn å spørre dem om å få prøve ett trekk!

Skrevet

Om min unge får lov å drikke smake brus av mitt glass så betyr ikke det at han alltid får viljen sin. Synes heller ikke at det er mangel på viljestyrke hos oss som gjør det.

Jeg ser det heller på denne måten at nettopp på grunn av at han har fått smake på alt så er han heller ikke kresen når det gjelder mat. Han spiser alt!

Skrevet

Å sammenligne det å gi en liten tass is med å gi h*n røyk eller øl er vel litt fjernt? Kom med et seriøst innlegg, så kan vi diskutere det!

Skrevet

Er vel ingen som lar ungen sin drikke brus på 17 mai når den er under året vel??? Jeg anser meg selv som rimelig liberal når det kommer til hva han skal få smake på etc etc, og is og kake er greitnok men brus????

Skrevet

Lr du ungen din smake på øl, anonym? Jøss, tenk om'n liker det da, det kaller å la ungen smake uten å ha hodet med seg. Går grensa di ved røyk da? eller fleinsopp? Jøss, man overraskes stadig.

Skrevet

Jo det er visst mange her som gjør det. Is, brus, kake, sjokolade - det er tydeligvis helt greit å gi alt dette til barn under 1 år, gjerne helt ned i 4mnd-alder, fordi det er synd på dem hvis de ikke får smake. Eller er det synd på foreldrene? Gudene vet, jeg syns ihvertfall det er merkelig. Og kom gjerne med motargument, jeg vet jeg får peppe for dette nå men det bryr meg midt i #¤YU/&%¤#.

Skrevet

- da får de pepre oss begge, mayaya :)

Skrevet

Brus og saft og sånt er jeg ikke fan av, men kan gjerne la småtten få smake litt kake hvis vi spiser. Ser ikke problemet med en liten bit i ny og ne. Tror folk at ungene aldri kommer til å spise dette, eller? Mamma sa at av oss tre ungene var hun desidert strengest med storesøsteren min. Hun fikk ikke smake syltetøy engang før hun var fire. Hvem av oss søstrene er det nå som er overvektig og mest glad i søtt? Jo, storesøs. Det går visst ikke alltid som man har tenkt og derfor gidder jeg ikke å være hysterisk med maten heller.

Skrevet

njaa, kommer vel til å slenge sånn der boks-slim etter oss :-p

I tråd med 17mai-ånden :-D

Skrevet

Hvorfor er det alltid sånn at hvis en ønsker å være litt restriktiv så blir en automatisk hysterisk? Interessant fenomen.

Skrevet

Og hvorfor er det sånn at hvis man ikke er restriktiv, så er man slepphendt.? Også et interessant fenomen...

Men, ja, hvis min 10 mnd gamle sønn henger i beina på meg og griner for å få smake en liten bit når jeg spiser et kakestykke, så synes jeg det er litt hysterisk hvis han ikke skal få en liten smule. Skyt meg ;o)

Skrevet

Når jeg var liten, var godteri noe som eksisterte på lørdager. Sjokopålegg kjøpte ikke mamma, men syltetøy hadde vi jo. Brus var også en innimellom-greie. Jeg har tenkt litt på dette i det siste faktisk, for det er jammen mye søtt rundt oss nå... Hele tiden, tom. i bhg...

Jada, jeg VET at poden kommer til å få sin dose, og at noen kommer til å være såå snill og la han smake lenge før jeg optimalt sett ville... Men jeg håper jo at jeg kan lære han å ha et ok forhold til både godteri og usunne matvarer fordi. Synes ikke det er hysterisk.

Men å antyde at han blir overvektig FORDI han ikke får sukker som barn, nei den må du lenger ut på landet med..!

Skrevet

Når sa jeg at man blir overvektig fordi man ikke får sukker som barn? Les en gang til, du. Poenget mitt var at selv om søs var den eneste av oss som ikke fikk noe, så er det hun som sliter med overvekt i dag. Altså har man ingen garanti enten man gjør det på den ene eller andre måten.

Når det gjelder hvor ofte man får søtt, så er det vel ingen som har sagt at de gir dette daglig? Og hvis poden min får smake litt kake nå, så hindrer vel ikke dette et godt forhold til mat senere?

Og det at godis kun var noe man fikk på lørdager når man var liten, stemmer vel ikke helt? Man fikk vel litt på 17. mai også?

Skrevet

Når jeg var liten, var 17mai alltid på en lørdag.. neida, men du skjønner hva jeg mente, tenker jeg.. Som jeg skrev, så befinner vi oss oftere blant sukker nå enn før, meg inkludert (så du ikke skal tro jeg er en fanatiker her). Vi fikk feks aldri kake i bhg annet enn på årsavslutningen..

Jeg setter ting litt på spissen fordi jeg synes vi bør tenke oss litt om ang hva vi lærer barna våre, og jeg håper oppriktig at det tar lengst mulig tid før sønnen min oppdager feks sjokolade.

Skrevet

Jeg tror egentlig vi er mer enige enn uenige. Jeg synes også at man skal være forsiktig med sukker og det er langt fra hver uke at småtten får smake kake og sånt. Litt is på 17. mai skal han få, men proppa med søtt skal han ikke bli :)

Skrevet

ja, det tror jeg også vi er. jeg kommer på ingen måte til å løpe etter han til han er konfirmert for å nekte han et kakestykke, men satser på å lære han hva som er bra. Og så håper jeg det tar litt ti før han får det første gangen.

I år er jeg rimelig trygg på 17., da, for han er bare 7 uker... :-p

Skrevet

Hva?!? 7 uker og ingen is? Skammelig... ;o)

Skrevet

3-åringen min skal selvsagt få spise så mange is hun orker og lyster på 17.mai! Det er jo det dagen er ment for :) Men nå er 17.mai en spesiell anledning, og lørdagsgodt er på lørdager.

hehe, ser for meg mayaya springe etter konfirmanten og rope "no hold du dæg unna den stratosen, gut!!!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...