MammaDilla Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 Jeg har en veldig stor gutt. Han er litt over 14 uker gammel. 66,5 cm og 7500g. Han har vært en engel om natten helt siden han ble født. Siste mnd har han sove fra halv åtte til ca 5-6 og så videre til kvart på ti etter et lite måltid Men nå våkner han ca 24.00, 04,30 og så 08,30. Han er helt tydelig sulten. Hadde ikke mer melk i natt, og gav han 160 ml mme som han slukte. Det jeg tenker er at jeg vil ikke ødelegge det gode søvnmønsteret hans bare fordi han ikke er fylt 4 mnd enda. Noen innspill/erfaring?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 Alt for tidlig! Og hvem er det som helst vil opprettholde søvnmønsteret??? Er det for din eller unge sin skyld?? Gi mme, og fortsett med puppen, så får de mer melk etterhvert. Tar tid før produksjonen kommer etter. Synes den enkle løsningen "gi grøt" er så poppulær, og synes det er veldig synd. Det anbefales faktisk å fullamme til 6 mnd.
Lille søtnos Skrevet 12. mai 2007 #3 Skrevet 12. mai 2007 Når jenta mi var rundt 4 mnd begynte hun også å våkne veldig ofte på natten og virket sulten. Ammet henne, men hun ble ikke mett nok. Vi begynte med smaksprøver og det var ikke mye som skulle til for å bedre søvnen litt. Det er likevel slik at ikke alle barn sover bedre etter grøtintrodusering, men det vet du jo ikke før det er prøvd. I mange andre land følger de heller ikke disse "hellige" 4 og 6 mnd. Det er jo du som må finne ut når det er greit for dere å prøve fast føde.
MammaDilla Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. mai 2007 Hvis du Anonym hadde lest innlegget, så ser du hvem sitt søvnmønster jeg vil opprettholde. Jeg har søvnproblemer og har hatt det hele livet. Ligger våken store deler av natten. Så for meg er det ett fett om jeg ligger våken aleine eller om jeg ligger våken og ammer/gir flaske. Men for sønnen min ønsker jeg at han skal få sove godt. At du synes det er fortidlig er helt greit.(jeg bad jo faktisk om innspill) Men før du dømmer andre så fei for din egen dør. Jeg lar meg ikke bli beskyklt for denslags pisspreik!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Hei Jeg synes egentlig ikke søvnmønsteret hans er så ille jeg. Han våkner jo ca hver 4 time- noe annet kan man ikke forvente av en på hans alder. De forandrer søvnmønster ofte når de er så små - derfor er det ikke sikkert at han vil sove noe bedre selv om han får mat. Du kan jo strengt tatt bare si at han våker to ganger pr natt. Den siste kl 8.30 er jo luksus - siden han tross alt sover så lenge på natten. Min jente sov lenge til hun var ca 3 mnd - etter det har hun våknet mellom 5.30- 7.30 lys våken og klar for dagen. Jeg tror at jeg ville ventet med mat - prøv heller med noen aktive økedager hvor du ammer hver annen time. Han han ikke vondt av det sovemønsteret han har nå - jeg vil si at det er helt normalt.
Gjest Skrevet 12. mai 2007 #6 Skrevet 12. mai 2007 Det hender jo at store barn trenger mer næring enn morsmelk tidligere enn andre babyer da Hør med helsestasjonen hva de mener, de har nok mer peiling enn oss som sitter her da. Det eneste jeg vet er at heller ikke jeg får til å sove hvis jeg er sulten
MammaDilla Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2007 Joda,jeg ser den. Som jeg begynte innlegget med; han har vært en engel om natten siden han ble født. Og siste mnd har han jo ikke våknet før 5-6 tiden. Jeg bryr meg ikke om at han er ofte våken for min del, men synes det er dumt for hans egen del at han skal måtte våkne om natten fordi han er sulten når det ikke har vært et behov før. ikke har jeg nok mat å tilby han heller. Og han er ikke så veldig flink med flaske. Bare roterer med tunga på smokken liksom. Har gitt mme med sprøyte for å få det i han... Nå er det jo ikke slik at jeg tenker å gi grøt annet enn til kvelds, men jeg synes jo selv at det er litt tidlig også. Men hs sa jo faktisk til meg at pga str hans så kan det være han vil kreve mer mat tidligere enn om han hadde vært litt mindre.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2007 #8 Skrevet 12. mai 2007 Jeg må ærlig innrømme at enkelte krever myyye fra barna sine ang søvn...Min våknet hver tredje time til han ble ca 5 mnd,og nå våkner han noen ganger 1 gang om natten andre ganger 3 ganger... Kansje han bare er tørst,men dette med søvnmønstre ordner seg jo etterhvert..Noen stresser så med dette ang søvn.Man vet da før man får baby at det vil komme til å bli lite søvn.
Ouagadougou Skrevet 12. mai 2007 #9 Skrevet 12. mai 2007 Hei Da synes jeg du bør da det opp med hs og forklare situasjonen og spørre hva hun synes. Dersom du ikke har nok melk så må du jo enten som jeg skrev tidligere ha økedager eller gi mme eller evt annen mat. Men tror du ikke mme vil stille sulten hans tilstrekkelig da? Min jente er 68 cm og nærmere 8 kg -hun klarer seg fint på bare mm. Begynte å gi hun noen smaksprøver med grøt for noen dager siden siden hun nærmer seg 6 mnd (vår hs anbefaler å begynner før 6 mnd for at de ikke skal bli kresen). Har ikke merket noen endring i søvnmønsteret hennes enda - men hun får jo bare noen skjeer enda da. Som sagt - jeg ville ikke ha begynt med grøt før jeg har snakket med hs. Og jeg sier det igjen - det er veldig vanlig at de endrer sovemønster - så det er ikke sikkert at han går tilbake til det ekstremt gode sovemønsteret han hadde tidligere.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 12. mai 2007 #10 Skrevet 12. mai 2007 Sier som andre her, snakk med hs før du gir grøt. Jeg har også en veldig stor gutt. Han var 9kg på 3mnd dagen sin og fikk kun mm. Vi merket når han ble litt over 5mnd at han ble sutrete og sov ikke mer enn 1,5t i strekk på natten. Da begynte vi å prøve med litt grøt. Jeg var så heldig å ha mer enn nok melk, så det var ikke det at han ikke ble mett. Men ant krevde han mer enn mm og det sa hs at hun hadde inntrykk ofte store barn krevde tidligere. Det at min gutt ikke bæsjet noe særlig lengere var også et tegn på at han tok all næringen fra mm. Siden din er så liten enda ville jeg snakka med hs før jeg begynte å endre matvanene hans.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 12. mai 2007 #11 Skrevet 12. mai 2007 Syns forresten han sover bra nå også jeg.
Big mama;) Skrevet 12. mai 2007 #12 Skrevet 12. mai 2007 Heisann:) jeg begynte med grøt til lille pia da hun var 3 mnd..startet forsiktig og så hvordan hun reagerte ! det har gått kjempe fint, jeg mener du skal gjøre det som føles riktig for deg, det er du som kjenner barnet ditt og vet hva han trenger..stol på morsinstinktet ditt:) Mener du han trenger litt mer enn bare melk så kan du lage helt tynn grøt, mer som suppe konsistens og se hvordan han liker det! Lykke til:)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 12. mai 2007 #13 Skrevet 12. mai 2007 Sønnen din er helt sikkert sulten ja.. Men hva med å prøve å amme først og gi mme etterpå, så kan du se om det blir bedring. Sønnen din var stor må jeg si.. Mina er 8mnd og veier 8,3kg og er 66cm hehe.. Vet at hun er litt kort da.
jamlena Skrevet 12. mai 2007 #14 Skrevet 12. mai 2007 Enig med Big mama over her;) Prøv deg frem med litt grøt om ettermiddagen( gi grøten en stund før han legger seg, har dårlig erfaring med å gi grøt tett oppunder legging på sistemann- ble veldig urolig, han var da forøvrig 4 mnd og tålte ikke grøten på samme måte som førstemann, fullammet derfor til 6 mnd) Førstemann trengte mer enn melk og fikk grøt da han var 3 mnd- fikk en ny og uthvilt unge:) HULDRA: hvordan går det forresten med sjokoladespisingen;)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2007 #15 Skrevet 12. mai 2007 Big mama, hvordan vet du at det har gått fint? Bare fordi hun ikke fikk vondt i magen? Vet du ikke at risikoen for allergier senere i livet øker drastisk når de får grøt tidligere enn 4 mdr?
rødhette* Skrevet 12. mai 2007 #16 Skrevet 12. mai 2007 Jeg skal ikke sitte og si hva du skal gjøre, men husk at det er ikke alle unger som sover bedre av grøt - noen sover faktisk dårligere etter de begynner med grøt. HVIS du bestemmer deg for å begynne med grøt, må du huske å begynne med små smaksprøver og øke gradvis. Det er i tillegg lurt å starte med smaksprøvene på dagen, slik at du heller risikerer få en baby med vondt i magen som griner på dagen enn på kvelden/natta.
MammaDilla Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #17 Skrevet 12. mai 2007 Tusen takk for mange svar og tips. Har lagt han til ganske mange ganger i dag for å begynne å øke produksjonen. Ammet han og gav han 120 ml mme etterpå i kveld. Ser ut til at han er veldig god og mett nå, og sover godt Er ikke noe problem å amme han om natten så lenge han får nok mat i seg. Har jo i utgangspunktet tenkt å fullamme til han nærmer seg 6 mnd. Men litt mme innimellom er nok ikke til å unngå. Skal prøve å kombinere amming og mme om kvelden en stund nå og se om det hjelper på Så kan vi kanskje vente med grøten. Er jo ikke akkurat slik a jeg VIL gi han grøt. Men jeg vil jo heller ikke at han skal ligge sulten fordi jeg begynner å få lite melk og absolutt ikke kan gi han noe ekstra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå