Merida72 Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Jeg har bestandig hatt ganske lavt blodtrykk, men likevel innenfor normalen sier legen. Nå mot slutten av svangerskapet synes jeg det begynner å plage meg litt, merker at jeg er mye sliten, blir fort svimmel o.s.v. De to siste målingene nå lå jeg på 100/50 og 100/70. Hvor lavt er egentlig dette? Noen andre som har symptomgivende lavt blodtrykk? Noe man kan gjøre med det?? Tips?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 dette er det samme som jeg pleier å ha og det er ikke for lavt... jordmora og lege sier alltid at det e lavt og fint. du ka be dem om å måle jernlagrene dine... har du lite jern kan du bli trett og sliten.
(Muskat) Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Jeg ligger på rundt 90-100/55-60, og har lave jernlagre, så her svimler det til stadighet. Etter jeg begynte å ta jern, har det hjulpet litt, men merker at hjertet trenger trening:-) Noe av grunnen til lavt blodtrykk, er at vi kanskje er for rolige? Jeg har ikke trent noe særlig det siste halvåret før jeg ble gravid, og i graviditeten har jeg slitt med BL, så har blitt lite trening på blodpumpa! Men er bedre med for lavt enn for høyt!
Gjest Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Hovedregelen om blodtrykk sier at blodtrykket når man IKKE er gravid skal ligge på 100+ alder i overtrykk (max) og mellom 60-80 i undertrykk. Dvs, jeg som er 24 skal ikke ha noe mer enn 124 i overtrykk og undertrykk på mellom 60 og 80.. Vet ikke om du skjønte den forklaringa, men det er den regelen vi jobber etter iallefall. Syns ikke du har ekstremt lavt BT, men lavt er det. Jeg ligger på 90/60 og plages egentlig ikke så mye av det. Hvis du er mye svimmel osv er det viktig at du får i deg rikelig med drikke, og at du får sjekket HB en din eventuellt Ferritin for å sjekke om du har jernmangel. Normalt sett nå så setter ikke legene deg inn på jern hvis du ikke har under 9,5 i HB. Dette fordi de ikke kan bevise noen sikker effekt av jern i svangerskapet. Er nok desverre ikke så mye du kan gjøre med det, bare husk at raske bevegelser gir ofte svimmelhet. Ikke kast på hodet, reis deg fort opp av sofan etc. Dette gir ofte blodtrykksfall! BT ditt stiger nok igjen til normalt etter fødsel Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå