emiliemamma Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 Hei! Jeg har en liten gulljente som blir 2 år i morgen (13.mai)! Har lyst til å prøve å kutte ut bleiene nå, ihvertfall på dagtid. Har lest flere steder at det anbefales å begynne med det om sommeren fordi det er lettere og mere praktisk. Vil gjerne prøve nå så det ikke blir ett år til med bleier... Vi begynte med potte for ca 6 mnd siden, og det gikk fint. Nå har hun så vidt begynt med å sitte på do. Hun skjønner poenget og tisser som regel når hun sitter der. Ser at hun presser. Hender at det blir mer enn tissing også.Men hvordan skal vi gå fram for å avvenne henne med bleier? Noen som har noen tips og erfaringer? Eller bør vi vente til hun selv viser at hun vil slutte? Trenger noen gode råd!!
camilla^ Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 Sommeren er en veldig lur tid å slutte på ja. Løpe nakene ute, eller lettkledde. Slik at de kan ha en potte stående i nærheten så det er raskt til potta når hun begyner å skjønne at hun må gå på potta når hun kjenner hun må tisse. Litt vanskligere når det er litt tøy å ta av. Jenta mi slutta for litt siden (ble 2 i januar) Gikk uten både hjemme og i barnahgen, både natt og dag. Kun bleie når vi skulle kjøre langt, og skulle noe som det ikke var like lett å komme fort til en do. Så når hun hadde sluttet i en 2mnd tid, kom diareen. Og da tok vi på bleia igjen, siden hun ble så lei seg når hun ikke klarte å rekke doen. Og siden det har hun ikke villet gå uten bleie noe serli. Syns heller ikke jeg skal stresse henne, virker som det sitter litt i minne med den diareen. Men når varmen kommer for fult, tar jeg bare vekk bleiene. Det tror jeg ikke blir noe problem. Har vaksemaskin, så de uhella som kommer i starten igjen er jo ikke noe problem. Og mye bedre når det er så lite klær de har på seg. (grunnen til at hun sluttet med bleie her tidligere, var at det ble ett evig styr å ta på bleie, og hun tok den av på natta. Så da tok jeg den bare bort, og det var hun veldig med på. Var jo så morro. Tok den vekk dag og natt samtidig. Og ikke hatt ett uhell i senga, men hadde litt på dagtid, men veldig lite til å være så lita som hun er syns jeg. Syns ikke en skal stresse og presse de noe serlig. Da blir det ofte bare værre.
annie-77 Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 Tulla vår på 2 år har lenge vært veldig intressert i og gå på do og potte, har holdt seg tørr 2,5 døgn i strekk en gang. For to dager siden fikk ho gå med bare truse inne, vi satt pota i gangen like ved stua. Vi fikk 3 våte truser på 2 t,... :-) Men tredje gangen var det bare noen dråper i trusa , resten kom i potta. Hu sa i fra hver gang hu tissa, og vi skyntet oss til potta. Blei litt morsome situasjoner ja, vi lo og tøyset. I dag ettermiddag når vi skiftet bleie, sa ho selv at ho ikke ville ha bleie, men truse. Tror ho synes det er godt og gå uten, og så har ho fine motiver på trusene. Vi fortsetter slik så lenge ho synes det er ok, blir kanskje en fin ting og glede seg til hver gang vi kommer hjem, at hun kan gå uten bleie litt? Dere som kuttet tvert, var barna flinke til og si i fra og holde seg tørre med bleie før dere kuttet?? Mange måter og gjøre dette på, lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå