Gå til innhold

Farspermisjon, kan noen fortelle meg reglene der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har jeg forstått det rett at far har 6 uker permisjon + 2 uker (uten lønn) rett etter fødsel? Jeg har termin 10. september, når må han ha avviklet de 6 ukene? Jeg har tenkt å ta ut permisjon med 80 % lønn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far har rett på 2 uker i forbindelse med fødsel - dette er ikke en del av foreldrepermisjonen. Enkelte arbeidsgivere betaler lønn i permisjonen.

Ellers så skal far ha minimum 6 uker av permisjonen, de kan tas når som helst etter de 6 ukene etter fødselen som er øremerket mor.

Ellers så kan dere dele som dere ønsker.

Skrevet

Om ikke jeg har misforstått, så må de 6 ukene tas i løpet av de ukene som du skal ha permisjon.. Skal du ta permisjonen din i ett, har far krav om 6 av de 52 ukene, altså 46 uker til deg...Men du må ha de 6 første ukene etter fødselen... Nye regler gjør det sånn at man kan spre permisjonen ut over tid. F.eks om barnets far jobber 2 uker,og har fri 2 uker, kan han passe barnet mens du er på jobb, da er det ikke permisjon, og dine 46 uker blir spredt over lenge tid. De 46 ukene må da tas før barnet fyller 3 år.

Om arbeidsgiver tillater, kan pappapermen f.eks tas med 1 dag i uka. Noen velger det alternativet.. Da har ikke mor permisjon den ene dagen, og "mister" litt penger hver uke istedenfor å "miste" alt i 6 uker...

Tror det er mange alternativer...

Skrevet

Som sagt før, 6uker er minstekravet for far.. Om dere ønsker kan du ta de første 6 ukene og han resten...

Skrevet

Leste på Nav internet sider at 80 % lønn så er det snakk om 54 uker med total permisjon. Vil det si at mor kan ta ut 48 uker og far 6 uker, tilsammen blir det jo 54 uker????

Skrevet

54 uker tilsammen, 9 uker til mor, 6 uker til far, resten kan deles som man vil.

Skrevet

Han kan avvikle sine 6 uker når som helst etter de første 6 ukene etter fødselen som er forbeholdt deg, men da må du enten være i jobb, ha ferie eller ha perm uten lønn. Han må ha avviklet sine 6 uker innen barnet fyller 3 år.

Når dere har valgt 80% lønnsdekning gjelder dette for dere begge.

Skrevet

Da forstår jeg at mor har 48 uker av permisjonene og far 6 uker!?

Skrevet

Bare for å bidra til ytterligere forvirring.

De 6 ukene som er forbeholdt far, kan vel tas uavhengig av hva mor gjør? Er det ikke slik at det er i de resterende ukene at mor må være i jobb, ferie, studier etc?

... eller har jeg misforstått .. igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...