Gå til innhold

Hjelp jeg blir alenemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva skal jeg gjøre???

Akkurat nå er jeg arbeidsledig, og jeg må finner meg ett nytt sted og bo.

Hvem er det som leier ut til en alenemor og att på til er arbeidsledig???

Og hva er OS??

Ser at det er mange som skriver om det her.

Jeg har to små barn og bor i Oslo. Trives kjempe godt her og har famile rundt meg her, så har ikke lyst til å flytte fra Oslo. Dessuten så bor faren dems her også, og vi skal ha rikt fordeling på barna.

Eldste gutten trives kjempe godt i barnehagen og har fått bestekompis, og lillemann skal begynne i samme barnehagen fra høsten av.

Men leie rundt her er ganske dyr. For to roms ligger prisen på rund 7000-9000.

Hadde blitt glad for råd og svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei.

Det er lys i tunnelen :)

Dette klarer du, bare ting begynner å rulle og gå.

Jeg er alene med to barn. Ble alene i vinter, flytta hjem til min mor i en toroms, bodde der i tre mnd, og har nå funnet en leilighet privat, som vi leier til 8500 i mnd, i Trondheim.

Inntektene er OS overgangsstønad på ca9500 i mnd, en ekstra barnetrygd og småbarnstilleg 3500 i mnd, farsbidrag 2200 i mnd, og bostøtte 3600 i mnd. Fra høsten får vi også dekt 65% av barnehage og SFO. Og får utdanningsstønad, for da begynner jeg på utdannelsen.

Du sier du har familie i nærhet. Ta i mot all hjelp du kan få i en overgangsperiode, og så legger alt seg til rette for dere også.

Er det veldig vanskelig å få bolig i Oslo, kan du søke om kommunal bolig, men ventetiden er lang, og ikke så mye billigere da...

Se ogå på nav sine sider om dine rettigheter...

http://www.nav.no/page?id=267

Og du kan lese mere på alenemedbarn.no eller aleneforeldreforeningen.no

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar.:)

Jeg gleder meg og gruer meg samtidig og blir alene, men jeg vet at det blir i overgangsfasen.

Dessuten så er jeg heldig som har en barnefar som er veldig glad i barna sine.

Ser det er mange her som sliter med barnefar.

Farsbidrag vil jeg miste da vi skal ha likt fordeling med barna, og han er arbeidsledig også, og jeg har ikke lyst til å sette han i gjeld for livet.

Han er jo egentlig en snill mann, men det funker ikke for oss lenger..

Hvordan var det for deg og barna da dere ble alene???

Og hvordan tok barna det da dere flyttet fra hverandre???

Dette her blir litt mye spørsmål. men blir veldig glad for svar.

Hilsen HI

Skrevet

Ser du har fått svar nedenfor her, men om dere skal ha 50/50 fordeling av barna får du ikke annet enn barnebidrag og evt dobbel barnetrygd annenhvert år...

Skrevet

Vi har også en far som elsker barna sine, men desverre er avstanden så stor, at de ikkë har kontakt nå. Han bor på den andre siden av kloden.

Økonomisk får vi da bidraget fra trygdekontoret.

I prsksis er jeg da 100% med barna.

Noe som er ganske slitsomt, men det går fint. Jeg har heldivis min mor i byen og venner, så vi får det til.

Overgangen for mine barn var veldig stor, for vi flyttet fra den andre siden av kloden og hjem til Norge. Språk, mat, skole, og utan pappan... Men gudene skal vite, at de har taklet dette så fint, og blomstrer nå, trives godt, og vi har det mye bedre enn før, alle tre.

Kan jo ikke sammenliknes helt med ditt tilfelle, for dine barn får ha pappa, gå i samme barnehage osv. Så bare ta det med ro. Det jeg mener er at unger omstiller seg sååå lett, og så lenge foreldrene har det bra, har ungene det bra. Så lenge de har trygghet får de lite problemer. Tror nesten ungene takler overgangen bedre enn oss voksne, vi trenger masse tid og ettertanke, mens ungene godtar det straks!

Lykke til

Skrevet

Hvis dere har et barn 60% hver vil dere få støtte til hvert deres barn. Vet om flere som har fått dette tipset på trygdekontoret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...