Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje et litt for åpent innlegg, men jeg velger å skrive det likevel. Da jeg og kjæresten min først ble sammen pleide han ikke å dusje etter sex, men det har han begynt med nå i det siste. Han er muslim ja. Han sier det er viktig å vaske seg etter sex. Jeg respekterer det, jeg synes det er greit han gjør det. Jeg lurer bare på hvorfor han plutselig har begynt med dette, når han ikke gadd å gjøre det før? Før ville han heller ikke at jeg skulle dusje sammen med han (jeg spurte ikke heller, jeg liker egentlig ikke å dusje sammen med andre) men i det siste har han vært veldig ivrig på dette og vil jeg skal komme i dusjen sammen med han og kose og kysse og klemme og vil vaske meg på ryggen som et lite barn. Det er jo i og for seg koselig det, men lurer på hvorfor han plutselig har fått dette for seg. Han vil ha to minutter i dusjen alene først, slik at kan utføre det ritualet med spesiell vasking, hvilket er greit for meg, men jeg forstår egentlig ikke så mye av det heller. Som sagt, jeg har ingen problemer med det, jeg er bare nysgjerrig. Han sier ikke så mye direkte om det, så derfor spør jeg dere.

En annen ting er at han er ganske kontrollerende. Jeg har slettet meg fra ulike nettsider, for å bevare husfreden. Han måtte gjøre det også, jeg har sagt til han at det skal ikke være forskjellige regler, vi skal ha de samme reglene. Kan ikke jeg, så kan ikke han. Han vil stadig sjekke mobilen min og PCn, han vil se at det ikke foregår noe ulovlig fra min side. Men jeg gjør ingenting. Han har vært utro mot meg, han tilsto det for en stund siden, men jeg valgte å gi han en sjanse til fordi jeg elsker han. Andre folk synes jeg er en idiot som tilgir han, men det er ikke så lett. Man velger ikke hvem man er forelsket i, og jeg er hodestups i skyene etter han. Jeg elsker han av hele mitt hjerte.

Vi har snakket om veldig mange ting i det siste, alt fra A til Å og jeg vil så gjerne at ting skal fungere. Det vil han også, og jeg vet at jeg betyr mye for han. Men jeg er så lei meg fordi han skal kontrollere omtrent alt jeg gjør. Han har aldri vært voldelig mot meg, men det har vært endel psykisk, han har blitt sint og sur og gjort meg veldig mye vondt på den måten. Ofte er det jeg som må krype til korset og rettferdiggjøre mine handlinger, når det i utgangspunktet er han som har gjort noe feil. Jeg er så frustrert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres slitsomt ut... ta en alvorlig prat med ham og forklar hvor vanskelig ting er for deg. Innser han ikke at han må forandre på enkelte ting, ville jeg vurdert sterkt å bryte forholdet...

har dere barn forresten?

uansett, ønsker deg masse lykke til og håper ting ordner seg til det beste for deg.

Skrevet

Hei og takk for svar.

Nei vi har ikke barn, vi er ikke riktig "der" enda. Jeg har lyst at vi skal fortsette forholdet, men som sagt jeg vil at ting skal være bra mellom oss. Kjærligheten er ikke lett nei..

Takk for din hyggelige melding, det varmet :-)

Skrevet

Hei

Først til den dusjegreia; å dusje etter sex er ganske vanlig i mange kulturer og religioner. Hvor opptatt man er av tradisjoner/ritualer kan variere litt. Du sier at han har vært utro, men dere prøver en gang til. Kanskje han har bestemt seg for å bli en bedre mann, og med på den tankegangen kommer det da ofte at man gjenopptar ritualer og tradisjoner man kanksje ikke brydde seg om i en periode. Jeg kjenner igjen meg selv i dette også. Hvis jeg finner ut at jeg må skjerpe meg fordi jeg har vært veldig sløv med mye i en periode (alt fra å trene, til å ta iniativ til å treffe venner osv), så ber jeg også oftere, uten at jeg egentlig tenker veldig over det (jeg er kristen). Det at han vil at du skal komme inn i dusjen sammen med han, kan jo være fordi han vil være sammen med deg. Før lå dere i senga sammen etter sex, når han nå gjerne vil dusje vil han likevel være sammen med deg. Hvis du ikke liker det, kan du jo si at du foretrekker å dusje alene. Det må han akseptere. Mannen min har også ivret for å dusje sammen med meg (ikke bare etter sex, men ellers også), men jeg har sagt at jeg ikke synes det er så veldig romantisk, og vil helst dusje alene.

Når det kommer til det andre problemet, at han er veldig kontrollerende, så synes jeg det er mer alvorlig. I et forhold må man kunne stole på hverandre, ikke kontrollere hverandre. Kan det være at han er redd for hva du kan finne på, siden han selv var utro? Dere må i hvert fall finne en løsning på dette. Du kan ikke la deg bli kontrollert på den måten. Det er veldig bra at dere snakker mye sammen. Hvis dere har en god samtale, kanskje du forsiktig kan prøve å komme inn på dette temaet? Øv deg gjerne på hva du vil si til han, for å få det frem på en pen måte første gang. Si f.eks. at du så gjerne vil at dere skal kunne stole på hverandre, og at du i enkelte situasjoner føler at han ikke stoler på deg. Gå gjerne litt forsiktig frem, for det er ikke sikkert at han er klar over hvordan du føler deg. Hvis han får masse slengt rett i ansiktet, kan han fort bli defensiv, og bare forsvare seg selv, og så blir det krangling. Hvis du ikke når fram til han på denne måten, kan det være mulig å oppsøke professionell hjelp. Jeg vet om mange etablerte par som har gått på samlivskurs for å få forholdet til å bli enda bedre. Ofte er det lettere å høre ting fra en annen person.

Til slutt synes jeg ikke at du skal si unnskyld for ting du ikke har gjort, eller ting du ikke mener er galt. Prøv å finn andre måter å komme ut av situasjonen på. Hvis det er uenighet om småting, går det an å bare si "ok, vi har forskjellig mening/oppfatning om dette/hva som skjedde, kan vi ikke bare glemme det?". Mannen min har en tendes til å fyre seg opp over småting, særlig når han eller vi begge er slitne. Hvis jeg sier noe i denne duren, så avverger jeg ofte en krangling. Hvis du har gjort noe som gjør at han blir lei seg eller sint, men du mener at du må kunne gjøre deg, er det heller ikke lurt å unnskylde hva du har gjort. Da havner du jo i en negativ spiral, fordi han tror du er enig med han. Da er det bedre å si at du ikke mente å gjøre noe som ville gjøre han sint eller lei seg, men at du mener at du må kunne gjøre dette. Så kan du jo spørre han om hvor han mener grensa går osv. Jeg er helt enig med deg i at de samme reglene skal gjelde for dere begge.

Jeg synes det virker som om du gjør mye veldig bra. Bare fortsett å sett krav, krev likhet og respekt, snakk masse sammen, og ikke unnskyld ting du ikke mener er galt. Håper det går bra med dere, og at dere finner ut av ting.

Dette ble et veldig langt svar, men, men. Lykke til!

Skrevet

Hei!

Tusen takk for et langt og utfyllende svar. Jeg ble veldig glad da jeg leste innlegget ditt, det varmet :-)

Jeg har mine ritualer jeg også, da jeg er katolikk. Jeg håper dette kommer til å fungere jeg også, for han betyr så mye for meg.

Igjen, tusen takk.

Skrevet

Muslimer skal gjøre Ghusl, rituell vask, etter samleie.

Skrevet

Jeg er veldig enig i det Anonym skriver over her på slutten av sitt innlegg. Det er flott å være glad i noen, og bra å kjempe for at forholdet skal fungere, men det er også viktig å ikke miste seg selv oppi alt sammen. Når kjæresten din er flink til å si fra hva han vil og ønsker, må du også være det.

Det å kunne diskutere ting og ta opp vanskelige tema på en god måte er en kunst! Også er det viktig å velge de riktige slagene å kjempe, og heller svelge en kamel eller to innimellom. Vi jobber mye med det i vårt forhold, og vi er ikke like flinke bestandig. Men jeg merker at vi har det mye bedre når vi er enige om at det er greit å være uenige, og klarer å finne en løsning som fungerer for oss begge.

Igjen: Anonym over her sier mye bra i sitt lange svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...