Gå til innhold

Bare for å sjekke om jeg er helt gal...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i konfirmasjon til helgen og skal kjøre langt og lenger enn langt. Vi har barnesete 9-18 kg som er bolta fast i vår bil og vrient å ta ut. Vi kan ikke kjøre vår bil pga mange omstendigheter. Skal kjøre med fmine foreldre, og de har et Chicco sete 0-10 kg. Gutten min satt fint i det, men han veier drøye 11 kg nå. Far vil helst ikke begynne å styre med vårt sete i hans bil, og "alle" i familien synes det må gå helt fint med det lille setet. Og antagelig gjør det det. Jeg er en ganske avslappa person og tenker at Chicco sikkert har god sikkerhetsmargin. Men jeg er litt i tvil også. Hva synes dere jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det hadde jeg ikke gjort. De dødsfallene som skjer i bil kommer som regel av feilmonterte seter eller seter som ikke passer barnet. Når dere har et barnesete tilgjengelig ville jeg ikke sjanset på det. Men ha en fin tur i allefall :)

Skrevet

Hei!

jeg er ganske hønemor, så jeg mener kanskje ikke det du vil høre, hehe. Hadde det vært en kort tur, så hadde jeg nok synes det hadde gått greit, men om dere skal kjøre langt og lenger enn langt, så hadde jeg hatt litt problemer med det. Det er jo svært skjeldent det skjer noe, heldigvis! men OM det hadde skjedd noe og det viste seg at setet ikke holdt mål.. så hadde jeg aldri tilgitt meg selv gitt. Siden dere skal kjøre langt, så er det sikkert også strekninger med høy fartshastighet?

Men om du bor i en by, så finnes det kanskje et sted der du kan leie et barnesetet for anledningen?? Det tror jeg at jeg hadde sjekket opp iallefall :)

Hilsen meg

Skrevet

Jeg er somregel ikke så bombastiske i mine "råd" her inne, men når det gjelder sikkerhet vil jeg ikke si at du bare skal ta det lille setet. Undersøk med trygg trafikk om det er ok med 11 kilo i det setet-om det bare er ca marginer og d ikke har noe å si. Hvis du er usikker så ta det setet som er tilpasset gutten. Når det gjelder sikkerhet er det viktig å være nøye tenker jeg- selv om man kan være litt rund i kantene på andre ting!

God tur

Skrevet

Vet jo det selv egentlig. :-) Takk for innspill.

Skrevet

Enig i de andre om att sikkerhet i bil tuller man ikke med. Og å la baby være tildels ureglimentert sikret pga voksnes latskap er forsåvidt ikke greit.

Skrevet

Jeg hadde aldri latt barnet mitt sittet i et sete som det er for stort til,selv om det bare dreide seg om en kilo eller to.Du kan faktisk få bot for dette,men det er jo litt vanskelig da å bevise at barnet er for stort.Politiet har ikke akkurat med seg vekt,men i teorien kan du få bot.

Ikke boten i seg selv,jeg hadde vært redd for,men tenk om det hender noe og det skjer noe med barnet ditt,hadde du ikke tenkt da,fy søren,bare jeg hadde brukt et sete som var tilpasset ham,så hadde det kanskje ikke skjedd.

Har en først satt et barn til verden,så må en og ta med det som er av ekstra arbeid med et barn og det å sikre det i bilen er veldig viktig.Vil si at det er dirkete uansvarlig å la barnet sitte i en stol som det er for stort til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...