ninen Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Er litt bekymra for at jeg ikke skal få t amminga pga flate brystvorter. Mora mi sleit m amminga og søstra mi fikk d ikke t... Noen som har tips? Noen som har opplevd d?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Hei Jeg har også forholdsvis flate brystvorter og fikk store bryster under min første graviditet. Det førte til at babyen ikke ville suge/ikke fikk tak i brystet på sykehuset den første dagen. En jordmor anbefalte meg å prøve med brystskjold og det fungerte kjempefint. (du må feste de med f eks litt spytt og bør koke de mellom hver gang). Jeg brukte de de tre første ukene, og så gikk ammingen som en drøm av seg selv. Det er også bare tull at man får mindre melk, jeg hadde kjempemye!! Vær tolmodig - og masse lykke til.
ninen Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2007 takk for tipset! fikk du brystskjold på sykehuset eller må vi kjøpe d selv? Brystene mine er også store og jeg er ikke redd for ikke å få melk, men har bare så innmari lyst t at amminga skal gå bra uten å slite meg ut helt..
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 Jeg har også det slik, men ikke stress med brystskjold før du har prøvd å amme. Alt ordna seg av seg selv hos meg. Ungen skal jo ikke sutte bare på brystvorta, men skal gape over det meste av det røde partiet. Det er det som gjør at folk ofte ikke får til amminga, at de tror ungen bare skal sutte helt frempå. Brystvortene mine endret seg etter de første 14 dagene...
@nemone Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Hei, jeg har også flate brystvorter - men vet ikke om det var grunnen til at vi ikke fikk til amminga. Jenta mi ville ikke suge, og jeg endte opp med pumping og flaskemating. Prøvde brystskjold, men fikk det ikke til - det ble bare søl (sikkert fordi jeg prøvde det så sent og var så stressa da jeg holdt på) - skulle ønske jeg hadde kjøpt det mens vi fortsatt var på sykehuset, men "ammepolitiet" der var så utrolig negative bare jeg foreslo det - så da droppet jeg det. Mitt råd er - stå på ditt mtp brystskjold på sykehuset for å lære teknikken mens du fortsatt er der, kjøp det enten på forhånd eller på apoteket som er på sykehuset mens du er der. Det skal iallfall jeg gjøre denne gangen.
Vestlandske meierier A/S Skrevet 12. mai 2007 #6 Skrevet 12. mai 2007 Vil råde deg til å gå inn på www.ammehjelpen.no. Har også erfaring med brystskjold og vil IKKE anbefale det. Hadde 4 brystbetennelser, noe ammehjelpen trodde skyltes skjoldet..... Men fikk ikke mindre melk av det da og det kan jo funke for noen. Men ammehjelpen anbefaler det iallfall ikke. Det finnes også noe som heter niplette( fås kjøpt på apotek). Dette er en sak som du kan bruke til å dra ut brystvorten, Dessuten som en over her sier, skal ikke babyen suge på brystvorten, men på hele sulamitten;) Bare en treningssak å få det til. Be mye om hjelp på føden så tror jeg du klarer det helt fint!! Lykket til;)
Mam72 Skrevet 12. mai 2007 #7 Skrevet 12. mai 2007 Hei Jeg hadde også problemer med flate, eller snarere innsunkne, brystvorter da min forrige sønn ble født. Jeg ville så gjerne amme ham, men det ble litt vanskelig. Litt på grunn av ham (han sovnet hele tiden da jeg ammet ham) og litt på grunn av meg. Men til syvende og sist fant jeg ut at jeg skal fungere for sønnen min og ikke slite meg ut med ammingen. Jeg pumpet meg og ga ham morsmelkserstatning i tillegg. Det fungerte fint! Mitt råd er å ikke stresse med å få til ammingen. Selv følte jeg et press, særlig fra sykehuset og ammehjelpen, til å amme sønnen min. PS! Jeg har også hørt at du skal være litt forsiktig med bruk av hjelpemidler for å "dra" brystvortene ut mens du enda får gravid. Det kan gi premature rier. Forresten fungerte en plastsprøyte hvor jeg fjernet den spisse delen og snudde stempelet fint for min del. Billigere enn Niplette.
spirenr 2 er gutt! Skrevet 12. mai 2007 #8 Skrevet 12. mai 2007 Kjøp med brystskjold og ha med til føden! Det hjalp meg!!
ninen Skrevet 13. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. mai 2007 Tusen takk for alle råd! Noen som vet hva brystskjold koster?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #10 Skrevet 13. mai 2007 til dere andre med flate brystvorter... er dere ømme på brystvortene?? det er nemmelig ikke jeg, jeg er bare litt øm ellers i puppene...
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 14. mai 2007 #11 Skrevet 14. mai 2007 Jeg hadde i alle fall problemer med å amme, og dette skyldtest en rekke faktorer, der en av dem var flate brystvorter. Kommer til å prøve brystskjold den her gangen...var ingen vits for meg å prøve det med snulla fordi det beste var å slutte å amme, så jeg har ingen erfaring med det. Jeg driter i at ammehjelpen ser på dette som et "nederlag"...er nok ammepress her til lands. Pga. store pupper så var pumping umulig, så melken må jo ut på en eller annen måte når babyen har vansker for å suge.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 14. mai 2007 #12 Skrevet 14. mai 2007 Jeg er øm ellers, ja...kjenner ingenting i selve brystvortene, og det har jeg heller aldri gjort i mitt liv (kun hvis jeg klyper den...da gjør det au!)
Vestlandske meierier A/S Skrevet 14. mai 2007 #13 Skrevet 14. mai 2007 ammehjelpen ser IKKE på brystskjold som et nederlag!! Det er misforstått... De anbefaler det ikke p.g.a at det er vanskelig og slutte med og det er letter å få tette melkekanaler og brystbetennelser da det kan være vanskelig å få tømt brystet skikkelig. Men for alt i verden; Jeg hadde heller brukt det enn ikke å amma. Og det gjorde jeg jo også. Fikk mye styr med det så vil prøve uten denne gang. Ninen; Brystskjold koster ca en femtilapp for to. Avent sine er gode, vil ikke anbefale Chicco iallfall da de er så tykke. Lykke til uansett hva du velger:)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #14 Skrevet 14. mai 2007 Hei! Ikke bekymre deg før babyen kommer. Jeg er tredjegangsfødende med flate brystvorter! Amming har gått strålende med mine to forrige. Faktisk har mine barn lagt på seg mye mer enn venninner med såkaltestruttevorter! Det er mest mulig bryst barnet skal ha inn i munnen, så harde små brystvorter er faktisk vanskeliger for babyen å få tak på! Lykke til! Hilsen flatvorta som gleder seg til ny ammeperiode!
ninen Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 14. mai 2007 Tusen takk for alle svar og tips igjen! Er spent på hvordan dette går. Skal prøve først uten skjold, går d ikke prøver jeg med. Artig å få t amminga, men d er jo heldigvis ingen krise i og med at d finnes bra morsmelkerstatning.. Lykke til alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå