Gå til innhold

Ketoner i urinen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva det betyr/ skyldes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei..

Jeg ble lagt inn på sykehuset i januar.Da var jeg ca 6-7 uker på veg. ble lagt inn pga ekstrem svangerskapskvalme. Fikk verken i meg mat eller drikke. På sykehuset måtte jeg avgi urinprøve hver morgen for å sjekke om jeg hadde ketoner i urinen. Dette viste da om jeg fikk i meg nok næring. Fikk ikke reise hjem før de var fornøyd med urinprøven.. Ble du noe klokere?hehe.. Har i hvertfall utslag på ketoner i urinen hvis man ikke får i seg nok næring :)

Skrevet

Tusen takk!!! Legen spurte om jeg fikk i meg nok mat og drikke men i perioder kaster jeg mye opp og har akkurat han 4 dager med oppkast. Sa det og legen sa ikke noe mer.... begynte etter på å tenke svangerskapsdiabetes...noe jeg ikke håper på å få....

Tusen takk igjen, nå datt 100 kilo av skuldrene!!

Skrevet

Ketoner i urinen betyr at kroppen tærer på fettreservene i kroppen pga at den ikke får nok næring tilført. Det var i allefall den forklaringen jeg fikk da jeg ble innlagt med ekstrem svangerskapskvalme som førte til dehydrering. Fikk intravenøst væske og mineraler/vitaminer på sykehuset og fikk ikke reise hjem før de var fornøyde med urinen min - måtte tisse på bekken hver gang...:o(

Skrevet

Hva er akseptabelt nivå av ketoner i urinen?

Hadde ketoner i urinen på første svangerskapskontroll, sikkert fordi jeg var mye dårlig og spiste lite, men helsesekretærene klarte ikke svare på hva ketoner er og hvor mye som er akseptabelt.De visste ikke hva det var engang.......

Jeg hadde ket2+.

Skrevet

Sult gir ketoner i urinen. Og hvis du til daglig spiser mye proteiner og fett, og lite karbohydrater, da får man også ketoner. Ikke noe farlig.

Skrevet

Ok. Takk for svar :-)

Skrevet

Hei !

Det stemmer at ketoner i urin kan være et symptom på at kroppen er i en katabol fase, dvs at den tærer på kroppens fettreserver ved feks langvarig sult. Men ketoner er først og fremst et symptom på ekstremt høyt blodsukker over lang tid. Kjennetegnet er acetonlukt fra ånden og utskillelse av ketonlegemer i urin som påvises ved stix.

Ketonlegemer er avfallsstoffer som kroppen må kvitte seg med. Å si at det er ufarlig blir helt feil. For en pasient med diabetes mellitus er det faktisk livstruende dersom behandling ikke igangsettes.

Skrevet

Men da har man gjerne også glukosuri.

Mange får ketoner i urinen av faste. Og ketose gir + på ketoner, men ingen glukosuri.

Skrevet

Så denne mamman har neppe noen diabetes ;)

Skrevet

Det tror ikke jeg heller, MEN og si at det er ufarlig er farlig

Skrevet

Går utifra at jordmor og lege ville reagert hvis det i hennes tilfelle ville være farlig. Det er det jeg tar utgangspunkt i.

Skrevet

Hovedinnlegger hadde 3+, jeg kaster opp hovedsakelig ettermiddag og kveld. Frokost beolder jeg som regel.

Skrevet

Jeg hadde P1+, ket2+ og L3+ men det var visst normalt....

Skrevet

Glemte å si at jeg har tatt glukosebelastning i forbindelse med stork-prosjektet, og alle prøvene var fine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...