Gå til innhold

Paracet eller Ibux??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man ta ved smerter?Legen min mente jeg bare skulle ta ibux, holde meg langt unna paracet. Det samme sa de på legevakta. Men hadde en diskusjon med ei venninne, og hun hadde fått beskjed om å bare ta paracet ikke ibux i det hele tatt.

Hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått motsatt beskjed som deg. holde meg unna ibux og ta paracet

Skrevet

Huff for en skummel lege!!! Ibux anbefales ikke i det hele tatt i siste trimester. Du bør for all del ikke ta de. Det kan være direkte farlig! Paracet er anbefalt av alle leger jeg har snakket med. Og da skal man følge pakningsvedleggets dosering (ikke overskride). Er selv sykepleier.

Skrevet

Du kan lese på www.felleskatalogen.no. (søk på ibux og paracet)

Der står det svart på hvitt at man IKKE skal ta ibux. Ibux er nemlig farlig å ta når man er gravid. Så hold deg unna det!!

Det er ikke bare ibux som er farlig, men smertestillene som inneholder Ibuprofen.. Sjekk alltid hva div. smertestillende inneholder..

Paracet kan man derimot ta, men alt med måte selvfølgelig.

Kan jo legge ved det som står om ibux i felleskatalogen her også:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Skrevet

Jeg har også fått beskjed om at Paracet er greit.

Ibux bør man ikke ta under svangerskapet i det hele tatt.

Hentet fra Felleskatalogen:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel."

http://www.felleskatalogen.no/

Skrevet

Hvis ductus lukkes vil babyen ikke overleve i livmoren.

Skrevet

Oi da har jeg en skikkelig duste lege!Men det som er bra er at jeg ikke har tatt noe som helst under graviditeten. Er nemlig ikke noe fan av å ta smertestillende.Så det var jo bra da,da slipper jeg å ha dårlig samvittighet for at det skal være noe galt med baby:)

Skrevet

ibux er muskelavslappende..... det vil si at livetmoren får sammetrekniger....det er farlig....... i starten, det kan nemlig føre til abort. skal du ta paracet holder det med en halv.....

det er ikke anbefalt medikamenter i svanger. det er vertfall det jeg vet.

Skrevet

skummelt - hadde jeg vært deg ville jeg vist ovennevnte til legen

Skrevet

Legen min sa at om jeg tok paracet skulle jeg ta to, for 1 har sjelden noen virkning.

En halv paracet hadde iallefall ikke vært noen vits for meg å ta.. :)

Skrevet

Min første lege har sagt alt som har med Paracetemol og gjøre, så paracet ja og definitivt IKKE ibux... han til og med skrev det på et papir bit med stor bokstaver til med.. hehe Rar mann!! :-)

Nå har jeg flyttet og fått en ny lege som er enig med han andre untatt at jeg plutselig ikke får lov.. eller han anbefaler ikke å bruke noe medikamenter i de siste 3mnd.. ikke paracet en gang.

Det synes jeg er litt drøyt for om jeg først får vondt så for jeg det lenge. Da har jeg brukt paracet 2 ganger de siste 3mnd og det har også gått veldig greit.

Så du får velger selv hva du vil bruker men jeg holdt meg under Ibux da legen var så strengt mot det.

Skrevet

Uff, ikke greit med leger som ikke vet hva de anbefaler.

Selv fikk jeg beskejd fra gyn at eg kunne ta Paralgin Forte om eg hadde store smerter... Synst den og var litt drøy eg, da eg kun tar slike sterke tabeletter ved brudd og operasjon. Blir jo helt i svima av sånne sterke medikamenter. Men hørte med en farmasøyt, og det var vist helt ok. Men paracet holder i masse vis i denne kroppen!

Skrevet

må vetfall ikke ta så sterke medikamente.......

Skrevet

Jeg var på føden i natt å der fikk jeg beskje om å ta 2 paracet å gå å legge meg.. hor oxo hørt man ikke skal ta ibux ..

Skrevet

Du kan trygt bruke paracet, følg vanlig dosering som på pakningsvedlegget. Ibux og andre NSAIDs-preparater bør unngås i graviditeten. Hilsen Medicus som er lege.

Skrevet

Har også fått beskjed om at paracet ok, og ibux e ikkje ok..

Skrevet

Ibux er farlig for fosteret,kan bli missdannelser... Hold deg til PARACET!!!! :)

Skrevet

Jentebabymom skrev: Ibux er muskelavslappende... Det er ikke riktig Ibux eller ibuprofen er et NSAIDs, det hemmer/ demper en innflamasjon i muskel og skjelettsystemet samtidig som det har en smertestillende effekt. Somadril derimot er et muskelavslappende legemiddel( men skal selvfølgelig ikke brukes under graviditet)

Som det ellers er sagt her skal ikke Ibux tas i siste 3.semester, men trenger man noen form for smertestillende er det helt greit å ta Paracet (paracetamol) i normale doser.

Lykke til!

Skrevet

Ikke for å krangle, men det er Ibux tilhører gruppen NSAIDs. Det er riktig at det er både betennelsesdempende og smertestillende og ikke direkte muskelavslappende. Men det er uansett ikke anbefalt å bruke i svangerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...