eple72 Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Var jammen ikke forbredt på hvor slitsomt denne ammetiden ville bli. Regnet jo med våkennetter og mye hyl og skrik men likevel. Sover ca 4 timer pr døgn og går rundt med konstant hodepine . Dette går jo utover lillejenta da jeg er sliten og uopplagt. Ønsker å begynne med pmping så steinar også kan mate henne. Slik at jeg får litt tid på øyet. Har noen erfaringer med pumper ( manuell =elektrisk ) Kan ikke få beg rask nok kjenner jeg.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 Jeg har bittelitt erfaring med pumping :-p Fullpumpa i 3 mnd så er det noe jeg kan liksom...*sukk* For meg tar pumping tid, masse tid. Jeg må sette av minst en halvtime til hver pumping, og det er en halvtime hvor jeg må vite at vesla ikke trenger meg, hver 3. time. Det er ikke lett å få til når man sitter alene hver dag fra 09 til 20. Hadde jeg kunnet amme så hadde jeg gitt min venstre lillefinger for å få gjordt det istedet, men det er nok greit å kombinere for de som har den muligheten. I begynnelsen må man sove ved enhver anledning ellers blir man helt ødelagt. Jeg bruker elektrisk, synes manuell tar for lang tid. Det hjelper å håndmelke litt først for å sette igang utdrivingen. Avent har en bra pumpe med masse tilbehør, du må jo sterilisere flasker og pumpedeler etc, og da er det greit å ha en sånn sterilisator som du bare setter i mikro'n. Eller koke det i minst 5 minutter. Det blir bedre, Mia også sov utrolig lite i begynnelsen. Jeg trodde jeg skulle gå på veggen av for lite søvn og den fordømrade pumpa, men så gikk det seg til etterhvert. I dag har jeg derimot bestemt meg for å kutte pumpinga, har så lite melk nå og det tar for mye tid fra vesla mi så det er ikke verdt det lengre, så fra og med i dag er Mia offisielt et mme-barn. Er ganske så stolt av at hun har fått hovedsakelig morsmelk i 3 mnd på tross av at hun ikke ville ta puppen, så nå synes jeg det er greit. Pumpe er et moderne lite mirakel, men det krever mye å gjøre det fulltid. For en utrolig deilig avgjørelse å ta. Nå tror jeg dagen blir lettere for oss :-)
Tussi og Maja Skrevet 12. mai 2007 #3 Skrevet 12. mai 2007 Den første tiden er vel som regel ganske slitsomt ja. Men sover du kun 4 timer pr døgn over lengre tid, er det nok lurt å få noe avlastning.. Jeg ammer stort sett, men har gått til innkjøp av Avvent sin pumpe (manuell). Den er helt ok så lenge du skal bare pumpe litt innimellom. Skulle jeg pumpet like mye som Sanasol, hadde jeg nok valgt en elektrisk. Jeg har ikke noe steriliseringsopplegg. Jeg koker delene i en kaserolle på ovnen mellom hver gang. Det følger med bruksanvisning på Avvent sin pumpe (fås kjøpt på apotek eller baby shop, Barnas hus osv). Veldig grei å bruke. Så kan du jo fryse ned melk som mannen din kan bruke dersom du har barnefri, eller du trenger å sove. Jeg fryser melken i isbit-poser. Fikk tips om det hos helsesøster. Da kan man ta opp akkurat så mange "isbiter" som man trenger. Lykke til, og håper du får hentet deg inn litt snart:-)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 12. mai 2007 #4 Skrevet 12. mai 2007 Hei, De få ukene jeg ammet/forsøkte å få til amming så brukte jo jeg først i to uker på sykehuset elektrisk pumpe. Etter at jeg kom hjem brukte jeg avent manuell pumpe. For meg ble det veldig styrete med manuell pumpe. Men det var sikkert fordi jeg hadde så lite melk. For meg fungerte jo elektrisk mye bedre siden jeg var blitt vant med det. Men har du nok melk i utgangspunktet tror jeg ikke det er noe problem med manuell pumpe. Ellers er det beste tipset å sove når den lille sover de første ukene. For man blir jo overtrøtt og super sliten hvis ikke. Mannen min gikk tur med Mathilde på ettermiddag/kveld den første tida så jeg skulle få sove 2-3 timer helt alene. Man sover jo så utrolig mye bedre da. Glem husarbeid og andre plikter den første tida. Husk også å be venner/familie om litt avlastning i perioder når du synes det blir for mye.
heiamagen Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Hei Avents elektriske fungerer veldig bra for meg, men hvis du skal pumpe mye bør du skaffe deg en dobbel pumpe og gjerne en som er litt kraftigere enn Aventen. Det går an å leie hos Babyshop eller du kan kjøpe dobbel pumpe hos feks ammehjelpen, eller kjøpe brukt på Finn (der finner du Ameda og Meleda, vet ikke hvilken som er best). Jeg er så heldig å fått låne en slik pumpe de hadde på sykehuset (av min mor som er helsøster på en helsestasjon hvor de låner ut pumpe gratis, det er service det). Pumper veldig mye og sparer veldig mye tid på å kunne pumpe begge bryst samtidig! dessuten skal det visstnok øke produksjonen. Bruker Aventen når jeg må pumpe hjemmefra. Det fine med den jeg har fått låne er at det fulgte med fire flasker, så sammen med Aventen slipper jeg å sterilisere i løpet av natta! Redder nattesøvnen min... Men hvis du bare skal pumpe litt nå og da holder Aventen altså, blir jo halve prisen i hvertfall.
Bellen^2 Skrevet 12. mai 2007 #6 Skrevet 12. mai 2007 Jeg måtte håndmelke til å begynne med for å få opp produksjonen, men gryende murring i skuldre og nakke satte snart en stopper for det. Jeg kjøpte like så godt elekstrisk pumpe med en gang så var jeg ferdig med det, er nok litt bedagelig av meg sånn sett:) Jeg har Medela Swing og er kjempefornøyd med den. Den tar to intervaller, en for å sette i gang utdrivelsesrefleksen og en for selve pumpingen. Styrken på pumpingen kan du også justere opp og ned ettersom hvor sår/hvor mye spreng du har. Jeg har som sagt ikke prøvd noen andre, men er kjempefonøyd med den jeg har:) Tidligere pumpet jeg en gang om kvelden og en gang om natten, men nå holder jeg meg til en gang om kvelden. Prøver å få Sebastian til å ta flaske slik at jeg kan få litt avlastning, men han har bestemt seg for at mammas pupp er best:) Lykke til:)
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 12. mai 2007 #7 Skrevet 12. mai 2007 Jeg har avent sin manuelle pumpe, fungerer helt ok for meg enn så lenge :-) Pumper på formiddagen av og til, og fryser ned. Jeg kjøpte avent sine begre til frysing, de kan man gjenvinne senere. Fikk tak i dem på Fru Lyng, men de har de sikkert andre steder også. Utrolig kjekt å ha et lite lager i fryseren, slik at man kan ha litt barnefri innimellom uten å måtte tenke på å skulle hjem for å amme. Man slapper litt mer av da ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå