mamma tiL 1stor+2små Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 Ser at enkelte ønsker å gi sin lille pode is på 17 mai.Noen vil bare la dem smake litt på smokk,eller fra fing,andre vil gi barna is med skje,etter slik jeg forstår det. Jeg vet ikke hvor gammle disse babyene er,og jeg skal ikke kritisere noen.Bittelitt is,ser jeg ikke som det store,men hadde selv vært betenkt med å gi store mengder med skje .Dette fordi is er jo som kjent et melkeprodukt og vanlig kumelk hindrer opptak av jern i kroppen og bør derfor ikke gis til barn under 10 mnd. Folk får gjøre som de vil,men ønsket bare å opplyse om dette. Så håper jeg at vi alle får en fin 17.mai.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 Veit du om dette gjelder slike sorbet iser og.. Sånne som er laget på frukt.. Eg lurte på og bare fryse ned litt vanlig frukt eg og la henne få det.. For alt eg veit så liker ho gjerne ikkje noe spm er så kaldt heller.. Er rimelig betenkt over at både småfolk og nestle selger frukt glass med yohurt i om dette er farlig..
Circe Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 hehe.. jeg skal ikke gi min sønn is. han er jo ikke gamle krypet. Men tenkte umiddelbart da jeg leste innlegget.. Det finns da saftis de kan få slikke på...
simbamamma Skrevet 13. mai 2007 #4 Skrevet 13. mai 2007 Sorbet inneholder ikke melk. Yoghurten i disse glassene er behandlet, så de kan trygt gis til de små. Det er proteinet i melken som er problemet for de små magene. Proteinmolekylene i kumelk er så store, og er vanskelige for de ikke så godt utviklede tarmene å bryte ned. Kumelk kan faktisk forårsake tarmblødninger hos babyer, i tillegg til allergi og intoleranse.
På'n igjen Skrevet 13. mai 2007 #5 Skrevet 13. mai 2007 Oscar har fått smake saftis flere ganger og synes det er veldig godt.. Jeg har tatt bort evt. sjokolade. Sorbet is må jo være topp det er jo bare frukt.... Vanlig is ville jeg nok ikke ha gitt før han er nærmere året...
Stratos med 3 barn Skrevet 13. mai 2007 #6 Skrevet 13. mai 2007 Lager en is selv jeg. Av fruktmosen han vanligvis får til dessert, så det skal nok gå bra!
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 13. mai 2007 #7 Skrevet 13. mai 2007 Jeg har ikke planer om å gi han is nei.. han er litt over 7 mnd... ser ikke poenget i å gi han sukkerholdige ting i det store og hele.. men frukt skal han selvsagt få så mye han vil av;)
OsloMor Skrevet 13. mai 2007 #8 Skrevet 13. mai 2007 Kumelk hindrer ikke i seg selv kroppens opptak av jern, problemet er at mange barn drikker seg mette på kumelk og spiser da mindre brød og annen mat med jern i. Det er ikke farlig å gi barnet melkeproteiner i små mengder med mindre det har påvist kumelkprotein.allergi. Det som derimot er farlig er å kutte ting i kosten som f.eks. meieriprodukter uten grunn og uten kyndig veiledning. Jeg har to kumelk-allergikere og må følgelig ligge unna alt av melkeprodukter, men vi følges nøye opp av leger og ernæringsfysiologer da det er svært drastisk å kutte noe så vesentlig ut av kosten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå