Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det kun de tre første månedene det er farlig for gravide å få det?

Sønnen har det og eg vettsje om eg har hatt det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Lily, såvidt jeg vet er vannkoppene kun farlig de første mnd og rett før fødsel, slik at babyen kan bli smitta under fødselen.

Men hvis du er i 2.trimester så tror jeg ikke det skulle være farlig å få det.

MEN... ring legen din for sikkerhets skyld og sjekk.

De kan kanskje finne ut om du har hatt det? Og hvis ikke er det kanskje mulig å få en slags vaksine mot vannkopper nå?

Du vil jo ikke riskere å få vannkopper rett før fødselen eller når babyen er nyfødt, og vannkopper er jo så smittsomt at man lett kan få det v å ha litt kontakt med naboer eller venners barn.

Forresten så er det helt pyton å få vannkopper når man er voksen. Jeg var selv 18 da jeg fikk det og det var virkelig forferdelig. (måtte drikke meg full for å kunne sove, selv om jeg vanligvis nesten aldri drikke alkohol.. likte det ikke, men jeg klarte virkelig ikke sove uten 'hjelp' :-( )

Voksne blir som regel mye sykere enn barn når de får det.

Men smittefaren er forresten allerede en stund før man får utslett, så hvis du ikke har hatt vannkopper, så har nok sønnen din smitta deg allerede.

Skrevet

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=11&tekstid=65

her står det litt om vannkopper,barn og gravide.

Jeg fikk selv vannkopper i voksen alder(25) men det var ikke så ille hos meg. Klødde jo selvfølgelig en del men var absolutt ikke blandt de verste. Hadde ikke feber eller noen andre ekstra plager. Jeg ble smitta av at datra mi var i bursdags selskap hos ei jente som nettopp hadde hatt vannkopper,i sluttfasen for å si det sånn.(Men det visste ikke jeg før jeg kom dit) Jeg var ikke i nærheten av jenta under oppholdet,mens datra mi lekte med henne.... Jeg(!!!!) fikk vannkopper ganske nøyaktig 14 dager etter,men ikke datra mi!!! snakk om uflaks.. hehe. men etter det slapp ikke datra mi unna da.. 14dager senere så var hun også blitt syk. Men da visste jo jeg iallefall hva hun gikk gjennom hehe. Hun også var heldig med utfallet og ble heller ikke så veldig "syk". Så tror nok reaksjonen er forskjellig fra person til person. Da lillebroren min fikk vannkoppene slet han mye værre, feber og MASSE kløe, slapp og uvel osv.. Så det er nok mange forskjeller :-)

Men ønsker deg og sønnen din lykke til, det går snart over :-)

Skrevet

Takker for link og tips, men da er det slik å forstå at det ikke er farlig siden jeg er tre måneder (ja er nå super letta)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...