Gå til innhold

Erfaringer med barselhotell på Åse (Ålesund)??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg er så "uhedig" å ha termin 070707, og då er fødeavd i Volda sommarstengt. Må velge mellom Vanleg fødeavd påNordfjordeid og barselhotell på Åse. Men veit så lite om sistnemnte. Har barn frå før, men erfaring begrensar seg til fødeavdeling i Volda. Veit ikkje kva eg skal velge, hatar å måtte velge. Vert kjempeglad for svar. Td kva er forskjellen, kva må ein ha med ol

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjempe flott på barselhotellet:) har en søster som nettopp har vært der.

mannen din får bo der heile tida og du trenger ikkje ha med anna enn d u skal gå i eller evt reise heim i til deg å babyen.trenger du hjelp til amming og div andre ting er der personale som du bare ringer på å ber om hjelp. fordel å slippe å dele dusj å rom med andre:)lykke til med valget..

Skrevet

Takk for svar!! Veit du korleis det er under måltida? Stor felles kantine med andra på pasienthotellet feks? Mannen min kan ikkje bu hos oss, då han må vere heime med dattera vår medan eg er vekke. Får en pass til bebien medan ein spiser etc? Lurer også på dersom ein ikkje kan ligge på barselhotell (td dersom bebien har gulsott eller ein annan grunn til at ein vil beholde mor og barn på vanleg barselavd) Korleis er det på den vanlege barselavd? Har hørt at det er mange fellesdusjar på rad og rekke(ekkelt med blødningar ol) og at standaren elles ikkje er så bra. Synspunkt???

Som du skjønnar er eg veldig opptatt av dette, egentlig mindre vesentlige ting å vere opptatt av, med tanke på at det viktigaste er at fødselen går bra og at bebien har det bra. Men likevel, når en blir stilt et valg vil en likevel velge ut i frå det som får best tilbakemeldinger.

Skrevet

Heisann !

Har kun erfaring med selve barselavdelingen, men vet littepittegrann om hotellet, da jeg har ei kjempekoselig stemor som er jordmor på sykehuset, som har fortalt litt... :-)

Barsel først, siden der har jeg vært en gang før ;-) :

Der synes jeg det var faktisk litt pyton å være, MEN, det gjenspeiler seg i at jeg var så sliten etter fødsel, og fikk ikke enerom (hadde ikke forventet det heller) og jeg sliter virkelig med å få sove hvis det ikke er helt stille på rommet.. så med 2 nyfødte babyer på rommet, (min + naboens) samt en snorkende nabo, blei jeg helt utslitt... Hadde litt ammeproblemer også.. som førte til at jeg nå "gruer" med litt til barseloppholdet... desverre... Følte jeg ikke fikk hentet meg inn igjen i løpet av oppholdet...

Hadde jeg hatt enerom tror jeg mye hadde vært annerledes...

Personalet der er veldig koselig synes jeg, husker ikke noe særlig navn, men de var veldig hjelpsomme ang. amming, de passet gullet når jeg prøvde å hvile om natta, når vi spiste, dusjet osv..

Det er rett at det er "rad på rad" dusjer, men det var aldri noen andre som dusjet samtidig med meg.. var vel heldig... og det er dør som du lukker mllom hver dusj, så du slipper å stå rett i glaningen på noen... du kler også av og på deg inni dette avlukket...

Må ha sånne sexy blå plastsokker på beina da.. men det synes jeg egentlig ikke gjorde noe, med tanke på at vi jo blør endel de første dagene.. greit å slippe å tråkke oppi slike ting.. !

Ang. det jeg vet om barselhotell:

Det er ganske strenge kriterier for å komme ned dit, bl. annet kan nevnes dette med gulsot, de som har tatt keisersnitt kommer ikke ned, også er det noen som sier at du må kunne tisse selv, før du får komme ned (!) vet ikke helt hva dette bunner i, men det kan kanskej ha noe med å gjøre hvis du får epidural, (?) da kan man jo få noen lammelser i bein osv hvis det går veldig galt.. men som sagt, aner ikke om dette er reelt...

Fordelen på hotellet er jo som de over nevner, at man får enerom, med mulighet for at mannen kan overnatte hvis det er ønskelig. Tror det koster ca 500 pr natt for mannen.

Ang. besøk og mat vet jeg ikke noe særlig.

Men tror man spiser på en felles "kantine".

De har vist nettopp gjort om på noen matrutiner, slik at middag nå er i 15-16 tiden, og ikke kl 12.. Flott ! Jeg var jo helt ihjelsultet da det var kveldsmat i 18-19 tiden, og da kommer jo alt besøket også.... hehe..

Rakk ikke spise nesten...

Min stemor har sagt at en stor forskjell på barselavdelig og hotell er at på hotellet så skal man "oppføre" seg som en gjest, i forhold til dette med bl. annet klær. For all del, ingen forventer at du skal sprade rundt i olabukse og fest-topp en time etter fødsel, men man skal ha på seg en ok joggbukse, og t-shirt f.eks... . Altså, hvis jeg forstod det rett, så går man ikke rundt i sykehus skjorter der nede, uten noe særlig annet en ei truse under, noe jeg så titt og ofte på barsel de dagene jeg var der...

Jordmødrene som er på vakt på hotellet vil heller aldri komme "busende" inn på rommet ditt, de skal banke på, og høre om de kan komme inn, og du skal selv be om den hjelpen du vil ha, hvis du lurer på noe. Det er altså lagt opp til mer "selvhjelp", og at de assisterer når du spør om det...

Jeg håper og håper at vi kommer oss ned på hotellet etter fødsel, men min stemor prøver å få meg til å forstå at jeg må prøve å ikke bli skuffet hvis det ikke går, de er VELDIG strenge med hvem som slipper ned dit, og over 50% av de fødende må bli igjen oppe på barsel...

Så jeg prøver å innstille meg på at det heller blir en positiv overraskelse hvis vi kommer ned.

Min første fødsel gikk veldig fint, så jeg krysser fingrene og håper det går bra.

Jeg tror også det at når mannen kan være mer inni bildet og faktisk overnatte helt fra starten, har mye å si for mors trivsel, er greit å ha litt "backup" den første tiden, slik at han kan passe litt på babyen mens mor hviler seg f.eks... Vet at det hadde hjulpet meg mye hvertfall...

Oj oj.. dette blei fryktlig langt.. er vist litt pratesjuk i dag ;-)

Har termin 10. juli, knappe 2 mnd igjen nå... så da får jeg se hvordan det går..

Håper du finner ut om du vil til Åse eller Nordfjordeid.

Prøv å ikke henge deg for mye opp i selve hotellet, men se på det som en koselig bonus hvis du får komme ned dit... :-)

Skrevet

TUSEN TAKK for godt og utfyllande svar!!!!!! Vi har ganske nærme termin so det kan faktisk hende at vi treffast på barselavd evt barselhotell:)

Skrevet

Eg koste meg på åse.. fødte der i fjor. og skal føde der igjen i juli.

Har hørt (huska no ikke nøyaktig prosenten)

-men att ammeprosenten har økt masse siden hotellet kom.

og grunnen er sikkert at det kommer av at mødrene får slappe av aleine.. og at der ikke sitter andre frammande på romet.

(det er ikke gøy å slitte med en grinette unge, mens mora og mannen til romveninna sitter rett ved siden av)

beibin min vart tatt ut med sugekopp.. skjer dette igjen, so får eg ikke ligge på barselhotellet.

-men det gjør ingenting.

er koselig på barselavd.

(de er så flinke,de kosa og dulla med ungane der)

Skrevet

Tusen takk for svar. Har fleire spm: (veit at eg kanskje er irriterande detaljfiksert - men begrunnar det med at eg vil ha flest mulig faktaopplysningar før eg tek eit valg. Hatar å måtte velge!!!) Lurte på kor mange sengeplassar det er på sjølve barselavd (ikkje "hotellet") Har dei god kapasitet (jordmødre og barnepleiarar) Er det flest 3-manns og 4-manns rom? Korleis er det under måltida? Fellea opphaldsrom med matservering??? Felles tv-stue, med moglegheit til å kunne snakke med andre på avd?

På Nordfjordeid er det ganske likt volda, so der veit eg kva eg går til. (selgølgelig kan ein oppleve utidige jordmødre eller barnepleiarar, men det kan ein alle plassar) Men difor er eg så nyskjerrig på korleis det er på Åse

Skrevet

Der er felles matsal.. men kunne få ete på romet.

dei legger mange matfat i gangen, og du går bare og henter deg maten sjøl og setter deg der du vil.

eg vatr så sydd, at de kom inn med maten til meg første dagen.

eg låg på rom med bere ei til.. so vi va bere 2. og det gjekk fint, vi fikk bruke mobiltelefon.

eg hadde ingen behov for å sjå på tv. (utrulig nokk)

ja, det va lett å kome i kontakt med andre.

Der er jo single rom der oppe ogso da. (so lenge der ikke e forandringer som eg vet om no)

Skrevet

Held spm ved like i håp om å få fleire synspunkt

Skrevet

Jeg vet om 2 stykker som har vært på hotellet. Å de var kjempe fornøyd ivertfall. Veldig koslig sa de, å de fikk den hjelpen de trengte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...