Gå til innhold

17 mnd og rosiner. OK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg gi en eske rosiner til jenta på 17 mnd en gang i uken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn under 3 år bør ikke ha mer enn 50 g rosiner i uka pga kreftfremkallende og skumle stoffer som tilsettes rosinene.. Sjekk www.mattilsynet.no for mer info, søk opp rosiner :-)

Skrevet

Ja, et er gram i en liten eske så det går greit.

MEN ikke mer i løpet av uka da det re fort gjort å overstige max grensa.

Her gir jeg også tørket aprikoser det er godis for snuppa, har du prøvd det? Hun får bare en om gangen og en ganger i uka.

Skrevet

Huff jeg skriver mye feil i dag.

Det skal stå at det er 42,5 gram i en liten eske. Og det er jo under maxgrensa.

Skrevet

det går nok helt fint.. datteren min har spist det innimellom.. men nå vil hun ikke ha mere..

Skrevet

Hva er det man IKKE skal gi barn før de er tre år? Er det nøtter?

Skrevet

Nei, honning kan de få når de er ett år. Men det er noe som kan komme i luftrøret og der forårsake en dødelig skade. Er det nøtter?

Skrevet

Ser at på disse sidene sier de 1 år, men jeg har også lest (brosjyrer fra hs..?) at det ikke bør gis før de er endel eldre enn det, om det var 3 år er jeg dog usikker på.

Uansett gir vi ikke honning på lenge enda, for å være på den sikre siden.

Nøtter er det vel helst at de er allergifremkallende som gjør at man skal være forsiktig, slik jeg har fårstått.

Har ikke hørt om noe som kan komme lettere i luftrøret til småbarn enn voksne, og forårsake skade. Men det er selvsagt mulig jeg er lite opplyst... :-/

Skrevet

"forstått" skal det selvsagt stå...

Skrevet

Her blir du iallfall opplyst :-)

"Barn under fem år skal i alle fall ikke ha hele/deler av nøtter. Dette er både fordi enkelte kan reagere allergisk på nøtter, og ikke minst fordi de kan sette dem fast i halsen, eller få biter av nøtter i lungene dersom de svelger vrangt. Velger du likevel å bruke nøtter i kosten før barnet ditt er fem år, må de være finmalte."

Dette er hentet fra pasienthåndboka

Skrevet

peanøtter er d du tenker på. det skal de ikke ha når de er små, fordi de kan puste dem rett inn i lungene, å det kan forårsake i verste fall dødelige skader. aner ikke hvorfor det er akkurat peanøtter, men det er nå sånn... sikkert noe me formen (at de er to-delt) eller no, aner ikke, men har hørt at det er peanøtter, og ikke nøtter generelt (kan ikke skjønne at nøtter er så lurt heller da..... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...