lucky!! Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Fikk brev fra lege i dag om at mitt jern depot(ferritin) er på 8. Er dette veldig lavt? Hva er normalt? Sikkert noen andre her som har tatt jern tilskudd, hvilke produkt er best? Veldig glad for svar:)
Mia_I Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Jeg hadde blodprosent på 11, og fikk beskjed om at dette var i underkant. Normalen går visst fra 11,7 til 15,3. Fikk beskjed om å ta Hemofer, mildeste jernproduktet, pluss få i meg jern via kosten (leverpostei, grønne grønnsaker, grovt brød, kjøtt stekt i jernpanne... og noe til som jeg ikke husker.) Vet ikke om vi snakker omd et samme - blodprosent og jernlager? Kanskje ikke? Var visst uansett vanlig å ligge litt lavt når man er gravid.
lucky!! Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2007 Takk for svar. Min blodprosent er på 11,7 lav men greit nok tror jeg. Jernlager er noe annet. Står at jeg bør ta jerntabletter så det er et avvik på jernlager prøven. Er så sykt svimmel og trøtt så tror kanskje den er veldig lav????
77modell Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Mitt jernlager var 4, jeg tar Ferromax 65mg. Min lege sa at når ferretinen var så lav så hadde det ikke noe for seg å ta hemofær. Blod% er IKKE det samme som jernlager. Min blod% er også lav 9.8
lucky!! Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2007 Ok da skal jeg kjøpe ferromax. Håper det hjelper på topplokket(svimmel)!!!!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 ferritin nivået skal ligge mellom 10 og 100 omtrent. Jeg hadde 9 en gang og fikk beskjed om at dette var lavt. er vanlig for oss kvinner å ha lavt ferritinnivå. Nå ligger jeg på rundt 20 og det er vist ok. Tar ferromax! Obs er ikke det samme som blodprosent! Man kan ha høy blodprosent men likevel ha lavt ferritinnivå.
Medicus Skrevet 14. mai 2007 #7 Skrevet 14. mai 2007 Ferritin (jernlager) har et referanseområde på mellom 15 og 200. Det er vanlig å få et lavt nivå under svangerskap. Men når du har så lavt nivå som dette, kan det være lurt å ta jerntilskudd for å unngå svimmelhet og slapphet. Som regel vil Hb (blodprosent) også være lav, men trenger ikke være utenfor normalområdet slik at man har en anemi. Niferex 100 mg gir relativ lite bivirkninger, og opptaket av jern kan økes ved å ta det sammen med C-vitamin(appelsinjuice). Man bør unngå å drikke melk, te el kaffi samtidig som man tar jerntabletten da dette hemmer opptaket.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #8 Skrevet 14. mai 2007 blodprosent og jernlager er ikke det samme, men kan ha en sammenheng. normale i jernlageret er over 9-10, usikker hvor høyt som er normalt. jeg hadde jernlager på 6, det er veldig lavt sa jm, og jeg måtte begynne på jerntab.
har fått lita pia Skrevet 14. mai 2007 #9 Skrevet 14. mai 2007 hei..mitt jernlager er på 180..syns dette er høyt til at jeg er gravid..spiser normalt så skjønner ikke at det er så høyt..er det noe skummelt med at det er høyt når en er gravid da??
lucky!! Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. mai 2007 Helt genialt dette forumet her! Alt ordner seg når man lurer på noe:) blir tur på apoteket i morgen så håper jeg det retter seg ganske fort.
-spent- Skrevet 14. mai 2007 #11 Skrevet 14. mai 2007 Jeg hadde normal blodprosent da jeg ble gravid, men gikk gradvis nedover. På det verste var den på 7,4, UTEN AT LEGEN SA NOE SOM HELST!!! sa alt var normalt han da..jaja..Heldigvis går jeg også til jm og hu ba meg begynne med Duroferon med en gang. Det er det de får på sykehuset de som gir blod. Skulle ta en morgen og en kveld med appelsinjuice.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå