Gå til innhold

Tips mot forstoppelse....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt forstoppelse...noen som vet om det er farlig å bruke avføringspiller...som f.eks Pursenid?? Eller noen andre tips.... Må få gjort noe...får ekstra vondt i magen av å gå sånn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på siden : anis.no

Der er mange forskjellige tips og kjerringråd,kanskje noen om forstoppelse også...

Skrevet

Ellers kan du prøve å spise svisker (nokså mange),eller feks tørket aprikos/fersken. Det får fart på sakene. Daglig inntak av Biola forebygger forstoppelse...

Skrevet

forferdelig plagsomt med forstoppelse,men jeg har et godt råd til deg:

spikk ei flis av et såpestykke,og putt det i endetarmen,da kommer du garantert på do,ikke er det farlig heller,tror ikke jeg hadde tatt noen avføringspiller før jeg hadde snakket med lege/jm,lykke til

Skrevet

Seriøst???

*hoho*

 

Sjekk hva Felleskatalogen sier om Pursenid før du spiser den i hvertfall :)

Ellers er det jo Biola, svisker og youghurt og slikt som hjelper.

IKKE spis banan, d binder magen :)

 

Mosjon er også bra, en liten daglig gåtur er godt for fordøyelsen.

Også fins det noe slags te på Helsekosten som skal hjelpe...

 

Sliter med det samme selv, og det er som du sier, ekstra vondt i magen når man er forstoppet...

Skrevet

Drikk MYE vann og prøv kiwi, det pleier å hjelpe på meg. Man kan visst bruke avføringspiller, men legen min anbefalte meg Dulcolax (flytende) istedet. Jeg prøvde det, men syns egentlig det bare førte til mer press i magen.Men hvis man holder ut litt press i noen dager hjelper det sikkert...

 

Ellers; gå tur, drikk te/kaffe, evt.spis lakris (lakserende)

Skrevet

Jeg var også skrekkelig plaget av forstoppelse midt i graviditeten. Daglig inntak av svisker og biola, samt Duphalac (trygt å bruke for gravide) fikk vanvittig fart på magen. Lykke til:)

Skrevet

ja, duphalac var det, ja...Ikke dulcolax, er piller det tror jeg;)

Skrevet

Har plagdes i mange måneder med avføring ca hver 5-6 dag.

Jeg begynte å spise havregrynsgrøt hver morgen, og etter det har magen tømt seg ca annen hver dag. :-)

Skrevet

Lactulose. Det kan kjøpes på apoteket og er egentlig bare som sukkervann med MYE sukker i. Ikke farlig for gravide i det hele tatt. Jeg hadde voldsomme smerter pga forstoppelse og etter at jeg begynte med lactulose har jeg fått en ny hverdag. I følge JM kunne jeg gjerne ta litt høyere dosen enn det som står på flasken og etter at jeg har fått gang på magen skal jeg ta vedlikeholdsdoe på 20ml daglig ut svangerskapet. Viktig at man ikke stopper å ta vedlikeholdsdosen for da stopper det igjen med en gang.

 

Eller så er det jo mye vann, gulrøtter, kiwi, svisker, druer, klibrød osv. Men husk for all del å drikk mYE vann hvis du er flink å spise kli. Ellers stopper det igjen. Ellers anbefaler jeg daglig 2 glass cultura eller biola.

 

God bedring!

Skrevet

Først og fremst....drikk mye vann! Ha gjerne ei med vann flaske stående til enhver tid.

Nr. to: få i deg myye fiber (ikke de vanlige "grovbrødene" du får i butikken, de er ikke grove nok....brødene du spiser bør være mørke.), kombinert med mye væske.

Ta en kopp kaffe om morgenen etter frokost.

Linfrø i brød og frokostblandinger.

Skrevet

Jeg har også kjempe god erfaring med Lactulose..Det var jordmor som anbefalte meg denne..pursenid er ikke bra, for det gir sammentrekninger i livmoren og kan derfor starte som rier..jeg tok pursenid veldig tidlig i svangerskapet, noe legen min sa var ok, men det var ekkelt, følte jeg skulle føde.. Jeg sliter med forstoppelse til vanlig også, men tror nok at Lactulose har reddet meg i fremtiden også =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...