Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 Nå har jeg hørt fra flere ulike hold at man fint kan drikke et glass vin eller 2, selv om man ammer. Med min førstefødte, pumpet jeg meg og kastet melka etter kun et glass vin. Da hadde jeg ikke hørt at man trygt kan ta seg et glass. Denne gangen er jeg usikker på hvordan jeg skal gjøre det, hvis jeg tar meg et glass... Hva tenker dere om saken? Og har dere noen erfaringer på området?
Gjest MMJ Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 Jeg vet ikke, men holder meg laaangt unna alkohol så lenge jeg ammer bare
Nanna1976 Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 Her i gården blir det pumping tror jeg. Poenget med at du kan drikke et glass vin er vel at du akkurat har ammet ferdig før du drikker og at det er noen timer til neste gang. Men det vet man vel i grunnen aldri.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #4 Skrevet 13. mai 2007 Det er også fordi du etter et glass vin kanskje har 0,2 i promille i blodet, noe som er veldig lite (1 promille =1/1000-del, 1 prosent=1/100-del). Det er denne promillen som går over i melka, ikke alkoholprosenten som du drikker, altså ekstremt lite, T.o.m Gro Nylander sier at det er helt greit med et glass vin når man ammer. Å drikke noe særlig mer enn et par glass tror jeg ikke er så lurt, men mest fordi man blir beruset og det skal man ikke være rundt verken babyer, små barn eller store barn.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #5 Skrevet 13. mai 2007 Et glass rødvin om kvelden gir i allefall oversvømmelse av morsmelk i senga, morgenen etter Det er iallefall min erfaring! Ta noen glass vin, men pump deg og/eller vent til alkoholen er ute av kroppen. Jeg tar ikke sjangsen på at det er noe som heter "trygg" dose alkohol når man ammer....
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 Man må gjøre det som føles riktig. Forskning viser at det er helt ok å ta et gass vin eller 2 selv om man ammer, men fagfolket anbefaler at man venter noen timer med å amme etter man har drukket. Mengden alkohol som går over til baby er som anonym lenger oppe her skriver forvinnende liten. Mor må ha promille på over 450 (noe som selvfølgelig er umulig) før det er like skadelig som å drikke en øl (alk 4,5%) mens baby er i magen. Viktig er det uansett å understreke at man ikke trenger å pumpe og kaste melk, da alkoholen i melken forbrennes på lik linje med den som er i blodet. (Han man spreng er det sef en annen sak)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå