Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 Hvis meningen ikke er å få barnet inn i et trossamfunn? For å ha familiefest? Ikke spydig ment, bare samler argumenter i tilfelle vi skal velge dette (har ikke bestemt oss/blitt enige ennå)
varg veum Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 For å feire\ ha en sermoni over at barnet er blitt født og har fått ett navn:) Var i dåp for noen uker siden og ingen av oss har lyst å stå å looove til en prest og en gud at vi skal oppdra datteren vår i den kristne tro.. Er forsåvidt krisne bege to, men blir så voldsomt..vil hun døpes og konfirmeres skal vi støtte henne når hun blir 15:)
Gjest Ut på tur Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 I hele verden uansett om man tilhører et trossamfunn, en stamme eller hva det nå enn er så er det veldig vanlig å ha fest ved tre-fire stadier i lived. Fødsel, overgang fra barn til voksen(konfirmasjon)- bryllup- død. Vi kommer til å ha humanetisk navnefest fordi vi ønsker oss noe mer enn bare en fest for venner og famile Men det viktige for oss er å ha en "velkommen til verden" fest
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #4 Skrevet 13. mai 2007 Vi feirer det for å ønske våre barn velkommen til verden på. Desutten syns jeg det er en flott måte å samle begge familiene på. Å ha forskjellige sermonier ved forskjellige faser i livet er jo vanlig i alle trosamfunn, og selv om jeg ikke tror på gud syns jeg tradisjoner er viktige.
Focusina Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 Hei. Vi hadde navnefest i en familie som alltid har hatt dåp, til tross for at ingen har noen som helst tro... Da vi annonserte at vi skulle ha nevnefest fikk vi blandede reaksjoner. Familien min lurte på vitsen liksom. Da dagen endelig var der ble de helt forundret og sjokkert over hvor flott vi arrangerte det hele. Sønnen min ble pyntet i budnad, str minmini ;-) Vi bodde i en to etasjes leilighet. delte derfor festen i to. Snitter og velkomst i stuen først. På bordene pyntet vi med plomsterdekorerte lyskrukker. Da andre del og vår lille "famlie sermoni" skulle begynne, fikk vi gjestene til å ta med seg disse lyskrukkene mens de gikk i lang rekke opp til loftstuen. Der hadde jeg på forhånd dekorert til sermonien. Babystolen dekket jeg med blondegardin og en krans med hvite roser. Sønnen vår ble lagt der, mens hele familien satt og sto rundt. Ettersom han har en halvstoresøster tok vi med henne i sermonien. Hun fikk en blomsterkarans av meg, dvs av en marionettedukke som pratet med henne og forsamlingen :-) Deretter fikk storesøster en liten krans som hun skulle sette på hodet til sin lillebror, for liksom å innvie han inn i famlien. Vi hadde også stemningsfull lill musikk i rommet før gjestene kom inn, denne ble dempet underveis. Etter at vår lille sønn hadde fått blomsterkrans, satte pappaen igang med lysbilde show via en lånt projektor. Vi sørget for å få med bilder av alle på festen fra fødselen til navnfesten. Pappaen fortalte historien som om vår sønn snakket rett til dem. Etterpå ble det kakefest nede igjen. En fest for voksne og barn. Det hører med til historien at min ellers rastløse familie ble i mange timer. Ale ble helt rørt. Mye av grunnen tror jeg er at alle fikk en følelse av å bli bedre kjent med hverandre og at vi danner et fellesskap. dette mye pga bildene. Grunnen til at vi valgte navnfest er at min samboer er ikke relgiøs. Jeg har min barnetro og ville derfor ikke melde vår sønn inn i humanetsik forbund. Vi ville rett og slett feire ett nytt familiemedlem og gjøre det på vår måte. Vi er ennå ikke gift, så denne festen ble en forening av familier nesten på samme måte som når man gifter seg tror jeg.. :-) En dag kommer bryllupet også, da tror jeg vi gjør det på en personlig og nær måte da også :-) Dette ble langt, men ville så gjerne dele :-) Ang tro, jeg tror på Gud, men jeg tror ikke på en statskrike som virkelig mener at barn som ikke er døpt, ikke er Guds barn. Statskirken mener at barn er født syndige - DET tror absolutt ikke jeg. Lykke til! Har flere venninner som også bare har holdt navnfesten hjemme.. De har hatt faddere og laget eget brev til dem. Jeg droppet faddere da jeg likevel bare ville brukt onkler og tanter.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Focusina jeg må si at dette hørtes ut som en kjempekoselig feiring. Men du skriver at du ikke ønsket navnefest hos HEF fordi du ikke ønsket å melde inn gutten der. Men ingen barn blir medlem når man har navnefest (det er kun statskirka og dåp dette praktiseres) Foreldrene trenger heller ikke å være medlem. Men uansett regner jeg med at dette var det rette for dere.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 Focusina,hørtes ut som en flott feiring..Men må bare rette deg litt når du sier; "Ang tro, jeg tror på Gud, men jeg tror ikke på en statskrike som virkelig mener at barn som ikke er døpt, ikke er Guds barn. Statskirken mener at barn er født syndige - DET tror absolutt ikke jeg." Alle barn er velkommen i Guds rike,ingen barn er syndige. Om du går 50 år tilbake i tid-da skal jeg være enig med deg,men disse synspunktene er det ingen som har nå. Svogeren min er prest,og vi har hatt lange diskusjoner ang dette temaet. Et barn er aldri syndig,selvom det ikke er døpt. La de små barn komme til meg,og hindre dem ikke:) Før i tiden døpte de barna fordi de trodde de ikke kom til himmelen-og hadde medfødt synd i seg. I dag har vi dåpsritualer for å ønske barnet velkommen i menigheten-og vise det frem for Gud. Men ikke noe kritikk mot dere som velger navnefest:)Syns det er en fin måte å ønske barnet velkommen til verden.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #8 Skrevet 16. mai 2007 Du skriver at dåpen ikke lengre handler om at barna skal komme til himmelen når de dør. At de vil gjøre det uansett om de er døpt eller ikke. Hva mener din svoger om nøddåp da? Er ikke dette en av grunnene til at dette praktiseres på sykehusene hvis man er redd for at barnet ikke skal overleve? Kan aldri forestille meg at det er noen form for feiring i en slik sammenheng.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #9 Skrevet 16. mai 2007 Hei,fordi det er mange foreldre som ønsker det..og føler at de må det-Ingen prester presser foreldrene,og sier at om du ikke døper barnet ditt så kommer det ikke til himmelen! Alle barn er rene,de arver ikke synden fra foreldrene.. Mange foreldre som er i en sånn situasjon mener at dette er det eneste rette å gjøre,og føler seg lettere når de vet at barnet er døpt. Statskirka mener ikke at de barna som ikke er døpt ikke kommer til himmelen,alle barn har en plass hos Gud. Om de hadde ment noe annet hadde det vært selvmotsigende. Det spm har vært oppe til diskusjon mange ganger,noe av det som er paradoksalt med kristendommen. Om du spør en prest nå om barnet ikke kommer til himmelen om det ikke er døpt-så kommer du til å få det svaret:)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #10 Skrevet 16. mai 2007 Men hvis de er uskyldige og likevell kommer til himmelen så trenger man jo ikke døpe dem i det hele tatt da.. Hvorfor er kirka så opptatt av at alle skal døpes da?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #11 Skrevet 16. mai 2007 For å få flest mulig inn i statskirken selvfølgelig, jo flere medlemmer jo mer statelig støtte. Skjønt jeg synes staten skal støtte og bevare Norges utrolig flotte kirker rundt omkring. Blir det opp til kommunen eller private, forfaller mange av våre kulturskatter.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #12 Skrevet 16. mai 2007 Om du leser svaret mitt lenger oppe så har e svart på det.Lykke til med navnefesten/sermonien/dåp alle sammen=)blir nok flott hva enn dere måtte velge:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå