Gå til innhold

Vekstreduksjon i svangerskapet - risiko for prematurfødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 32 og nå viser det seg at babyen detter på vekstkurven sin. Ligger fortsatt innenfor "systemet" men nede på 2,5% percentilen. Jeg bare lurer på hva som skjer hvis den fortsetter å falle uten noen forklaring (for det er blitt sjekket grundig hva årsaken kan være!).

Noen som har opplevet å bli satt i gang eller forløst ved KS tidlig pga lite vekst hos fosteret? I så fall hvor tidlig, og hvor liten var babyen? Man tenker jo veldig og lurer på om man må forberede seg på å få prematurbarn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ei lita tøtte som ble tatt med keisersnitt uke 32, da veide hun 1200( ett eller annet med 1200)

Moren sitt symfysemål gikk plutselig nedover på kurven, så ble de sendt på ultralyd for sjekk. Da ble det bestemt keisersnitt 3-4 dager etter.

Hun klarte seg veldig bra på sykehuset, ingen pustehjelp, tror faktisk at hun slapp gulsot til og med. Det eneste hun slet med var spising, hun sov mye. Men etter ca 3 uker så var hun superglupsk og slukte flaska. Hun fikk både pupp og flaske.

Nå er hun ca 1,5 år ukorrigert og er ett matvrak som spiser alt, hun løper nesten rundt omkring og er en lang jente. Så hun har det gått så flott med :o)

Skrevet

Jeg har opplevd dette to ganger - første gang ble datteren vår forløst med KS i uke 27 + 2, veide 650 gram. Det er nå snart 4 år siden, og hun er en frisk og rask jente uten mèn etter den tidlige starten.

For 8 uker siden fikk vi en gutt, som også ble forløst med KS fordi han ikke la på seg nok i magen. Han ble tatt i uke 31 + 4, og veide 1284 gram. Da hadde vi gått til hyppig kontroll p.g.a. at det allerede i uke 24 så ut til at han var mindre enn gjennomsnittlig størrelse.

Vi vet årsaken til at mine har fått for lite næring - eller dvs. årsaken er at morkaken ikke gir nok næring til babyen (morkakesvikt).

Hvis babyen din legger på seg litt for hver kontroll (regner med at du skal på ny kontroll snart?) så vil de sannsynligvis la den være der så lenge som mulig. Hvis den slutter å legge på seg, vil de lete etter det riktige tidspunktet hvor de mener at babyen har det bedre utenfor enn inni magen. Har en venninne som fødte en sønn på termin tidligere i år - han var bare 2 300 gram da han kom, hun hadde gått til oppfølging fordi de så han var for liten i uke 28.

Det å få barn i uke 32 ++ er i dag som regel ganske problemfritt, og legene ser på det som ganske så "safe". Man får kanskje et litt annet barselopphold enn det man har forespeilet seg, men det går som regel veldig fint!

Skrevet

Takk for fyldige og fine svar! I mitt tilfelle er det jo ikke morkakesvikt og heller ikke problemer med gjennomstrømning, og som du sier blir jeg fulgt tett opp. Er nå 31+0 og babyen er estimert til 1500. Ved kontroll for ca 3 uker siden var den 1234, og har altså lagt på seg litt lite i den perioden. Men uten forklaring. Så de ser vel etter om kurven fortsetter å flate ut. Hvis den gjør det antar jeg at de planlegger et tidlig KS, og ellers avventer lengst mulig??

Skrevet

Hei igjen!

Hvis babyen slutter helt å legge på seg, så vil jeg anta at de vil ta den ut med KS etter hvert. Kommer du 5 - 6 uker frem i tid, kan det også være at du blir satt i gang, men det vil legene vurdere etter hvert, de vil gjøre det som er best for babyen og deg. Hvis veksten er liten, men jevn fremover, så vil jeg tro de lar naturen gå sin gang, og du vil føde normalt rundt termin: )

Vet du om babyen din er jevnt over liten, eller er den normal stor i hodet, men tynn i kroppen?

Min lille sønn økte ikke omkretsen på selve kroppen nevneverdig de siste tre ukene før forløsning - mens hodet og lengden vokste jevnt og trutt (lå langt nede på percentilen der også).

Hvor ofte skal du på sykehuset til kontroll?

Det er jo ikke gitt at alle mennesker skal få babyer på 3,5 - 4 kg. heller da - noen får jo generelt små barn. Nå vet jo ikke jeg om du har barn fra før som har vært "normalt" store ved termin.

Det er iallefall fint at du er fanget opp av systemet, slik at de får kontrollert babyen din i havn: )

Kan jeg spørre hvilket sykehus du følges opp av?

Skrevet

Heisann!

Jeg tror proposjonene så langt stemmer ganske bra. Grunnen til at jeg ble fanget opp, var at jeg allerede går til jevnlig kontroll fordi jeg har bicorn uterus (todelt livmor). Da er det visst generelt større sannsynlighet for å få små barn. I tillegg ligger denne i seteleie, og jeg mistenker at den ikke kommer til å snu seg. Bakgrunnen for det, er at jeg er 2.gangs og så langt er bildet helt likt forrige gang. Bare at denne er enda mindre. Nr1 la seg også i seteleie ganske tidlig og ble liggende sånn. Hun ble tatt med KS i uke 37 1/2, da var det pga lite liv. Ble nok trangt for henne. Hun veide da 2750, også litt under snittet for barn tatt i den uka. Men på forhånd hadde de estimert henne til å være større, så hvis de tar feil denne gangen også, så blir det jo en veldig liten en denne gangen....

Jeg får oppføligingen på Riksen, og er veldig fornøyd med det! Tror vi er i de beste hender :-)

Veldig hyggelig å høre fra deg! Godt å snakke med noen som har vært igjennom litt av det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...