Askepott_fremdeles Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Hei! Noen som har lignende problemer med store mandler hos barna??? Hos gutten min på 4,5 år har den ene mandelen vært konstant stor. Nesten borti drøvelen. Før han var to år var de stadig blodsprengte, men dette avtok. På det tidspunktet var ham for liten til å utføre selve inngrepet. Har egentlig ikke hatt så mange halsbetennelser, men han er ofte hes. Han sikler av og til. Syns også det lukter veldig vondt av munnen hans om morgenen enn hva som er vanlig. Har en gutt til på 1,5 som sover hele natten. Har aldri villet ligget i sengen vår. Han største våkner nesten hver natt og kommer inn i sengen vår. Har også mistanke om at han stopper å puste om natten. Den minste spiser alt og bryr seg ikke om konsistens eller store biter. Den største er meget selektiv. Så tilbake til språket som jeg spurte om. Gutten vår sliter en del med det. Jeg har hørt av flere andre, bare foreldre, ikke leger altså. at barna har blitt kvitt språkproblemene etter at mandlene er blitt tatt. Sjekket tidlig hørsel for å eleminere bort årsaker, men han hører godt. Han har hatt logoped det siste halvåret, og de trener i barnehagen. Han har for eksempel slitt med å si kake. Når de øver i barnehagen tar de en ispinne på tungespissen og da kommer det en perfekt K i kake. Jeg mistenker derfor på at tungen kan være litt vanskeligere å bevege seg normalt når man har store mandler som hindrer eller strammer. Dette er jo bare synsing, men jeg vurderer i hvertfall å få mandlene fjernet både av ubehaget han har med dem og kanskje litt i håp om at språket skal bedre seg. Syns derfor det er intrerresant å høre om det er flere barn med store mandler som sliter med språket. Selv trodde jeg en periode at de måtte ha masse halsbetennelser for å få godkjent ett slik inngrep, men jeg har i ettertid hørt om flere som har tatt dem pga de andre ubehagene som følger med.
krabbetrollet Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Vår datter fikk fjernet mandlene når hun var 6 år, hovedsaklig pga problem med spising. (Fikk liksom ikke maten ned, dette er ikke noe problem nå lengre.) Hun hadde heller ikke hatt mange halsbetennelser, hadde vært mye forkjølet, men ikke så mye at det var unormalt. Hun hadde også problemer med en del lyder frem til hun var ca 4,5 år. Spesielt K, R (den sliter jo mange med) og et par konsonanter til. Dette gikk seg til etterhvert, men hun hadde et spesielt tonefall - det hørtes ut som om hun hadde deler av en annen dialekt. Dét mente legen skyltes mandlene, og det er nesten borte nå. Stemmen hennes forandret seg også litt etter inngrepet, ble litt mer klar og mild, ikke så ullen og anstrengt. Matlysten er også mye bedre, hun sitter ikke lenger og tygger og tygger uten å få noe ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå