2englebarn Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Hei! Har hatt en liten a-ha opplevelse med eget barn og tenkte at gode råd må man jo dele på. Jeg har to jenter og begge har vært helt like. Nr.1 slet vi med helt til hun ble ca. 6mnd, men da fikk jeg ikke noe råd på hva jeg skulle gjøre med korte soveøkter. Nå med nr. 2 som er 4mnd (i slutten av mai) har jeg lest boken til Anna Wahlgren. Hun har en nøyaktig oppskrift på hvordan man skal gjøre dette med soving og mating på dagen. Det er en veldig nøye rutine, og kan virke litt slitsomt i begynnelsen, men for oss har det gjort underverker. Jeg tenkte bare å gjengi oppskriften i korte trekk ettersom den er ganske så detaljert, men høres dette ok ut så anbefaller jeg dere som ønsker å få barna til å sove lengre på dagtid til å kjøpe boken til Anna Wahlgren (Barneboka) og følge oppskriften. Oppskriften: * Du bestemmer når morningen begynner * Mat barnet - dette tar ganske lang tid ettersom måltid blir litt delt opp (barnet får mat, litt snakking og leking og så mat igjen rett før søvn) * Lek og kos litt med barnet * La barnet leke litt for seg selv, mens du gjør noe som du skal gjøre (vaske opp, lese avsien e.l). * Skift bleie og gi barne en innsovningsslurk * Legg barnet i vognen (viktig å være rolig og bestemt og signalisere til barnet at nå skal det sove) * Rugg vognen og gå så fra barnet * Forstyrr ikke barnet før sovingen er over (jeg gir mitt barn smokk og rugger på vognen hvis hun våkner før tiden) Dagen vår ser da slik ut: * Opp 06:30 - mating og alt som hører til * Soving 08:30 - sover i ca. 1 1/2 time * Mat og alt som hører til * Soving 12:00 - sover i alt fra 2-3 timer * Mating og alt som hører til * Soving i 16:00 - 17:00 tiden - sover da alt fra 1/2 til 1 time * Mating og alt som hører til * Legging i 19 - 19:30 tiden Dette har virkelig fungert og det har gjort meg veldig trygg. Jeg vet når barnet skal ha mat og jeg vet når hun skal sove. Det er viktig å få inn rutinen først og så kan man endre litt etter hvert. Det er heller ikke nødvendig og følge alt dette til punkt og prikke etter en stund, men barnet må bare få vite hva som skal skje og at det er du som bestemmer (hvis dere skjønner:)) Dette ble litt langt og sikker ikke veldig godt beskrevet, men bare spørr hvis det er noe dere lurer på PS! Det blir en god del skriking de første 2-3 dagene, men det er verdt det - og tulla er så blid som bare det:) OGså mange andre gode råd i boken... Lykke til!
Harald Ripultfør Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 skal man bare rugge litt på vognen og så gå fra den? Selv om hun skriker?
Labbetøs Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Jeg er veldig uenig. Vi fulgte Anna Wahlgrenmetoden, og det endte med puppenekt, spisevegring og baby som ruller inn og ut av sykehus fordi hun ikke legger på seg. Det er en årsak til at helsepersonell ikke liker Anna W, og at de heller annbefaler selvregulering. Jeg vil ihvertfall IKKE annbefale metoden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå