Gå til innhold

Stedatter som stjeler og lyver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei stedatter på 12 år som går i mine saker. Har tatt henne på fersken i både å bruke sminken min, manikyr-sett og til og med gå inn på soverommet vårt og ned i min undertøys-skuff!! Synes ikke noe om det, og krever å få ha mine ting i fred!!

Har tatt opp dette med samboeren min, og vi har tatt det opp i fellesskap med datteren hans. Det eneste som skjer er at hun blånekter for alt, selvom hun er fersket, blir sint, begynner å grine og ringer biomor. Biomor ringer så i tur til min samboer og kjefter ham huden full, klager på meg og at jeg er ond stemor, etc.

Må nå låse døre til soverommet vårt, kan ikke ha klær på snora mens de er der, og stoler ikke på dattera hans for fem øre. Liker ikke å la de være hjemme alene, kun om det er at jeg skal i butikken, eller være utenfor huset, da mine ting forsvinner...

Noen som har noen gode og effektive råd om hvordan jeg skal få henne til å innse at man går ikke i andre menneskers private saker uten lov??? Det klikker nemlig for meg snart, og det blir en negativ følelse hver gang hun kommer på samvær.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oj, oj.

Hva med å fortelle henne hva som blir konsekvenser hvis hun fortsetter slik ( du og din sam må da selvfølgelig ha snakket på forhånd om det).

Eller så har vi den omvendte psykologien da..gjør det samme mot henne men på lur måte..

Skrevet

Det er jo ingen rettsak, dere vet jo at hun har gjort det, tiltross for at hun blånekter, det er ikke noe dere må bevise. Det er bare å sette i gang med konsekvenser slik som ble foreslått her.

gi grei beskjed, få på deg skoene, du får fint være med nå når jeg skal ut å plante, luke, henge opp klær, for om ikke så stikker du vel av med parafymen min. Vi kan ikke stole på deg, det har du selv forårsaket, både ved å stjele og ved å nekte etterpå.

si du ikke kan ta med deg veska hver gang du forlater huset.

Hun får stikke på butikken, for dere kan ikke la henne være alene hjemme i to sekunder. Si det nytter ikke å gå til mamma, for dere er nødt å ha strenge regler, og kan ikke akseptere å ha tyver gående fritt i huset.

Dere skal jo ikke føle overtramp i eget hjem uten å kunne gjøre noe med det. Hadde det vært din egen datter hadde du nok gått mye hardere frem, du hadde helt sikkert vært enda mer fortvilet over at hun kunne synke så lavt, og sikkert enda mer ivrig etter å få det til livs.

Det er gjøre barnet en bjørnetjeneste å la slikt passere.

Skrevet

unnskyld meg, men jenta er 12 år og på vei til å bli ungdom- så klart hun er nysgjerrig på sminke og undertøy og andre "voksenting"! er det noen her som ikke syntes det var dødsspennende å prøve mammas mascara og leppstift på den alderen? jeg gjorde i hvertfall det, og har ikke blitt tyv av den grunn.. når det gjelder undertøyet så kan det kanskje tenkes at hun trenger bh, men ikke tør å spørre.. husker du hvor flaut sånne ting var da vi var 12?

hvis jeg var deg ville jeg gitt henne noe avlagt sminke eller kjøpt noe billige greier på hm som hun kunne holde på med på badet, og kanskje tatt henne med og kjøpt et sett undertøy, i stedet for å låse dører og la klesvasken (og deg selv) stå og surne...

Skrevet

Syntes den over meg hadde gode forslag.

Kanskje hun har lyst på slike ting, men ikke tør si ifra?

Ville spurt henne, tatt henne med for å kjøpe, eller overrasket henne.

Skrevet

Til dere to anonyme som tror at grunnen er fordi hun trenger tingene og ikke tør spørre:

Jenta er 12, men om ikke jeg visste det, hadde jeg tippet 16 år. Har mer sminke enn hva jeg har. Dessuten er det eneste av mitt undertøy som passer, er til nød sokker! Så på BH punktet kan de kanskje passe ved graviditet og melkespreng!

Problemet er at biomor og datter bruker samme størrelse i alt, slik at der er det vanlig å "byttelåne". Jeg har gjort det klart at det er ikke aktuelt i vårt hus, og at hos oss er det andre regler. Men så lenge man ikke får med seg biomor på saken, blir det litt vanskelig å få banket det igjennom!!

Til dere andre: takk for støtten!!

Skrevet

Kjære vene, er det vanlig at 12åringer sminker seg så mye som hun tydeligvis gjør?? Har mye å lære skjønner jeg;)

Over til saken, dersom hun er såpass stor, så skjønner hun nok (dersom hun vil) at det er ulike regler. Dere som er voksne må sette konsekvensene for hva som skjer dersom hun bryter disse reglene. Følg det konsekvent, så går det nok inn:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg er anonym nr to lengre oppe, og hadde jeg visst det jeg skrev nå, så hadde jo ikke jeg syntes at dette var en god ide.

Er ikke så lett for oss å vite heller.

Jeg skjønner godt du er frustrert, og tror jeg hadde tatt et skikkelig oppgjør. Både med barn og biomor.

Låst alt inne hadde jeg også gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...