Regnbuemor til 2 Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 Da vi hadde navnfest for jenta vår, var det åtte barn som deltok. Tror tre av de barna hadde dåpskjoler. Vi hadde en nydelig rosa kreasjon fra H&M. Husker vi snakket litt om dette i forkant, var veldig usikre. Har en dåpskjole i familien, men valgte og ikke bruke den, men kunne altså fint brukt den:) Lykke til i valget!
anonimo & gullprinsen :o) Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 Du kan kle barnet i det du ønsker, bare det er fintøy ettersom det er en festdag. Har vært til stede på noen fester, men har ikke sett at dåpskjole er blitt brukt. Tror det er vanlig at det forbindes med kristelig dåp, men du står fritt til å velge selv )
whoopsie daisy Skrevet 13. mai 2007 #4 Skrevet 13. mai 2007 Ta på barnet festklær. Jeg har sett en liten smoking/dress og matrosdress på gutter, og alle mulige kjoler på jenter. Ettersom hvor store de er så kan de ha en "bunad" eller festdrakt for babyer/barn. Har ikke sett dåpskjole i de navnefestene jeg har vært i, og jeg ville vel heller ikke brukt det på mine barn da jeg har sterke assosiasjoner til kirke og døpefont og alt det der. Men det er jo opp til hver enkelt..(O:
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #5 Skrevet 13. mai 2007 Det finnes ingen regler for hva du kler barnet ditt i under navnefesten. Mange velger å bruke dåpskjole fordi den kanskje har gått i arv, og da vi hadde navnefest var det barn der som hadde dåpskjole. Personlig syns jeg ikke det passer.
Enitsirk79 Skrevet 13. mai 2007 #6 Skrevet 13. mai 2007 Dåpskjole er egentlig et kristent symbol ifølge www.kirken.no Dåpsdrakten I oldkirken var dåpsdrakten til de voksne hvit og fotsid. Dåpskjolene som brukes ved barnedåp i Den norske kirke er ofte mye lengre enn barna, noe som er med og understreker at de skal ha mulighet til å vokse med sin tro og sin tvil. Ved konfirmasjonen brukes det hvite kapper, noe som tydeliggjør at de døpte ikke skal vokse fra, men bare inn i dåpsdrakten. I kirken er hvitt festens og gledens farge. Det er også renhetens farge og minner også om Guds løfter. Han har lovet at alle som ber om tilgivelse vil bli vasket rene for alt det som skitner til deres liv.
Bellen^2 Skrevet 20. mai 2007 #7 Skrevet 20. mai 2007 Inne på sidene til Human-Etisk Forbund står det at det ikke er noen krav til antrekk og at mann kan bruke dåpskjole, bunader etc. http://www.human.no/templates/Page____307.aspx Vi kommer til å bruke dåpskjolen min mann ble døpt i, som er sydd av slepet til brudekjolen til mammaen hans. Den er gammel og litt sjoldete, men den har stor affeksjonsverdi:)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 Syns det blir helt på trynet tåplig å ha en navnefest i dåpskjole-bare hør ordet "dåps-kjole". Snakk om å skulle ha det "beste" fra den kristne dåpen,men å nei ikke snakk om å døpe barnet-men barnet skal ha dåpskjole. Ler så jeg griner! Patetisk
Bellen^2 Skrevet 20. mai 2007 #9 Skrevet 20. mai 2007 Oisann, er det sånne sinte anonyme her inne? Deg om det:)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #10 Skrevet 20. mai 2007 Mye skal ha mer..hvorfor skal dere ha dåpskjole? Fordi det er tradisjon?Dere sier så imot dere selv at det er bare latterlig. "Må jo ha dåpskjole,men skal ihvertfall ikke døpe barnet-men må selvfølgelig ha dåpskjole". Dåpskjole=dåp "men kan jo ikke døpe barnet bare fordi det er tradisjon"..
Ioren Skrevet 20. mai 2007 #11 Skrevet 20. mai 2007 Jeg er enig med Anonym, skjønner at tradisjon er en greie når det gjelder kjoler som går i arv, men det er jo en grunn til at det heter dåpskjole... Vi døper på grunn av tro, og synes det blir feil å velge dåpskjole til en navnefest. Men, meg om det
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 21. mai 2007 #12 Skrevet 21. mai 2007 Er helt enig med d anonym skriver,dåpskjole skal bare brukes i dåp. Tror nok e hadde sett rart på barnet om e hadde vært i en navnefest hvor barnet var i dåpskjole.
marne Skrevet 21. mai 2007 #13 Skrevet 21. mai 2007 også noe å henge seg opp i, la da folk velge hva de ønsker selv...
mamamaria Skrevet 21. mai 2007 #15 Skrevet 21. mai 2007 Og hva med dåpskjole i barnevelsignelse, damer? Mine 3 andre barn er døpt og vi tviler litt på dåp eller velsignelse denne gangen. Vi er kristne da, aktive medlemmer i en evangelisk luthersk menighet (ikke statskirke) og absolutt ikke imot dåp, men heller mer mot barnevelsignelse. Da de andre barna våres ble født var vi statskirke-medlemmer, og var barnevelsignelse liksom ikke et alternativ ennå. Jeg er enig med dere som synes at dåpskjole i human-etisk navnefest blir litt feil, selv om det selvfølgelig er opp til hver enkelt. Men nå har jo et navnefest ingenting med kristendom å gjøre lenger da. Mens velsignelse absolutt har med kristendom å gjøre, så lurte derfor på om det også hadde vært rart med dåpskjole da. Hos oss er også 2 generasjoner døpt i samme kjole, både onkler og søskenbarn til ungene mine, hadde vært flott å bruke den igjen da.
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 21. mai 2007 #16 Skrevet 21. mai 2007 Hei mamamaria, det syns e går greit=)for d har jo med kristendommen å gjøre som du sier. E hadde nok kommet til å bruke den om e var i din situasjon:)
Gjest Skrevet 22. mai 2007 #17 Skrevet 22. mai 2007 Hei, hei ) Va i navnefest hos søstra mi for 6 mnd sia å ho brukte familiens dåpskjole. D va tre andre som også gjorde dette. Synes d e en fin ting å gjøre æ. Da føle familien som e litt skeptisk t en sånn feiring sæ litt mer knytta t en sånn sermoni. Gir faktisk litt familiesamhørighet en gammel dåpskjole. Vi ska gjøre det samme om to uke. Kanskje vi ikkje ska kalle d for dåpskjole, men familiekjole?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå