Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

VEKK MED KONTANTSTØTTEN SIER NÅ BARE JEG: HELLER BARNEHAGE TIL ALLE SOM VIL HA DET!

Skrevet

skal signere no....

Skrevet

hvorfor skriver du som anonym når du vil frata folk muligheten til å velge???

ikke heller barnehage til de som vil ha det, men barnehage til de som vil ha det og kontantstøtte til de som vil ha det!!!

jeg er fullt ut kompatibel til å ta vare på mitt barn selv, og kan ikke tenke meg å putte min unge i barnehage når den er bare 9 mnd!!!

Skrevet

Får vel ikke akkurat kontantstøtte bra bebisen er 9 mnd heller da ;)

Du har faktisk mulighet til å velge å være hjemme med bebisen i 12 mnd med fødselspenger...

Skrevet

Anonym, og hva med de som ikke vil ha barnet sitt i barnehage?

Skrevet

d sa eg for å poengtere at eg ikke synes unga under 3 år hører heime i barnehage i d hele tatt!!!

eg e faktisk førskolelærer....

og eg ha valgt 12 mnd heimeværing....!!

Skrevet

Som førskolelærer burde du vite at mange unger her veldig godt av å være i bhg... Ikke alle hjem er like ressurssterke vettu ;)

Er forøvrig helt uenig med deg, mine unger har elsket bhg sin, der de har begynt når de har vært ca 1,5 år gamle... Noen av oss er pent nødt til å jobbe skjønner du, enten vi vil eller ei. Er ikke som at den kontantstøtta er i nærheten av å dekke inn ei mnds lønn liksom!

Skrevet

At ikke alle hjem er like ressurssterke burde ikke være noe argument for å frata andre muligheten til å være hjemme med barnet sitt.

Kontantstøtten burde vært høyere, eller behovsprøvd, slik at alle hadde et reelt valg. Er nok flere som ønsker å være hjemme, men ikke har råd til det, til tross for kontantstøtten.

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Så fordi kontantstøtten ikke er nok for at du skal kunne være hjemme, bør den fjernes slik at ingen andre skal være hjemme med den heller? ;) - virker som om det er mange som tenker slik.

Er ikke som om kontantstøtta er evigvarende heller, etter fylte 3 har ungene fortsatt mange år å boltre seg i barnehager på. Vil ikke sende barna i barnehage tidligere enn nødvendig vi, og heldigvis strekker kontantstøtta langt hos oss c",)

Skrevet

Det er da ingen som tvinger ungene i barnehage selv om det ikke finnes kontantstøtte.

Dette er den dummeste kommentaren jeg hører..

Den eneste reelle valgfriheten slik jeg ser det er å ha så billige barnehageplasser at de som ønsker å ha barna sine der har råd til det.

Men når barnehageprisene er dyre + at man i tillegg kan få "betalt" dagmamma er det desverre mange som velger et dårlige tilbud til sine barn enn de ellers ville ha gjordt.

Det er de færreste som kan velge mellom en vanlig lønnet jobb og kontantsøtte på litt over tre tusen i mnd. Da har de uansett andre inntekter som gjør det mulig å velge å være hjemme. Og jeg går utifra at de ville ha valgt å vært hjemme uansett kontantstøtte eller ikke.

Personlig har jeg gått hjemme og motatt kontantsøtten, men det var ikke den som avgjorde mitt valg. Selvfølgelig var det kjekt å få ekstra penger når man gikk hjemme. Så fett økonomisk hadde vi det ikke, men det handler om prioritering.

Og fra statens side syns jeg det er best å prioritere å bygge gode barnehager for ALLE enn å finansiere "svarte dagmammaer" der det ikke finnes noe pedagogisk innhold. evt å betale de som uansett ville gått hjemme barna.

Så jeg sier JA til lengre permisjon og bedre barnehagetilbud.

Skrevet

Vel, kontantstøtte koster staten flesk, og de pengene kunne heller ha vært brukt på barnehager, slik at alle kunne få muligheten til å ha barn i barnehage.

Dessuten er det jo fullt av innvandrere som peser på med barn for å få kontantstøtte og som derfor ikke integreres i samfunnet (morn lærer ikke norsk osv).

Velger du å være hjemme med barna må du kunne takle det økonomisk, staten skal ikke betale deg for å være hjemme med barn.

Heller gratis barnehage!!!

Skrevet

barnehager koster også samfunnet flesk!!! samfunnet sparer faktisk penger på å betale meg litt i stedet for å betale mye mer for hver barnehageplass.

jeg blir ikke å ha min unge i barnehage uansett om kontantstøtten forsvinner. vil selv bestemme over mitt barns hverdag. synes ikke det er rett å presse barn inn i den stressede hverdagen fra 1årsalderen. vil at min unge skal få den samme trygge hverdagen hjemme med sin mamma som jeg selv fikk.

det eneste gode argument for å få flest mulig inn i arbeid så tidlig som mulig, er at det trenges mer arbeidskraft i norge, og at alle som arbeider betaler skatt.

men på sikt er det faktisk så stressende og arbeidskrevende å både ha fire unger og jobbe fulltid at folketallet bare synker enda mer.

jeg gidder ikke jobbe fullt og ha dårlig samvittighet for at jeg ikke får fulgt opp mine barn ordentlig. for det er faktisk fortsatt foreldrene som er de viktigste for barna både for tryggheten sin del og alminnelig dannelse...

jeg kritiserer ikke at mange andre tenker annerledes og velger annerledes, alle må få velge det de mener er best. men eg bi innmari provosert av at jeg ikke skal få lov å velge for meg og mine. å frata meg et gode som har vært, for å presse flest mulig i barnehager (og bruke innvandrere som argument) synes jeg ikke om.

et alternativ er jo å heve barnetrygden i stedet, og gjøre utbetalingene forskjellig ut fra inntekt osv.. norge har faktisk råd til det....

hilsen meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...