Gå til innhold

Laptopen er død, tror dere jeg har mistet alt? HJELP...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo sier han har fått en beskjed på en blå skjerm et par ganger nå når han har skrudd på laptopen, eller de siste dagene da. Der har det stått et eller annet om minnet. Han har egentlig ikke brydd seg så mye om det og fortsatt med sitt på laptopen.

I går brukte jeg den litt også trengte den å lade batteriene for mer bruk, dum som jeg var satte jeg den i skkinnsofaen- tror den stod noen timer i den mens batteriet ladet (vet ikke om det gjorde saken verre???) Sambo skulle bruke den etter at den var ferdigladet, men fikk beskjed om error og systemfeil (eller noe sånt) og måtte restarte. Men den ville jo ikke restarte, den bare skrudde seg av! :(

Vi prøvde å skru den på et par ganger, hvorav hver andre gang det kom opp en beskjed på skjermen om at noe var galt med minnet.. Stod noe som: reseat memory..blabla.. og at vi måtte restarte Sambo prøvde å ta ut minnetbrikken og sette den på plass, men ikke noe hjalp.

I dag prøve jeg igjen å skru på laptopen, eneste jeg fikk var en liten summing på at den skulle starte opp og 3 sekunder etterpå var det stille, da hadde den slukket.. Den er herved erklært som død!

Jeg har null backup, dumme dumme meg og jeg har maaaaasse bilder som jeg ikke har fått kopiert enda!! jippi..eehh... Tror dere jeg har mistet alt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig så er det selve maskinvaren det har blitt noe galt med. Det som er lagret på harddisken er mest sannsynlig intakt. Det kan være flere muligheter for å få ut disse dataene:

- Få maskinen reparert, for så å kunne aksessere materialet på harddisken (i såfall viktig å påpeke ovenfor reparatør at harddisken ikke må formateres)

- Kjøpe en ny laptop og sette den gamle harddisken i denne. Man kan vel få noen feilmeldinger i oppstarten (siden maskinvaren er ganske anderleses), men det går stort sett bra

- Hvis harddisken følger IDE-standard så kan man kjøpe et adapter (2,5" disk til 3,5" disk), for så å putte harddisken i en stasjonær maskin. Hvis disken følger SATA-standard er jeg litt usikker på hvilke forskjeller som eventuellt eksisterer mellom 2,5" og 3,5" harddisker.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du får kabel fra hardisken den gamle slik at informasjone kommer inn på den nye laptopen uten og bytte.. Koster 500 i østffold

• 2 uker senere...
Skrevet

Kanskje litt sent, men skriver et svar likevel. Det min søster gjorde da henne forrige laptop døde var at hun lånte en usb-dings som det går an å sette inn harddisker i og koble til en pc. Så tok hun harddisken ut av den bærbare som hadde forlatt henne for de evige jaktmarker, satte inn i dingsen, skrudde på den stasjonære pc'en og kopierte over alle filene hun ville ta vare på :) Oftest er det noe i kretskortene som klikker, slik at harddisken fremdeles er ok. Det er verdt et forsøk i hvertfall, og mye billigere enn å levere til "redning" hos et firma. Hvis det derimot viser seg at harddisken feilet fins det firma som har spesialisert seg på å redde ut data. Det er dyrt, men kanskje verdt det dersom du har ting lagret der som er av (emosjonell) verdi for deg :)

Lykke til da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...