Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 Ser at du er ammehjelp, og lurer på om du har gode tips til meg! Har en skjønn gutt på 5 uker som vi koser oss veldig med. Amming går egentlig greit, han er glad i melk og legger godt på seg. MEN: han svelger så mye luft! Enten fordi han er så sulten og kaver ved puppen, eller fordi han glipper taket. Jeg hører store mengder luft som kommer ned i magen hans, og han gråter og blir urolig. Og rapene er ofte veldig vanskelige å få opp.... Har du tips? HS mente at melken kom mye og raskt, men jeg tror ikke dette er hele problemet. Jeg har store bryster, kanskje det er vanskelig for ham å holde sugetaket? Hadde ikke samme problemet med storesøster.... Sukk fra meg
Labbetøs Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 Hei. Jeg er ikke Blomman, men jeg har et par tips til deg alikavell. De kommer riktignok fra de dyktige ammehjelperne vi er heldige å ha som stamgjester her på DIB. Det viktigste er at du prøver å være rolig hele tiden selv om han kanskje kaver litt. Senk skuldrene og løsne tungen fra ganen. Stresser du deg opp også er dere fort i en ond sirkel. Så til luftkniperåd. Rap han ofte, også midt i måltidet. Ikke for ofte slik at det blir stress og styr, men hører du at han svelger mye luft så løsne forsiktig taket hans og rap han til du får opp luften. Klapp han litt på rompa og stryk han oppover ryggen. Så legger du han til og fortsetter måltidet (samme pupp, med mindre den er tom). Behold hele veien roen. Venter du til han er ferdig med å spise før du raper kan luften ha reist langt ned i systemet hans allerede og da er den vanskelig å få opp. Er ikke dette nok kan du prøve med litt fenikkelte før du ammer han. Anngående dette sterk utdrivning, så hadde vi samme problemet da snuppa mi var nyfødt. Det er ikke så mye å gjøre med det, men trøsten er at det stortsett går seg til av seg selv etterhvert som melkeproduksjon og behov stabiliserer seg. Gutten din vil uansett lære seg å tilpasse sugingen etter hva som trengs. Snuppa mi sluttet nesten helt å suge en periode, og lå bare og tok imot og svelgte. Så begyndte hun å suge igjen når det sluttet å strømme av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 Takk for tips! Jeg prøver å roe ham eller bare gi ham mat når han er rolig, men det er jo ikke alltid lett. Men skal bli mer bevisst om jeg er rolig ja. Prøver å rape ham ofte, både stryker og klapper. Ofte kommer det et par raper da, men så hører jeg at det fremdeles rumler. Og ingen rap kommer... Kan kanskje bli enda flinkere til å avslutte mating når jeg vet at han har svelgt luft. Tusen takk for svar! HS sa at det ville gå seg til ja. Håper det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå