Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere når dere leker med den lille? Har dere noen aktiviteter som er lærerike for dem. Forsøker dere å lære dem ord og sammenhenger? Lyst til å utfordre lillemann litt. I tilfelle hvordan? Alle erfaringer mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fortsatt hjemme med min lille på nesten 14 måneder og vi bruker mye av dagen på å leke, inne og ute. Hvis vi f.eks. skal leke sammen i stua så setter jeg meg ofte på gulvet med en utvalgt leke, og forsøker å få han interessert i den, nettopp for å gjøre han oppmerksom på hvordan ting fungerer og evnt. lære noen ord i den sammenheng. Det er utrolig hvor mange ord de lagrer og kan etterhvert forstå, selv om det er lenge før de selv bruker dem. Her er noen forslag fra oss:

-Vi kaster ball til hverandre/eller kaster rundt for så og hente igjen

-Vi kan øve på å ta av og sette på igjen ringer på en sånn ringstolpe, da snakker jeg om stor/liten og om fargene + viser ham motorisk hvordan man setter på ringene

- Vi kan putte klosser i puttekasse

- Vi leser bøker, titter i pekebøker og jeg snakker om det vi ser. Dyrebøker, bøker om kroppen og barn + bilbøker er favorittene her.

- Vi kjører med biler, små og store, rundt og rundt og opp og ned på møbler og oss selv. Veldig morsomt.

- Han får sitte på en liten trehjulssykkel eller en sånn gåbil, jeg dytter ham rundt og vi synger eller sier brrrrummmm:) Øver på å gå av og på selv.

- Prøver å legge puslespill, trebrikker med knotter. Han får de ut men ikke på igjen enda. Men vi kan samtidig snakke om motivene.

- Bygger klossetårn, han prøver å sette megablocks oppå hverandre, forstsatt gøyest å rase ned det jeg bygger:)

- Tegner. Bruker giftfrie fargestifter som er ufarlige å smake på, han banker som regel noen streker og prikker ned på arket, men tuller mest:)

- Ellers er gjemsel, ta-leken (nå kommer jeg og tar deg!) og basing i dobbeltsenga veeeeldig morsomt :)

Minsten her kan også leke godt alene og lærer masse av det også. Mens jeg sitter og surfer på nett, leser avis eller studerer så kan han fyke rundt i stua og leke med baller, biler, bøker etc. Jeg snakker med ham innimellom, ber han hente ting til meg, kommenterer etc. Han skjønner mange ord nå og vil gjerne vise at han forstår (f.eks. hente skoene/sokkene/ballen/bilen hvis jeg ber om det). Ellers kan storesøster på 4 være en god lekekamerat, de to driver ofte på lekekjøkkenet og produserer måltider på hver sin måte (eldste med navngitte fem-retters med drikke i kopper og på fat - og minsten med en plastfrukt i munnen og en sleiv i hånda som han banker rundt seg med, hihi de er litt av et syn:)

Skrevet

Hvor får man tak i giftfrie fargestifter? Dette har jeg lurt på..

Skrevet

Jeg har kjøpt dem på Ark bokhandel.

Skrevet

Sønnen vår digger å være ute, bare sitte i grusen og plukke stein. Eller krabbe på gresset eller huske.

Inne liker han å lese bok, finnes fine pekebøker. Puttbokser er stor stas han kan sitte lenge alene å putte inn, ta ut, putte inn, ta ut... Og kaste ball er stor suksess. Da holder han på å le seg ihjel. Har en sånn liten ball man får på sånne kjøpesenter automater til kr 20. Den er så fin, passer så fint inn i hånda hans og han kaster den avgårde så den spretter. Ellers har han en stor lekekasse i stua hvor han kan stå å "rydde" lenge alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...