Yoghurt Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Jeg er student, og jobber deltid ved siden av (mellom 20 og 35% ca). Har kontrakt på jobben ut juni, og kommer ikke til å fornye den (har lyst på fri fra jobb i juli og har permisjon fra 1. august, termin 21. august). Når jeg er ferdig med permisjonstiden kommer jeg ikke til å gå tilbake til deltidsjobbing, så det er fint at jeg slutter nå til sommeren. Men: Jeg lurer på om noen har erfaring fra en lignende situasjon i forhold til å kunne søke foreldrepenger fra NAV? Er det uproblematisk å søke foreldrepenger selv om jeg er uten arbeidsgiver, eller må jeg forsatt være ansatt (og permitert) for å kunne få foreldrepenger? Dette er fra NAVs sider: "Hvem kan få foreldrepenger: Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til." Noen som skjønner og vet?
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 du kan søke foreldrepenger ja=) du har jo da jobbet 6 måneder av di 10 siste så det skulle jo gå bare bra=)
SusyQ Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Vell, som det står på NAV kan du få foreldrepenger hvis du har jobbet i minst seks av de ti siste månedene før du går ut i permisjon. Det heter seg også at "Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt dagpenger under arbeidsløshet.", så om du melder deg arbeidsledig i juli, regnes det med i beregningsgrunnlaget for foreldrepengene dine. Samme om du av en aller annen grunn blir sykemeldt. Men du må ha tjent minst en halv G (1 G er 62 892 kr i året), for å få foreldrepenger, og med bare 20-35 prosents jobb, er det vanskelig for meg å svare på om du har tjent nok. Du må nesten titte gjennom de siste 10 lønnsslippene dine selv, ellers kan du bare ringe rett til NAV og spørre dem. Lykke til!