Yoghurt Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Jeg er student, og jobber deltid ved siden av (mellom 20 og 35% ca). Har kontrakt på jobben ut juni, og kommer ikke til å fornye den (har lyst på fri fra jobb i juli og har permisjon fra 1. august, termin 21. august). Når jeg er ferdig med permisjonstiden kommer jeg ikke til å gå tilbake til deltidsjobbing, så det er fint at jeg slutter nå til sommeren. Men: Jeg lurer på om noen har erfaring fra en lignende situasjon i forhold til å kunne søke foreldrepenger fra NAV? Er det uproblematisk å søke foreldrepenger selv om jeg er uten arbeidsgiver, eller må jeg forsatt være ansatt (og permitert) for å kunne få foreldrepenger? Dette er fra NAVs sider: "Hvem kan få foreldrepenger: Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til." Noen som skjønner og vet?
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 du kan søke foreldrepenger ja=) du har jo da jobbet 6 måneder av di 10 siste så det skulle jo gå bare bra=)
SusyQ Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Vell, som det står på NAV kan du få foreldrepenger hvis du har jobbet i minst seks av de ti siste månedene før du går ut i permisjon. Det heter seg også at "Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt dagpenger under arbeidsløshet.", så om du melder deg arbeidsledig i juli, regnes det med i beregningsgrunnlaget for foreldrepengene dine. Samme om du av en aller annen grunn blir sykemeldt. Men du må ha tjent minst en halv G (1 G er 62 892 kr i året), for å få foreldrepenger, og med bare 20-35 prosents jobb, er det vanskelig for meg å svare på om du har tjent nok. Du må nesten titte gjennom de siste 10 lønnsslippene dine selv, ellers kan du bare ringe rett til NAV og spørre dem. Lykke til!
Yoghurt Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2007 Takk for svar! Trodde det var i orden men ble plutselig litt usikker. Jeg har heldigvis fått gode lønninger de siste månedene, så jeg tjener godt over en halv G.
Mamma til snart 4 Skrevet 14. mai 2007 #5 Skrevet 14. mai 2007 jeg var på nav i dag, hun sa at vist du tjener mindre enn 60 000 i løpet av disse mnd ene så svarte det seg ikke, da ble det engangsstønad. .
Sommer/høstbarn-08? Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 Såvidt jeg vet er engangsstønaden på ca 33 tusen, noe som er en halv G som de snakker om, dvs at hvis du har tjent mer enn dette i de beste 6 av siste 10 måneder så lønner det seg med fødselspenger. Veldig rart at ho dama på NAV sa noe sånt(som et kommentar til ho over).
Gjest Skrevet 14. mai 2007 #7 Skrevet 14. mai 2007 Du får det som er mest gunstig for deg slik at du får mest mulig penger. Jeg er selv i samme situasjon som deg, tjente 62 000 i fjor og da regnes fødselspengene ut fra det, dvs at jeg får utbetalt 5500 i de mnd jeg har permisjon. Godt at det nytter å ha hatt en deltidsjobb ved siden av studiet, jeg får 8000 fra lånekassen +penger fra nav + barnetrygd:)En liten kompensasjon for at pappen ikke har rett på 6 uker siden jeg er student.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #8 Skrevet 14. mai 2007 Til Purr med jentebaby... Vet du om far har krav på noe lønnet permisjon dersom mor er student?
*RutIetutt* Skrevet 14. mai 2007 #9 Skrevet 14. mai 2007 En betaler jo skatt av foreldrepengen men ikke av engangstønaden. Da jeg fikk førstemann var jeg student med deltidsjobb og da lønnet det seg for meg å få engangstønaden pga skatten. Søker en om begge deler regner nav ut hva som lønner seg, så får du dette (var i allefall sånn i 2004...).
*RutIetutt* Skrevet 14. mai 2007 #10 Skrevet 14. mai 2007 Dersom mor studerer på fulltid har pappaen rett til foreldrepenger i 29 eller 34 uker (avhengig av om en tar 100% el 80% perm).
Yoghurt Skrevet 15. mai 2007 Forfatter #11 Skrevet 15. mai 2007 Jeg tror faktisk at jeg har tjent ca 8000 brutto de seks beste lønningene de siste ti månedene før jeg skal i permisjon (har levert timelister ujevnt, så det har blitt litt ekstra store, men færre). Så da lønner det seg jo helt klart å velge foreldrepenger fremfor engangsstønad - selv etter skatt! Det er utrolig diskriminerende for pappar med studentdamer som mister sine "obligatoriske" uker pappaperm. Må jo være en glipp i systemet det der, det har jo blitt jobbet så mye for å sidestille pappane!? Heldigvis vil min kjære dele av "mine" måneder - vil jo at han også skal få gå hjemme med babyen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå