Marius sin mamma <3 Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Sitter å ser på den kalkulatoren på husbanken sine sider. Noen som vet hva som er forskjellen personinntekt og alminnelig inntekt? Skal OS, bidrag og barnetrygd regnes med, eller er det kun foreldrepenger?
yinyang Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 Jeg skjønte ikke det heller, og mailet til husbanken. De svarte: Det er ungen som er den egentlige søker, siden man må være under 18 eller over 64 for å få bostøtte. Derfor krysser du ikke av for noen nedover der, finnes ikke egen rubrikk for OS. MEN du må legge inn deg og barna, og hvor mye dere hadde i inntekt sist likning. Altså 120.000 kr hvis du hadde os i hele fjor. NB! Os er skattepliktig inntekt...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 YingYANg... det er ikke skattepliktig inntekt:)
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 Og hvis du skal søke bostøtte må man være over atten år????? Hvor får du det fra at man skal være under atten år?
yinyang Skrevet 11. mai 2007 #6 Skrevet 11. mai 2007 Jeg fikk det til svar av husbanken... Fordi kriteriene sier at en må være under 18 eller over 64. Bare se på: http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostotte/Hvem%20kan%20fa%20bostotte.aspx Høres teit ut, men det blir sånn når du skal bruke kalkulatoren for å regne ut bostøtten... Ikke at vi som foresatte er under 18, men barnet er under 18. Og i kalkulatoren dems står ikke overgangsstønaden oppført. Men at vi legger det inn total inntekt, og os er inntekt. Jeg skatter av os jeg. Den er skattepliktig! Har du os selv? Frikort kanskje du da?
Leeloo76 Skrevet 11. mai 2007 #7 Skrevet 11. mai 2007 De mener vel at det må være en under 18 eller over 64 i husstanden, blir jo uansett vår inntekt de beregner ut fra. OS er skattbar, men dersom OS er eneste inntekt kan man be om å slippe å betale skatt fordi man uansett kommer til å få tilbake pengene (de regner vel med at man trenger de ekstra kronene hver mnd. selv om det er kjekt med skatt tilbake). Jeg trekker 10% for sikkerhets skyld, er jo ikke sikkert jeg kommer til å ha full OS resten av året. Hvis du ikke har endret inntekt fra i fjor kan du be dem gå ut i fra den, ellers må du si i fra om nedgang i inntekt.
Marius sin mamma <3 Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. mai 2007 Dersom jeg har gått endel opp i inntekt da, regner de utifra forventet inntekt i år da eller?
yinyang Skrevet 11. mai 2007 #9 Skrevet 11. mai 2007 bostøtta regnes av fjorårets likning. Men ved store inntekts oppganger eller nedganger er man forpliktet å melde fra selv. Tror det går bra for deg likevel. De sjekker stort sett likningen, og jeg vil tro at de stopper bostøtta di neste år, hvis du tjener bra i år. Sånn var det hos en venninne av meg..
~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 12. mai 2007 #10 Skrevet 12. mai 2007 OS er skattbar inntekt jo:) Greit å vite hva man snakker om før en uttaler seg eller?, derimot er det mange som får frikort på os hvis dette er den eneste inntekten de har...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå