Jente89 ♥ Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 http://www.nettby.no/community/article.php?id=129506&community_id=45032 For dere som ikke kan lese artikkelen der : SKUMMEL TREND: Flere og flere unge jenter velger bort en vanskelig skolegang ved å bli gravide. Foto: Illustrasjonsfoto: Scanpix Ann Magritt Arnli Jordmødre og helsesøstre i Arendal er bekymret. De opplever at stadig flere jenter velger å bli gravide fordi de sliter på skolen. ARENDAL: Jentene velger, ifølge jordmor Katrine Egeberg, å droppe ut av videregående skole og bevisst bli gravide fordi de finner skolegangen vanskelig. Det er som regel de noe svakere elevene som tar dette drastiske steget for å slippe skolen. -Noen av jentene synes graviditet er en grei måte å slippe unna skolen på. Eller som en enkel løsning ut av ei knipe, sier Egeberg til Agderposten. Ofte ser jentene på det som en grei løsning å bli gravide. De får da rettigheter i forbindelse med trygd og mottar støtte for barna de føder. -Jentene er veldig opptatt av trygderettigheter, og de bryr seg ikke om hvor pengene kommer fra. Mange er ikke opptatt av å fullføre skolegangen etter å ha fått barn, sier Egeberg. Hun er ikke den eneste som er bekymret over denne trenden blant ungjenter. Også helsesøster Dordi Endresen har opplevd mange jenter som velger graviditet fremfor skole.
silhah og emilie Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 men unnskyld meg..er dette egenlig så veldig sant? eller bare ondskapsfull spekulasjon fra jordmor?? tviler på at ei jentene drar til jordmor å sier dette får å si det sånn...
SuperJessie <3 Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 nei helt seriøst.. dette er bare drittpreik.. ja, jeg ble gravid, ja, jeg kommer ikke til å gå på videregående først høsten 2008 - MINST, hvis jeg ikke bare begynner å jobbe i barnehage (som jeg forøvrig har planer om uansett), ja, jeg får overgangsstønad og ja, jeg driter i hvem som betaler dem så lenge vi klarer oss.. jog jeg hadde et valg, jeg kunne tatt abort, men jeg valgte å få tulla mi.. men ingenting var planlagt her..
SuperJessie <3 Skrevet 14. mai 2007 #5 Skrevet 14. mai 2007 æsj, sendte den ut før den var ferdig. i allefall: jeg synes det hårreisende at noen kommer med slike uttalelser, for som silhah sier, hvem går til jordmor og sier "jeg ble gravid fordi jeg ikke gadd å gå på vgs, og nå får jeg masse masse penger av staten!" for det er akkurat det man ikke får, vi har nok til å klare oss, men der stopper det og gitt.. men jeg er ung, og tenk på alle de skattepengene både jeg og johanna skal betale inn senere i livet ? det gjelder dere alle egentlig.. så jeg skammer meg ikke over å si at jeg får overgangsstønad.. men folk får synes hva de vil, og velge det de vil, uten at jeg orker å legge snuta mi oppi det..
Gjest LindeOgWill Skrevet 14. mai 2007 #7 Skrevet 14. mai 2007 Silah og Jessie: Det var nok ikke ment som et angrep på unge mødre generelt, men en nylig oppdaget "trend" blandt de som sliter på skolen og tror et barn vil gjøre ting lettere. Og det er jo virkelig trist at enkelte mennesker gjør slikt, da de ikke innser hva det vil si å ha et barn. Dessuten bør man jo iallefall gjøre ferdig utdanningen når man får et barn, da man får enda et liv å ta vare på, så tankegangen til personene som gjør det der er jo helt på jordet akkurat i dette tilfellet. Enig med siklerotte, det kan rett og slett abre oppsummeres i: Trist.
silhah og emilie Skrevet 14. mai 2007 #8 Skrevet 14. mai 2007 men altså..hvordan vet jordmor dette?? har unge jenter kommet å sagt "jeg er blitt gravid med vilje jeg nå bare for å slippe skolen" det tviler jeg på...så hvordan kan disse jordmødrene vite med sikkerhet at det er grunnen? og ikke at jenter generellt har blitt mindre flink til å huske prev eller noe slikt??? selvfølgelig er det trist at så mange blir gravide og da ikke får fullført skoleåret men de fleste tror jeg tar opp skolegangen en dag, og om de ikke gjør det så er det deres valg jeg tror virkelig ikke at unge jenter er så blåste at de blir gravide fordi de vil slippe skolen??? syns den var litt vel drøy
Gjest LindeOgWill Skrevet 14. mai 2007 #9 Skrevet 14. mai 2007 Man vet jo ingenting med 100% sikkerhet, og det er klart det er oppblåst litt av bedrevitende helsemødre, men det har sikkert blitt nevnt i samtaler med jordmor når det har blitt snakk om fremtiden at mange av jentene ikke har noen særlige fremtidsutsikter og derfor synes det passer fint med et barn. Det var bare min mening og jeg sier ikke at det er fasiten. Men det var en generell dum artikkel synes jeg da, som hjelper ytterligere til at folk ser ned på unge gravide/modre.
Galskapens overhode Skrevet 16. mai 2007 #11 Skrevet 16. mai 2007 Her hvor jeg bor klarte Amatea et par år å samle en gruppe alenemødre som møttes til kaffe og kaker hver andre uke. Jeg vet om flere jenter der som spekulerte i de samme tingene som nevnes i hovedinnlegget. Grusomt er det ja, med dessverre sant. Selvsagt er det mange flotte, oppegående jenter også.. Jeg vet om flere som har studert hjemme, og gått tilbake til vgs når barnet har rundet 3-6 mndr og som nå i senere tid tar utdanning ved høgskole/universitet.
unnl Skrevet 16. mai 2007 #12 Skrevet 16. mai 2007 Har hørt om typen, men jeg vet ikke helt om det er sant..:/ Jeg selv fikk barn fordi jeg var gravid, og jeg har gått skole siden barnet mitt ble født. Har aldri tenkt tanken å gi opp skole osv fordi jeg ble gravid, og i allefall ikke å bli gravid for å slippe skole...:/
*titte tei!* Skrevet 22. mai 2007 #13 Skrevet 22. mai 2007 Det er trist når de tror at det er lettere å ta hånd om et barn enn å få seg en utdannelse altså. De pengene man får når man ikke gjør noe stopper jo opp en dag, og da er det vel lurt å ha en utdannelse slik at man kan tjene penger for å overleve. Også for sin egen selvutvikling holdt jeg på å si. Jeg ville ikke vært særlig stolt av meg selv om jeg bare hadde vært hjemme uten noen form for ambisjoner (ikke misforstå meg- å ta vare på et barn er noe stort og krevende og krever mye innsats fra mor så man er jo så klart ikke en dårlig person selv om man er hjemme) Men det er de ambisjonene. Jeg fikk barn nå i januar og jeg gjør ferdig siste året på vgs over nett og noen samlinger. Eksamerer har jeg ingen problemer med å få tatt, og jeg er allerede i gang med startfasen av etableirng av en butikk. Så at mange tenåringer sies å velge barn fremfor skole er nok litt sant, men om det er de fleste er nok ikke tilfelle nei. Ser mange her inne som virker som noen veldig sterke unge mødre som tar vare på seg selv også, og det mener jeg utdannelse er med å hjelpe til med. Håper for alle oss unge mødre at ikke vi blir møtt med å bli satt i bås, for det er vel de færreste som har ambisjonen om å slippe skole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå