Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Heisann jenter! I dag så va eg å prata me barnefaren, og han sa at han ville gå rettens vei hvis eg ikkje gikk me på deltansvar. Eg vill ikke gå me på deltansvar me en gang, har lyst å se d litt ann i et par år først. Han sei at 98-100% av alle fedre som går til saksmål mot barnemor anngående delt-ansvar får d. E d nån av dere som veit om d e sant, eller e d bare skremselpropoganda? (han e kjent for å ikke bestandi prata sant, d e derfor eg lure) Også e eg så redd for at d skal oppstå feil på barsel/fødestua og at han skal få delt-ansvar ved en feiltagelse.... Kordan e d dem gjør d når mor nekte å signere på delt-ansvar?? Kor man signere på de papiran osv?? Eg e så uroli no...vet jo at han ikke får delt samvær uannsett, men delt-ansvar har mye å si her, fordi barnefaren er lite sammarbeidsvillig på så å si alle områder, så eg vill liksom ikke være avhengi av hans signatur på noen av papirene, før han viser at han kan sammarbeide. Tusen takk for svar (hvis eg får nån da;)
yinyang Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Heia. Jeg vil anbefale deg å ta en samtale med Barne og Familie vern kontoret i kommunen din. De ligger vel som regel ved trygdekontoret, eller nav, som det heter. De kan gi deg masse informasjon i forhold til din situasjon, og dine rettigheter. Alle har vi hver vår historie, og alle skal høres, også barnafar, man lat i alt, skal barnets beste stå høyest. Så sørg for å formullere deg bra til mekling, og si rett ut hva du føler, tenker, og hva DU tror er best for BARNET, og ikke deg selv. Da tror jeg du kommer langt, og vil bli hørt. Angående papirer å skrive under på? På Barsel, er det vel at han erkjenner seg som barnets far. Ikke om delt ansvar for barnet eller noe, det gjøres vel hos mekler, såvidt jeg vet... Lykke til og stå på
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Om han ikke er direkte uskikket, så vil han nok få delt foreldreansvar om han vil. Du kan sjekke litt opp selvfølgelig, men tror ikke jeg hadde orket å ta en slik sak i retten. For du er nok dømt til å tape....
Fisk med CV Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Når han signerer på erkjennelsen av farskapet er det et eget felt nederst som omhandler foreldreansvaret. Der må dere begge to signere for at foreldreansvaret skal være delt. Dersom du ikke signerer på det får du automatisk ansvaret alene. Det er ingen fare for at det skal skje noe feil fra sykehusets side her...er ganske bankers.. Når det gjelder ansvaret har han nok rett...det skal veldig mye til for at han ikke skal få delt dersom han går rettens vei..men er jo ikke sikkert han orker det selv omhan truer med det nå. Er jo uansett bare en formalitet.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. mai 2007 #5 Skrevet 14. mai 2007 faren her ville også ha delt ansvar. jeg var egentlig instilt på at det var helt greit at han skulle ha. men så snakket jeg med advokat og familieværnkontor. de anbefalte meg og ikke gi han det før man så hvordan samarbeide gikk. jeg sitter med ansvaret alene og han har ikke nevnte det siden fødselen. tror han har innsett at det ikke har noe med samvær og gjøre
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 Regner med det er delt foreldreansvar du mener. Det er ganske vanlig å få papirer på føden om delt foreldreansvar, som dere begge må signere på. Dersom du ikke signerer, får du foreldreansvaret alene. Når jeg fikk min eldste datter, fikk jeg ikke noe sånt papir på føden, men fikk det fra folkeregisteret sammen med papirene om navn. Selv har jeg foreldreansvaret alene. I praksis har det ikke noe særlig å si, det eneste er at dere må signere begge to på søknad om pass, og diverse andre ting som så og si aldri skjer. Også ved endring av navn må begge signere. (Jeg endret etternavn på datteren min når jeg giftet meg, så hun har faren sitt etternavn som mellomnavn, og sin stefars (og nå også mitt) etternavn som sitt etternavn. Dette hadde aldri faren gått med på, men det er fordi han gjør hva som helst for å være vanskelig). Når det gjelder det at de fleste fedre får delt foreldreansvar ved en rettssak, har han nok rett. Hvis ikke han er uskikket, får han nok det. Men som en annen sa, det spørs om han gidder å gå til rettssak for det. Med mindre han går til rettssak for noe annet samtidig da, for eksempel samvær. Dersom du ikke signerer det papiret, så sørg for å ikke være vanskelig å samarbeide med ellers. Hvis du viser han at han kan få del i barnets liv uten å ha foreldreansvar, kan det tenkes at han innser at det ikke er noen vits i å gå til rettssak.
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2007 Heisann!! Takk for mange flotte svar! Har forklart til han at delt-foreldreansvar ikke har noe me samværet å gjøre, og at han skal få se ho like mye uannsett. Har foreslått 3 ganger i uken 2-3timer hver gang nå i begynnelsen, og vill jo seff at han skal delta i livet til datra mi:) Eneste grunnen til at eg ikke vil at han skal ha delt-ansvar e fordi han e ganske ustabil når d gjeld bestemmelsa osv, og han e ikkje flink til å tenke framover. Da d ble slutt i jula så sa han at han ikke ville ta stilling til verken meg eller barnet, fordi han ikke brukte å ha kontakt me eks-kjærestene sine. Han klarte ikke å se at dette var en annen situvasjon og at d var et barn involvert. Hørte ikke fra han før eg va nesten i 8mnd, også plutseli kommer han og skal være superpappa... Tenk vesst han ombestemme seg igjen..? Han klare ikke å sette seg inn i andre sin situvasjon, og ser ikke lenger enn ka sin egen nesetipp, og e veldi vanskeli å sammarbeide me. Har prøvd å inkludere han i d meste, men ingenting e bra nok. Dessuten så drikk han så å si hver helg, og har allerede fått 3advarsler der han bor no. Dettan e også en mann som synes at d e logiskt å leve på potetmos i en måned sånn at han kan få feste i helgene i stede for å bruke masse penger på mat. Han har også flyskrekk og ble kjempe sur når eg sa at eg skulle besøke søstra mi og hennes familie i krsand i sommer, fordi han mente at vi skulle vente me *flyreisene* til hun var gammel nok til å bestemme selv... (med en sånn innstilling så blir han neppe å gå me på å gi henne pass f.eks) Er derfor redd for at han skal overføre fobier over til den lille snuppa vår. Han er også veldi hysterisk anngående smertestillanes, og da eg sa at eg kanskje sku ta epidural hvis d trengtes under fødseln så kom eg til å gjøre d, da ble han kjempe sur, fordi d var hannes unge, og ho skulle ikkje bli født me smertestillanes. Så han e ganske vanskelig å ha me å gjøre...og eg klare ikke å se at et slik sammarbeid som kreves me delt-ansvar mellom oss blir å klare å fungere, og eg e redd for at d bare skal bli meir krangling, og at vi krangle meir enn vi gjør no, e jo ikke akkurat bra for den lille tøtta våres heller..
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #8 Skrevet 14. mai 2007 Ikke gi han det nå i starten som du sier selv så er han ikke helt voksen lenger og hva er det værste som kan skje om du ikke gjøre det? Han går rettens vei (må bruke penger på advokat), det finnes mange menn som bruker den "rettens-vei"-trusselen men som ikke orker sette i gang en slik prosess.
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 14. mai 2007 Ja og d komiske me heile greia e jo at han skal ha en farsskapstest, også driv han å krangle på denna måten, og skal krangle bare nån daga før termin...
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 15. mai 2007 Var på familievernskontoret i dag, d gikk kjempe bra! Følte at eg virkeli blei forstått der ja! E mindre urolig og redd no, og kjenne eg barnefaren rett, så blir han aldri å klare å knø seg til retten uannsett:p
Pia♥CF Skrevet 15. mai 2007 #11 Skrevet 15. mai 2007 Familievernkontoret kan være bra for dere begge i ettertid.. ikke signer på noe når du er på sykehuset.. følelsene er jo ikke heeelt nøytrale da :-) Og de første årene er det du som må styre... Lykke til snupp
hønsemora Skrevet 16. mai 2007 #12 Skrevet 16. mai 2007 det kom nye regler i 2006, der det står som følger i barneloven § 39. Registrering av foreldreansvaret. Avtale eller avgjerd om foreldreansvaret skal meldast til folkeregisteret. Avtale om foreldreansvar som ikkje er meldt til folkeregisteret er ikkje gyldig. Dersom farskap er fastsett og foreldra er folkeregistrerte på same adresse eller erklærer i melding til folkeregisteret at dei bur saman, skal folkeregisteret registrera at foreldra har foreldreansvaret saman. så lenge begge foreldrene bor på samme adresse så skal foreldreansvaret være delt. dette er lovpålagt ifra 01.01.06. går man til søksmål bli man automatisk få delt foreldreansvar så lenge far er skikket til å få delt foreldreansvar. det skal mye til før en far ikke får foreldreansvaret. det er på høy tid at også fedre begynner å få rett til noe. er helt klar tale i denne saken iallefall, lell om jeg skjønner at enkelte mødre er engstelig med tanke på dette, men her er loven klar
nickoline og supermann Skrevet 16. mai 2007 #13 Skrevet 16. mai 2007 Jeg mener det ikke er vanlig med delt ansvar før barnet er fyllt 2 år. Før det er det vanlig med helg og en dag i uka! Blir for ustabilt for de minste!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. mai 2007 #14 Skrevet 16. mai 2007 delt ansvar er ikke det samme som 50/50., delt ansvar har ikke noe med samvær og gjøre. det handler om at pappaen må skrive under på ting som navnendring og pass. også har han da rett på skriv fra skole og barnhage om han ønsker det.
Marie1986 Skrevet 22. mai 2007 #15 Skrevet 22. mai 2007 hei eg er i omtrent samme siuasjon som deg, har hatt kontakt med barnevern, psykologer helsesøster og familie kontor nesten ukentlig... etter hva dem sier så har ikke barnefaren de rettighetene med mindre dere har vert samboere de siste 6 mnd av barnets leve tid, eventuelt heller ikke vist ikke barnefaren har vært på besøk ofte nokk sånn at babyen kjenner han, førstan når barnet er 3 år kan han begynne å kreve å ha barnet hos seg uten deg til stede. Personlig så har eg ikke hatt kontakt med barnets far siden fødselen. Derimot har den ny dama hannes terrorisert meg over nett og på telefon, (en av grunnene til at eg mistet melken tidlig) Legg inn annmeldelse for trakkasering og trussler, for det går inn på det psykiske å det er ikke bra for verken deg eller barnet, Jeg har sagt til barnefaren at han er velkommen til å besøke datter våres så mye han vil så lenge det er 2 tilsyns verger til stede. Grunnen til det er for at venner av han har sagt at han har ønsket meg å min datter død, og at eg ikke skal oppdra noe barn av han, Selv benekter dem det, men man kan aldri være for sikker, jeg vet selv at han kan bli voldelig så stoler ikke på han nokk til å være alene med han, husk å kreve at det skal være tilsyns verger tilstede når han treffer ungen, får ellers kan han lyge senere for å få fratatt deg ungen... håper det ordner seg for deg. med vennlig hilsen en ung mor i lignende situasjon som deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå