Gå til innhold

Hjelp! Er det virkelig så dyrt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mitt første barn, og forhører meg litt rundt omkring om alt som har med det å ha barn å gjøre. Det er så spennende! Jeg gleder meg masse!

Men jeg satt å chattet med ei jeg kjenner litt på msn. Hun sa at hun bruker ca 1500 kr hver eneste måned på klær til den lille. Er ikke det veldig mye? Jeg tenkte at hun kanskje handler i litt dyre butikker, men hun sa at hun nesten bare handler på H&M.

Bruker dere så mye også? Eller ca hvor mye bruker dere? Jeg fikk litt sjokk. Jeg trodde kanksje man brukte max 500 i måneden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jenta mi er 5 uker, og jeg har ikke brukt ei krone på klær siden jeg fikk henne....bruker om igjen klærna til de er skitne, gidder ikke kjøpe mer enn jeg må!!! vokser jo ut av det iløpet av 3-5 uker likevel..men må ut å kjøpe noen nattdresser snart, begynner å bli litt trang!!

Skrevet

Jeg har nok ikke brukt så mye i klær til den lille enda,men mange hundre kroner i månden har jeg nok brukt,hvis du tenker på det som vi kjøpte på forhånd også da og jeg har også arvet en god del.Jeg går bare i billig butikker som H&M.

Nå står sommeren for dør,så da blir det å kjøpe en helt ny garderobe til ham der,må jo ha lettere klær da.

Skrevet

en kan jo bruke tusenvis av kroner men det er ikke nødvendig. de vokser utrolig fort ut av klærne, så det er ikke moro å ha masse klær som en ikke får brukt. kjøp et par klesskift så du har i begynnelsen så ser du etterhvert hva du får bruk for.

Skrevet

Vi bruker IKKE 1500 kr pr mnd nei. Hvis du ammer så er det egentlig bare bleier du må kjøpe inn som blir en fast utgift de første mnd. Koster jo litt å handle inn alt utstyr, men det meste er en engangsinvistering. Må jo innimellom ftlle på med toalett saker også. Men jeg har kanskje på 3 mnd brukt 1000-1500 kr i klær. Du vil jo få mye også.

Men at enkelte velger å bruke 1500 kr pr mnd i klær forundrer meg jo ikke. Det jeg bruker mest av er body og strømpebukser. Klær tar vi på når vi skal ut fra huset.

Skrevet

Jeg bruker MYE penger på til veslejenta mi, omtrent det samme som venninna di, og jeg handler bare på salg.

MEN jeg handler jo ikke den størrelsen hun bruker nå!

Jeg har full garderobe til lillemor (++++) fra str 50 som hun var du han ble født, til str 104... Lurer på hva jeg skal finne på snart for det er jo ikke mer å handle:p

Men det er LANGT fra så dyrt å ha sånne småttiser, de første 3 str hun brukte var stort sett gaver og arveklær, og noe nytt jeg handlet inn siden igjen gir basistøy i gaver:p

Jeg vil tippe at du kan klare deg med 300-500 kr per mnd.

Men forresten, jeg anbefaler deg å gå på salg å handle MASSE, fordi da kan du få tak i feks vintertøy nå, til 70% av prisen, og til høsten får du neste års sommertøy, også til 70%. Og dersom man handler sånn har man også råd til å kjøpe litt merkeklær:)

Skrevet

Det er nok ei som er glad i å shoppe det... Butikkene bugner av flotte klær og utstyr til våre små, men vil man ikke eller man ikke har råd så behøver man absolutt ikke investere så mye... Jeg kjøpte noen bodyer og sparkebukser i minste størrelse, siden har jeg omtrent ikke handlet noe til min og han er snart 9 mnd. Vi fikk så mye fint av venner og kjente da han ble født, mye i 62 og 68, jeg byttet da noe til 74, fant fort ut at de trenger ikke så veldig mange forskjellige skift. Nå går det endel bodyer, pga gulping og åling langs gulvet, men bodyer er kjempebillig rundt omkring. Inne bruker han omtrent bare body og strømpebukse. Nei, spar pengene til de blir større og trenger mer klær, ikke noe er så kjedelig som å pakke bort noe de omtrent ikke har brukt.

Lykke til med familieforøkelsen!!!

Skrevet

jeg har ikke brukt noe nesten på mine. Har fått masse presanger og arvet en god del også er det mamma da som kommer med noe nytt hver søndag. Ja jeg er heldig. Av og til ønsker jeg at jeg kunne få handle litt klær til dem selv, men den tiden kommer nok den og

Skrevet

Jeg bruker IKKE 1500 kr i mnd på barneklær! Og jeg har to velkledde barn...he he.

Men nå er jeg av typen som kun kjøper det jeg synes er fint og som jeg vet de har bruk for... Pluss at jeg har vaskemaskin ;0)

Men helt alvorlig: det trenger ikke være så dyrt nei.

Skrevet

Isabell er 3 mnd og jeg har på langt nær brukt 1500 kr tilsammen enda!!!! må jo få brukt det hun har fått, eneste jeg har kjøpt har vert ting hun har fått lite av liksom. skal handle litt til henne i str 68 og 74 snart men tviler på jeg kommer til å bruke så mye. Det jeg tenker om venninnen din er at hun har for mye penger og at hun kommer til å få en botrskjemt unge!! Men det er jo min mening da:)

Skrevet

Hei

Her har snuppa blitt riktignokk 15 mnd. og fortsatt er vi IKKE oppe i den summe på klær på EN mnd. enda. Det gikk riktignok mye penger når vi kjøpe utesko, sandaler og slagstøvler da gikk det 1200 kr. på en gang.

Men selv om de vokser fort, trenger man ikke en hel haug med klær og det er også lurt å tenke litt fremover slik at man kan handle litt når det er salg på klær man bruker hele årey. sesongklær er vanskeligere da det kan være vanskelig å beregne størrelsen.

Skrevet

Ja, de mnd da en kjøper sesongting a la utedress og vinterstøvler blir det dyrt.....

Skrevet

Det var godt å se at man ikke trenger å bruke så mye. Vi har ikke dårlig råd, men må tenke over hva vi bruker penger på.

Takk for at dere svarte!

HI

Skrevet

Jeg tror faktisk vi bruker gjennomsnittlig rundt 1500. Vi kjøper ikke mye dyrt og unødvendig, men har hatt en baby som har vokst super-fort. Er oppe i str 86/92 i klær allerede, så han har jo ikke kunne brukt noe så veldig lenge. Bodyer ol er jo ikke så dyrt, det er når man skal ha f.eks ullklær, dress/jakker ol det koster.

Det går selvfølgelig ikke like mye hver mnd, men for eksempel vindtett lue og vindtett dress kostet ca 1000 til sammen.

Skrevet

Mange får veldig mye gaver fra venner og familie til å begynne med. Vi kjøpte ikke et eneste plagg til jenta vår var 2-3 mnd. Dersom du baserer deg på å kjøpe alt selv, må du basere deg på en "startpakke" som består av endel bodyer, strømpebukser, sokker, joggebukser. I begynnelsen varer hver størrelse ca 1 mnd. Det gjorde de hos jenta mi, og hun vokste fort, og var svær for alderen. Du kan klare deg for bare ett par hundre i måneden dersom du er forsiktig med pengene og handler på lavpriskjeder. Du kan får 3-4 bodyer for 100 kroner, eller et sette med bukse + body for en billig penge. Vi handler mye på salg, og sparer utrolig mye penger på det.

Venninna di som bruker 1500 i måneden har nok ikke ment bare klær, men alt det som kommer med. Ellers er hun jo bare dum, stakkars...

Skrevet

Så stakkars meg er bare dum...

Hittil denne mnd:

6 kortarmede bodyer - 200

4 langermede bodyer - 200

bukse - 100

genser - 100

pyjamas - 70

joggedress - 150

teppe - 150

helseteppe -100

2 pekebøker - 200

Det var det jeg kom på..

Vi har ingen å arve fra så her må alt kjøpes... Og vi handler stort sett på hm, cubus, kapp ahl ol

Skrevet

Syntes det hørtes veldig mye ut... en tabbe vi gjorde da jeg gikk gravid var at vi kjøpte inn ALTFOR mye... har pakket bort masse som aldri har vært brukt. Man får jo favorittklær som man bruker på ungene igjen og igjen så fort de er vasket og tørre, og da blir mye bare liggende. Så tenk litt på det, selv om det er vanskelig å ikke kjøpe når man ser noe som er bare SÅÅÅÅÅ søtt... :)

Også har jeg funnet ut at bare man leter litt på nettet så er det STORE prisforskjeller på ting. Nettkjøp er ofte billigere enn å handle i butikker.

Vi har fått veldig mye, arvet endel av venninner som også har masse klær til barna de nesten ikke har brukt, så de summene du kommer med stemmer hvertfall ikke her.

Skrevet

Denne må jeg kommentere litt, hehe, for den "fella" gikk jeg i også! Kjøpte en del fint fint billig sommertøy til knøttet i høst, (ble født i september) og da tenkte jeg at str. 74 passet nok til sommer'n.. MEN *kremt* de fine shortsene og t-skjortene passet i januar - februar... Haha! Så ikke alle babyer følger "standardmål" på størrelser altså. Nå er han snart på vei ut av str. 80 og snart 8 mnd.

Og hvis du ikke har noen å arve klær av, så er det mange på finn.no som selger babyklær pakker til en rimelig pris. Disse klærne blir jo heller ikke særlig slitt akkuratt. Jeg var heldig å arve noen klær fra noen i familien, og bruker ikke på langt nær den summen i mnd!! Kanskje en body i ny eller ne eller om jeg ser et knallfint plagg en sjelden gang :) Jeg synes det er unødvendig å ha en hel haug som man bare får brukt 1 - 2 ganger.

Skrevet

Noen har gulpeunger, mens andre kan bruke ting i flere dager...

Noen liker å bytte klær fra dag til dag, andre bruker om igjen.

Og så kommer det an på hva slags klær du kjøper.

Skrevet

Det lille jeg har brukt selv på klær til vesla er kjøpt på salg eller brukt, og bare fordi jeg hadde lyst til å kjøpe noe skikkelig jentete og rosa ;D Her har Bestemor gått litt berserk.. Har arvet 3 store søppelsekker med klær, og selv om dette er klær 3 unger har brukt før så ser de helt fine ut. Mye var nesten ubrukt siden unger vokser så fort. I tillegg er det utrolig mye fint i bruktbutikker, så det må ikke nødvendigvis bli så dyrt! Selv om man ikke har noen man kan arve av, så er det alltids noen der ute som har lyst til å bli kvitt noen søppelsekker.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...