Gå til innhold

Nektet 5-åringen lørdagsgodteri i kveld..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har slått lillesøsteren på 4 flere ganger hver dag hele uken. Har snakket med han hver gang det har skjedd, om at det ikke er lov.

I dag slo han henne med tresverdet sitt. Det ble inndradd momentant, med beskjed om at viss han slo lillesøster eller meg (han slo meg fordi jeg tok sverdet) flere ganger, så fikk han ikke lørdagsgodt.

Han hisset seg grusom opp, og var skikkelig frekk i munnen. Jeg hentet frem den strengeste stemmen i manns minne, og gav han en lekse. Da slo han meg flere ganger. Da sa jeg at nå vart det ikke lørdagsgodt heller. Han hisset seg enda mer, spyttet på gulvet, geipet, rev puter og tepper på gulvet, og griner selfølgelig. Jeg tok han på rommet, og sa der fikk han være til han kunne oppføre seg. Greit å være sint og lei, men ikke gjøre dumme ting.

Han kom etter en liten stund, fremdeles gråtende, og satt fint og såg på barnetv. Søsteren spiste sitt lørdagsgodteri. Når barnetv var nesten ferdig, så fikk han brusen sin, fordi han hadde klart å roe seg ned og oppføre seg ordentlig. Forklarte også at det var derfor. Synes det er fint at han klarer å roe seg ned, selv om han er sint og lei seg.

Han spurte fint noen ganger om å få en liten bit, men jeg sa nei og foklarte hvorfor. Dvs at han kunne ikke få, fordi han nå måtte lære at å slå ikke var lov etc etc.

Dere pedagoger: er dette riktig "taktikk" eller har jeg forbedringsmomenter som bør tas med neste gang jeg må gi konsekvens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du henter frem den strengeste stemmen, og itillegg sier dette høyt(gjerne roper også) noe en ofte gjør når en blir sint. Er det fort gjort at barnet ditt lærer seg at det er normalt å snakke slik når en er sint, og det gjør jo ikke ting bedre. Lit tbedre å snakke med rolig, normal stemme.

Jeg er ingen pedagog. Men jeg syns det er bra at du ikke firte på å gi han snop, selv om han roet seg. Hadde det vært mine barn hadde de heller ikek fått brusen sin.

Men jeg liker ikke å sende barna på rommet sitt om de er umulige. Da ber jeg de heller sette seg på en stol, i sofaen, det som er nermest eller også i noen situasjoner gå dit de vil for å roe seg ned. Rommet dems syns jeg skal være ett koselig sted å være, ikke ett sted de må være om de har vært usikkelige. Da blir det kanskje ikke like morro eller koselig å være der senere. Ei heller å bruke rommet til å sove i.

Selv har jeg aldri blitt sendt på rommet, men hatt venner som måtte det. Det er ting som har satt sine spor. De likte ikke å være så mye der, og syns ikke det var så koselig som jeg syns. Jeg har blitt sendt på rommet, men det er forde jeg ikke fikk lov å leke og rote i stua, så ville jeg leke og styre masse fikk jeg heller gjøre det på rommet. (ikke like passende å lage butikk i stua når en får gjester like etterpå... )

Skrevet

Ett lite spørsmål fra meg: Hva har egentlig slåing med lørdagsgodt å gjøre? Å inndra et lekesverd som blir brukt til å slå andre med, forstår jeg absolutt. Men å nekte ham lørdagsgodt ser jeg simpelthen ikke vitsen i - tror du at det vil føre til at han har bedre impulsstyring fremover?

Bare så det er sagt, jeg har truet med å nekte seksåringen min lørdagsgodt innimellom jeg også. Men jeg har angret de ordene momentant hver gang, for jeg hører selv hvor totalt meningsløst det er å knytte de tingene (uønsket adferd og snop) opp mot hverandre.

Skrevet

Du har et poeng der, men bare viss jeg ikke hadde gitt han beskjed på forhånd. Jeg tar aldri "slikt fra løse luften", og det er ikke det første jeg tyr til.. Jeg hadde forberedt han på at viss han slo mer, så måtte konsekvensen være at han ikke kunne få lørdagsgodteriet. Da synes jeg at jeg hadde både snakket med han og forklart hvorfor man ikke skal slå og hvordan gjøre det anneredes en annen gang. Når han slår med hånden sin, så kan jeg jo ikke ta hånden hans heller..Ikke funker det å sette han i en stol heller. Den strategien har vi prøvd utallige ganger...

Skrevet

Syntes det var kjempebra at du nektet han lørdagsgodteri jeg!

Da jeg var lita masa jeg utrolig mye når jeg var på butikkem med mamma. Hun sa da, at hvis jeg masa en gang til, fikk jeg ikke lørdagsgodt. Jeg masa, og hun holdt det hun sa! Jeg ble sittende å se bror som hev i seg masse god godis, mens jeg ikke fikk noen ting.

Jeg masa ikke mer på butikken deretter! Hehe!

Tomme trusler hjelper aldri! Barna vet da, at hvis de er uskikkelig, så får de viljen sin, uansett trusler, mor eller far har kommet med! Da er hele poenget bort spør du meg.

Men det er utrolig viktig å gi en "forvarsel" først!

Lykke til :):):)

Skrevet

Syns det var en veldig riktig taktikk! Når barna gjør noe de ikke har lov til, etter at man har sagt hva konsekvensen blir, så må det følges opp! Og lørdagsgodt er noe som man får som kos eller "belønning". Da han ikke hører på mamman sin om hva som er rett og galt, blir denne belønningen tatt bort. Og kjempefint at du klarte å la vær å gi han det seinere på kvelden selvom han oppførte seg fint DA!:) Hvis ikke, vet han det til neste gang, at "mamma har det bare i kjeften"..

Skrevet

Er bare ei vanlig mor, men synes du takla situasjonen godt. Kjempeflott at du stod på ditt ang lørdags-snopet!

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjempe flott! Når han er 5år er han så stor at han forstår at dårlig oppførsel kan få konsekvens. Han har også fått flere advarsler. Bra!

Flott at du også tar fra han en gode(lørdagssnopet) og ikke bare truer med det som mange foreldre gjør. Det oppdager barna fort.

Lurer på om du har spurt han hvorfor han slår?

Synest man altid skal prøve og snakke rolig til barna i alle situasjoner og la de få komme med sine synspunkt, roping og kjefting har svært skjelden noe posetivt for seg, men har full forståelse at man av og til må ta frem "strenge stemmen".

Skrevet

Jeg synes du straffet ham altfor hardt og at du burde valgt en annen straff. Lørdagsgodt får han bare en dag i uka, ved å nekte ham så har du fjernet 14 dager uten godteri, og det er en svært streng straff. Du burde valgt å ta bort noe som skjer daglig, noe han ikke trenger å vente en uke på å få lov til igjen: SOm for eksemepk at han ikek får gå ut mer i dag, at du tar fra ham de og de lekene akkurat i dag.

'Hva skulel du gjort om han slo seg vrang på julaften? Sagt at han ikek fikk noen pakker, og så latt det gå et år til neste gang han fikk pakker?

Skrevet

Ja, det var en stor tragedie å ikke få lørdagsgodt. Tenk at stakkars gutten måtte gå 14 dager uten godteri. Jeg tror du må ha skadet ham for livet!

Måtte bare være litt spydig, ikke til deg hi men til den anonyme over her. Selvsagt tar man ikke fra barnet julegavene. Litt forskjell på de to tingene! Lørdagsgodt er ikke akkurat en menneskerettighet som er nedfeldt i barnekonvesjonen. Synes det var en god konsekvens jeg, han fikk jo til og med en advarsel! Man slår ikke andre, og gjør man det får det konsekvenser. Og å slå igjen er jo verken smart, lovlig eller på noen måte akseptabelt. Altså finner man andre ting, og å inndra lørdagsgodteri er bedre enn det meste andre synes jeg! Inndragelse av leker hadde hun jo allerede gjort.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei du!

Syns du gjorde det helt riktig jeg - kjempeflott at ikk e du gav ham lørdagsgodtet sitt selv om han roet seg.

Men jeg er også av den oppfatning at jeg aldri sender barna på rommet sitt som straff. Vi har en stol i et hjørnet i stua hvor han må sitte til han blir snill. Der hører han oss andre, men blir pent nødt til å sitte å glo i veggen til han er grei.

Sønnen din har nok lært noe i løpet av denn edagen :)

Skrevet

hos oss belønner vi god oppførsel, og tar goder i tilfeller av det motsatte. og jepp, de lærer ofte av det! jo viktigere godene er for dem, jo raskere lærer di. jeg syntes du gjorde det riktig.

Skrevet

Funket det texasgirl?

Nå har det jo gått lang tid, så da kan du jo si oss om det ga gode resultater. Har han sluttet å slå?

Både som mamma og utdannet pedagog, er jeg svært uenig med deg og mange andre her. Jeg tror ikke du oppnår noe som helst på denne måten. Det eneste du antakelig oppnådde var å forsterke sinnet overfor lillesøsteren da han måtte sitte og se på at hun koste seg. Og når du i tillegg er så inkonsekvent at du lar han få brus men ikke godteri, så har du tapt etter mitt syn!

Og hvro lenge gikk det fra du ga dommen til det ble gjennomført i praksis? Sikkert noen timer?

Nei, dette er en metode jeg aldri ville ha brukt! Like lite som jeg bruker "strenge-stemmen".

En 5 åring kan du snakke med og forklare, men for å oppnå noe er du avhengig av å fjerne ham fysisk fra situasjonen og deretter, når du har hans oppmerksomhet, forklare hvorfor han ikke kan gjøre som han gjør. Og det er alfa og omega å finne ut hvorfor han gjør som han gjør. Situasjonen og det som skjer kan fremstå som en ganske annen for deg enn slik det egentlig er for ham.

Skrevet

Enig med deg Anonym her over. Men tror mange foreldre hverken gidder eller klarer å finne ut hvorfor barna gjør som de gjør. Har i hvert fall den erfaringen utfra det jeg hørt av venner. Nå er snuppa mi ikke så gammel ennå, men jeg håper inderlig jeg kommer til å takle ting annerledes enn de som har skrevet i denne tråden når vi kommer dit. På samme måten har jeg tro på å lære barnet å sove på egen hånd i sin egen takt, med hvilepuls selv om det tar lenger tid enn mamma har lyst til av og til...

Skrevet

Jeg er også pedagog, og jeg synes du taklet situasjonen helt fint frem til brusen ble tatt frem. Der viste du deg inkonsekvent.

Selv ville jeg nok forsøkt andre ting før en konsekvens ble funnet frem. Å bruke en stol, eller et trappetrinn for å få barnet ut av situasjonen, og roet det ned. 5 år = 5 minutter. Etter at den tiden har gått må du snakke med ham. Å slå må man ikke akseptere overhodet. Men du må snakke med ham og forlange at han forteller hvorfor han gjorde det. Kanskje han føler at søstern får mer oppmerksomhet, hun hadde gjort noe med ham etc. Enig med pedagogen over her i at hans oppfatning av saken kan være annerledes enn din, men å slå er uansett ikke akseptabelt. Så få i gang en dialog. Husk at med to så tette barn så kan det ofte oppstå en sjalusi (som kan være irrasjonell for oss voksne, men reel for de små), og dere må være ekstra flinke til å se de ulike individene så begge blir SETT.

Situasjonen du beskriver taklet du helt greit - men kanskje neste gang kan du ta det litt lenger før du bruker konsekvens som virkemiddel! Lykke til! Barneoppdragelse er ingen enkel sak.. og ihvertfall ikke når man står der med begge beina i og temperaturen har steget til god over det som er normalt.. ;-)

Men når man som du reflekterer over situasjonene etterpå, så gjør du en veldig god ting.

Skrevet

Jeg synes du handlet helt feil.

Du har en gutt som er tydelig sjalu på søsteren sin, derfor slår han henne. Når du da nekter ham lørdagsgodt, og han må sitte og se søsteren spise sitt, føler han seg nok veldig tilsidesatt, selv om det var en varslet straff.

Han blir IKKE mindre sjalu av sånn behandling, du har heller forsterket problemet.

Det du burde ha gjort var å straffe ham der og da, f.eks med at han må sitte på en stol for seg selv en stund.

Jeg er forresten overrasket over at de fleste andre mener dette var en god måte å gjøre det på.

Skrevet

Hei, det var jeg osm var Texasgirl, jeg har skiftet nick siden sist.

Nei, han har ikke sluttet å slå, desverre. Og ja, jeg vet att det fører lite frem å IKKE snakke med barna. Men når ikke det fungerer heller.... I forkant av att jeg har gitt konsekvenser, så har jeg i de aller fleste tilfeller snakket og spurt hvorfor han gjør slikt. Og jeg får svar også. Jeg er rolig og vi snakker ordentligi sammen.

Alltdi når han slår lillesøster, så er det fordi hun plager han, enten ved å hjelpe med noe han ikke vil ha hjelp til, ikke høre etter når han gir en beskjed, hun vil ikke gjøre som han sier. Og hun er en skikkelig terge-bøtte ofte. Men han kan ikke slå henne likevel, men jeg skjønner at det er lett for han å gjøre det. Jeg snakker med henne også, og det har hendt att hun må stille seg i gangen (skammekroken vår), nettopp fordi hun er så tergete.

Han er ikke sjalu slik som hun nedenfor sier. Og de er begge snille med andre barn, heldigvis. Helsesøster sier att dette er ett vanlig problem mellom søsken, men att hovedsaken er att de ikke gjør dette mot andre barn, det betyr att de har lært noe hjemme.

I fra han fikk dommen, gikk det under en time. Det var derfor jeg benyttet den konsekvensen, fordi det ikke var lenger frem i tid. Bruker aldri konsekvens som er langt frem i tid.

Det høres nå ut som jeg forsvarer meg, men prøver å belyse saken mer. For jeg vil virkelig lære meg ordentlig barneoppdragelse. Jeg gjør etter beste evne, men streber hele tiden for å bli flinkere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...