her@ Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 Der jeg jobber er vi fire personer, en kontorleder og vi andre tre sekretærer. Lederen er en type ala Valla: - rakke ned og påpeke feil i andres påhør - trykke ned medarbeidere så de mister selvfølelsen totalt - legge sine egne feil over på andre slik at de får skylda istedenfor henne - manglende informasjon om alt mulig, er som oftest tilfeldig at vi får høre om ting - får manglende opplæring, men likevel er det forventet at vi skal kunne ting, osv. osv., kan ramse opp i det uendelige.. Men det verste av alt er total mangel på folkeskikk! Jeg er ikke den som er utsatt - jeg kan svare for meg, jeg vet jeg er dyktig i jobben og at det ikke er mye å utsette, men som mine medarbeidere sier: Det virker som hun skal vise seg overfor meg - de har merket stor forskjell nå etter at jeg har kom tilbake etter permisjonen. De tror hun føler meg som slags trussel overfor hegemoniet sitt. (Dette er en dame på over 60 år som aldri har jobbet noe annet sted). Vi tok opp denne situasjonen for et par år siden med hennes leder - hvilket ikke førte til noe som helst - alt ble bare kokt bort i kålen. Vet vi må forsøke igjen, men er slett ikke sikker på om det fører til noe nå heller - og kanskje blir situasjonen bare enda verre... Er det noen her som har erfaring med noe lignende - og hva har da evt. blitt gjort, hvordan gikk dere frem? Dette ble litt langt og rotete, men håper dere forstår likevel.. Er takknemlig for svar:-)
Karomamma Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 Veldig kjipt!! Jeg har (heldigvis) ikke vært borti noen riktig så spesiell. Generelt synes jeg det er best å ta det opp direkte med den det gjelder, men det er sikkert ikke så enkelt. Erfaringsmessig synes jeg det er best å være så konkret og saklig som mulig, altså referere til spesielle hendelser og ta det når det skjer eller like etterpå. Sånn som du beskriver situasjonen, ser hun sikkert deg som en trussel. Hun tør nok ikke "ta" deg og lar heller usikkerheten sin gå utover de andre. Kanskje du skal ta ansvar for å ta det opp med henne eventuelt sammen med sjefen et hakk over? Eventuelt går det an å bare tåle pytonskapet til hun går av med pensjon? Det må jo være like rundt hjørnet?
Trollmora Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 I den grad det er mulig så dokumenter all galskapen hun gjør. Jobber du i ett større firma så har dere sannsynligvis ett Hovedverneombud. Ta kontakt med denne. Arbeidsmiljøloven stiller helt klare krav til arbeidsmiljøet. Hvis det forekommer trakkasering fra leder (ikke mellom to likeverdige kolleger) så kan det defineres som mobbing og etter Valla/Yssen-saken vet jo alle hvordan det kan ende! Arbeidsgiver er uansett størrelse på bedriften pålagt å sette seg inn i loven og følge denne (§2.1) § 4-3. Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet (1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas. (2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten. (3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden. (4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre. Lykke til med å få lederen din til å kjenne sin egen begrensning!
Babyonboard ;-) Skrevet 16. mai 2007 #4 Skrevet 16. mai 2007 Uff dette hørtes ikke bra ut nei... (Dette er en dame på over 60 år som aldri har jobbet noe annet sted). Dette tilsier at hun snart kan bli førtidspensjonert på et eller annet vis, så stå på og ta opp saken med hennes leder! I dagens samfunn så er det nesten umulig å bli kvitt ansatte som ikke duger, så det kan jo tenkes at ledelsen bare venter de også ;-)) Hvis hun lager så dårlig stemning på jobb så er nesten bedriften tjent ved å gi henne en sluttpakke eller noe sånt... Uansett så mener jeg du burde ta det opp med ledelsen ;-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 16. mai 2007 #5 Skrevet 16. mai 2007 Har ikke sett dette innlegget før jeg! Men, når dere har tatt det opp med henne det gjelder - uten at hun har gjort noen som helst endring er det bare å gå videre til hennes leder igjen.... Det er ikke noen grunn til å skåne henne vel, hun har jo fått sin sjanse til å bedre seg, uten å gidde å løfte en finger. Nei, sånne ledere trengs ikke:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå