Gå til innhold

Mail-kampanje mot diskriminering av mødre på attføring


LynxLynx

Anbefalte innlegg

Mødre som mottar attføringspenger har ikke rett til fødselspenger, selv om attføringsytelser er regnet som pensjonsgivende inntekt. Kopier teksten under og send til barne og likestillingsminister Karita Bekkemelem!

 

Sendes til: [email protected]

Emne: Offentlig diskriminering av mødre på attføring

 

--------------------------------------

 

Hei

 

Jeg vil gjerne rette oppmerksomheten mot et forhold som rammer mange mødre og vordende mødre. Yrkesrettet attføring gir ikke opptjening av rett til foreldrepenger, slik som dagpenger og sykepenger gjør. Dette fører til at mødre som følger et attføringsopplegg fra NAV kan se seg nødt til å gå tilbake på tiltak seks uker etter fødselen for å beholde attføringstønaden. I et velferssamfunn som Norge er dette en skam, og det er mitt håp at nå som vi har en regjerring som har solidaritet, sosial utjevning og velferd som sin prioritet vil ta tak i dette.

 

Det går fram av svar fra barne og likestillingsdepartementet til likestillings og diskrimineringsombudet av 27.mars 2007 at attføring ikke gir rett til foreldrepenger fordi det ikke ble regnet som pensjonsgivende inntekt før 1. januar 2002. Ytelsene ble likevel ikke samtidig likestilt med yrkesaktivitet etter fødselspengeregelverket. Det ble lagt opp til at denne vurderingen skulle foretas senere, men av budsjettmessige årsaker er dette foreløpig ikke fulgt

 

Det er mitt håp at den nåværende regjering kan rette opp i misforholdet skapt da attføringsytelser ikke ble likestilt annen yrkesaktivitet eller dagpenger.

 

Mvh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mail er sendt, men jeg puttet inn rehabilitering da det faller på samme urimeligheten...

 

SUPERBRA TILTAK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å hjelpe til og sende en mail, dette er diskriminering og kan ramme oss alle plutselig. Er veldig få av oss som velger attføring eller rehabilitering.. please folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt takknemlighet over å bo i et land i verden med de trygdeordningene vi har hadde kanskje hjulpet dere å bli litt mindre bitre over "urettferdigheten" dere blir utsatt for?!!

 

Det går jo an å planlegge å få barn etter at dere er ferdige med de lønnede utdanningene deres da?

 

Forstår jo at det ikke alltid er like kjekt- eller enkelt- å planlegge eller vente... MEN- jeg håper at dere har evnen til å se hvor heldige dere FAKTISK er til tross av at dere "bare" får utbetalt engangsstønad?

 

OG- et annet alternativ er faktisk å la pappaen ta ut permisjon i tillegg til engangsstønaden. Dessuten (OG jeg snakker av erfaring) er ikke studier det samme som heldagsjobb. Jeg har studert både med og uten barn. Travelt- ja, men vi kan ikke BARE flyte på staten. Litt må vi jobbe for å få ting til å gå opp selv også...

 

ALTFOR mye ansvarsfraskrivelse i dette landet!!!!

 

Unner dere VIRKELIG attføring da jeg regner med at de aller fleste som mottar dette er i en situasjon der de har rettskrav og behov for støtte til å komme i ny jobb. MEN.... tenk dere litt om før dere klager over trygdesystemet... Hva skulle dere ha gjort uten det?!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er over 30 har ikke all tid i verden til å få barn etter endt studier!!!!

Om jeg skal vente med å få barn til jeg er ferdig og har opparbeidet meg rett til foreldrepenger gjennom jobb, vil jeg være ca. 36 år og det syns jeg er gammelt!!!

Jeg vil ikke at barna mine skal ha en gammel mor.

Syns man skal få lov til å bestemme selv når man skal få barn.

Vi forlanger jo ikke utdanningsstøtte og støtte til barnepass samt reisestønad når vi skal ha permisjon, som vi ellers får når vi studerer eller er på andre tiltak. Kun retten til å få foreldrepenger på likt grunnlag som arbeidstakere og arbeidsløse!!!!

Hvorfor skal arbeidsledige få mer rett enn oss å ta lønnet permisjon? De gjør jo faktisk ingenting ift oss!!!!

 

Anonym!!! Du kan ikke uttale deg om noe du ikke har helt peiling på!!!! Til og med likestillingsombudet mener dette er diskriminerende da det som oftest er kvinner som blir hardest rammet av dette makkverket av lovverk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG for oss på attføring blir studier mer enn en heldagsjobb da vi faktisk er syke og har plager som gjør hverdagen tyngre.

Det er jo derfor vi er på attføring!!! Slik at vi skal kunne komme tilbake i en jobb hvor vi faktisk kan fungere som normale mennesker, mer eller mindre!

 

Hva slags ansvarsfraskrivelse er det du mener?????

Vi som er på attføring tar faktisk ansvar for egen helse og fremtid!!!

At vi får hjelp til det er vi meget takknemlige og ydmyke for!!!

 

Kunne godt skrevet et laaaangt innlegg om arbeidsledige som "snylter" og ikke gidder jobbe men likevel har flere rettigheter enn oss!!

 

Om vi ikke følger opp tiltaket vi er innvilget er det rett ut og ingen økonomisk støtte!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Anonym (hvis du igjen titter innom dette innlegget)

 

Jeg fprøver å forstå hva du mener men... såklart er vi takknemlige for å bo Norge, det er jo ikke det det hele er snakk om! Trygden er et utrolig stort gode som vi lever av...! Og jeg vet altfor godt at det er andre plasser i verden situasjonen hadde vært en helt annen... men takk og lov for at jeg er født i Norge da:..?

 

Det vi mener å sette lyset på her er urettferdigheten. Hvorfor skal folk som er arbeidsledige ha bedre rettigheter enn en som er utsatt for en ulykke eller sykdom?

Hvorfor skal løsningen for å få ting til å gå rundt dersom man blir gravid måtte være å flytte fra samboer og bli alenemor? Skulle gjerne gitt han permisjonen min men det har vi heller ikke rett på dersom jeg er i form nok til å kunne ta meg av barnet selv. Det har seg nemlig slik at for å få denne permisjonen må mor ha jobbet noe vi ikke har mulighet til. Hadde jeg kunnet jobbe i noen som helst form skal jeg love deg jeg hadde vært på pletten med en gang. Har til jeg var i en ulykke alltid jobbet, faktisk hatt fulltidsjobb OG ekstrajobb så står ikke på arbeidsmoralen..

 

Og alle er ikke ute etter en gratis betalt utdannelese heller bare så du vet det!! Jeg er kun ute etter å kunne fungere i en jobb og ser at jeg trenger lang tid og mye tilrettelegging for å kunne komme tilbake og dermed kan jeg ikke søke på vanlige jobber etc.

 

Men igjen, klart vi er takknemlige! Og jeg velger å utsette planlegging av barn pga min helsesituasjon. Men fortsatt kan man bli gravid uten å tenke og vite at loven ikke gir oss krav på støtte og dermed er dette noe som rammer mange mange..

 

Så kan man diskutere om alle har krav og rett til å få barn osvosv.. Men alt i alt. Denne mailkampanjen er kun for å få likehet for alle kvinner. Så får man heller diskutere rett til stødnader et annet sted. Vi har faktisk ikke selv valgt situasjonen vi havner i på trygd så pass deg for hva du antyder!

Det er faktisk en utrolig fortvila situasjon man er i. Først en skade som ødelegger hele livet ditt og erduserer deg til grønnsaksstadiet, for så å se alle andre dra på jobb hver dag, du må være hjemme, orker ikke noe, smerter hele tiden.. Så begynner alle å gifte seg og FÅ BARN. Dere jobber og fortstår lite av hvordan det er for oss på 66% av tidligere lønn som bruker kanskje 50% av den igjen på behandlinger... Livet vårt var nok også sånn en gang..? men så kom det noe i veien og alt kom på hodet. Så nå skal vi da bare sitte her og være takknemlige da? Er det det du antyder???

 

Uff.. uvitenhet og eplekjekke mennesker irriterer meg.. Grenseløst!

 

Hilsen en takknemlig trygdemottaker som må vente på barn.. i uviss tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dæven! Så ikke innlegget fra anonym før nå..... Hvis man skal få lov til å svare sakelig på et usakelig innlegg så vil jeg bare si at:

 

Min motivasjon for å starte denne mail-kampanjen er at i 2002 ble attføringspenger og rehabiliteringspenger pensjonsgivende, på lik linje med dagpenger, lønnsinntekt og sykepenger. Dette var det Bondevik regjeringa som fikk i stand. Men man likestillte ikke attføringspenger og rehab.penger med annen pensjonsgivende inntekt når det gjalt opptjening av foreldrepenger, av "budsjettmessige årsaker" Dette kommer frem av brev til likestillings og diskrimingetringsombudet i mars i år. Det har med andre ord gått fem år siden attførings og rehab penger ble pensjongivende, men man har ikke på fem år klart å sørge for at all pensjonsgivende inntekt gir rett til foreldrepenger. Jeg mener dette er feil, man er mer aktiv i samfunnet på attføring enn på dagpenger, og på rehab må man forplikte seg til å gjennomføre behandling i motsetning til sykemelding.

 

Selvfølgelig er det et alternativ at far tar permisjon. Det eneste lille aberet med det er at da må mor være i aktivitet, fra SEKS UKER etter fødselen. Det er halv annen måned. Mange er ikke ferdig med renselsen enda etter seks uker. For ikke å snakke om amming.

 

Så til argumentene dine:

 

"Litt takknemlighet over å bo i et land i verden med de trygdeordningene vi har hadde kanskje hjulpet dere å bli litt mindre bitre over "urettferdigheten" dere blir utsatt for?!!"

 

Du mener altså at fordi vi bor i ett av verdens "beste" land så har vi ikke lov til å klage på regler som tvinger mor ut på tiltak seks uker etter fødselen?

 

 

"Det går jo an å planlegge å få barn etter at dere er ferdige med de lønnede utdanningene deres da?"

 

Den er bare for dum, ikke verdig et svar.

 

"tenk dere litt om før dere klager over trygdesystemet... Hva skulle dere ha gjort uten det?!!! "

 

Igjen, for di vi har det bra i Norge har vi ikke lov til å ville gjøre det enda bedre..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det ikke mulig for pappaen å få permisjon fordi man ikke har opptjent permisjonsrettigheter. Da må morenten ut i 100% jobb eller studier. 50% deling er det ikke snakk om.Enten 100% eller 0. Inkluderende arbeidsliv, my ass!! Folk på rehabiliteringspenger eller attføring blir parkert på sidelinja når de får barn. Ingen annen lønnsutbetaler ville fått lov til å gjøre det samme.

Til anonym; For min del er jeg 38 år og venter mitt 2 barn. Vi har brukt lang tid på å bli gravide begge gangene, pga min sykdom. Jeg tar ikke abort selv om jeg er på attføring. Vi velger heller å ha dårligere råd en periode. Syns du jeg ikke skulle få barn fordi jeg er syk eller på attføring?

Ps. Velger selv å være anonym pga at jeg ikke ønsker å bli gjengjent her inne (ikke fordi jeg er feig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet litt om på HIs brev til departementet. Håper det er ok for deg HI. Følte at det var etpar ting til som måtte inn. Men i hovedsak er det som du skrev det. Flott tiltak!

 

Til den det måtte angå.

 

Jeg vil gjerne rette oppmerksomheten mot et forhold som rammer mange mødre og vordende mødre og deres partnere.

Yrkesrettet attføring og rehabiliteringspenger gir ikke opptjening av rett til foreldrepenger, slik som dagpenger og sykepenger gjør. Selv om det er pensjonsgivende, skattepliktig inntekt.

Dette fører til at mødre som følger et attføring eller rehabiliterings-opplegg fra NAV kan se seg nødt til å gå tilbake på tiltak seks uker etter fødselen for å beholde attførings eller rehabiliterings-stønaden. I et velferdssamfunn som Norge er dette en skam. Det er mitt håp at den nåværende regjeringen, som har solidaritet, sosial utjevning og velferd som sin prioritet, vil ta tak i dette.

Far har heller ikke rett til permisjon når mor ikke har opptjente rettigheter. Dette rammer i størst grad barna. De mødre som er på rehabilitering eller attføring har gjerne en sykdom eller andre årsaker som gjør at de ikke kan gå ut i 100% jobb eller studier, noe som er kravet for at far eventuelt skal kunne få permisjon. Det er ikke mulig, med dagens lovverk, at mor går ut i 50% studier eller jobb og at far da kan få 50% permisjon. (gitt eksempel) Det er enten 100 % eller ingenting. Dette kan vel knapt sies å gå inn under begrepet inkluderende arbeidsliv.

 

Det går fram av svar fra Barne- og likestillingsdepartementet til likestillings- og diskrimineringsombudet av 27.mars 2007 at attføring ikke gir rett til foreldrepenger fordi det ikke ble regnet som pensjonsgivende inntekt før 1. januar 2002. Ytelsene ble likevel ikke samtidig likestilt med yrkesaktivitet etter fødselspengeregelverket. Det ble lagt opp til at denne vurderingen skulle foretas senere, men av budsjettmessige årsaker er dette foreløpig ikke fulgt opp.

 

Det er mitt håp og ønske at den nåværende regjering kan rette opp i misforholdet som ble skapt da attførings og rehabiliteringsytelser ikke ble likestilt annen pensjonsgivende, skattepliktig inntekt.

 

Mvh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far har rett til permisjon dersom mor går ut i 100% studie eller jobb. Om mor ikke har mulighet/kapasitet til dette, pga sykdom e.l. har far ikke rett til permisjon. Det er det jeg har skrevet. Litt rart at du ikke har fått med deg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dvs at hun må tilbake til attføring el rehabilitering :-)

Har snakket med nav ang dette og det stemmer. Da er vi enige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Håper flest mulig hjelper til å sende en mail så vi får rettet fokus mot dette!

 

Veldig bra at dette fortsatt er oppe på siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym

De som går på attføring har som mange andre allerede tatt utdanning, og betalt den selv. Og kanskje planlagt barn etter man er ferdig med studiet og har jobbet litt og etablert seg.

Men de har blitt rammet av sykdom eller skade som gjør at de desverre ikke kan fortsette i yrket de har valgt. Og må derfor begynne med utdanning på nytt. Du skjønner vel selv at det ikke er rimelig at man skal gjøre seg ferdig med utdanning nummer to, før man planlegger å få barn.

Tenk deg selv om du plutselig ble skadet i en ulykke, og måtte vente i 5 år med behandling, opptrening og deretter nye studier før du kunne tenke på å få barn.

Det er ingen rettferdighet i at noen skal bli rammet av sykdom eller ulykker, så du må tenke deg litt om før du sier at de ikke skjønner hvor heldige de er. Vær heller takknemmelig og glad om du har helsen i god behold.

Selv om du som er frisk har studert med barn, så kan kanskje ikke folk med kronisk sykdom gjøre det samme. Jeg har selv også studert på heltid og jobbet 75% ved siden av. Ikke noe problem så lenge man er frisk !

Men de som lever med kroniske plager kan som regel ikke gjøre det samme. De er jo på attføring fordi de er for syke til å være i sitt opprinnelige yrke, og klarer kanskje knapt å få hverdagen til med studier.

Innlegget ditt bærer preg av liten empati og innsikt i andre menneskers livssituasjon.

Det virker nesten som du tror at det å bli rammet av sykdom eller skade, og måtte sykmeldes og gå på attføring er en hyggelig og ønsket situasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Enig i at dette virker veldig urettferdig. Men må få arrestere deg på påstanden om at far ikke kan ta ut permisjon dersom mor ikke har opptjent rettigheter. Så lenge far har opparbeidet rett til permisjon selv kan han ta ut permisjon, men for en kortere periode enn hvis begge har tjent opp rett: http://www.nav.no/1073744316.cms

 

Bare for informasjonens skyld, kanskje gjør det situasjonen deres litt lettere? Men håper de sidestiller attføring og rehabilitering med sykepenger/arbeidsledighetstrygd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kan kun ta permisjon om mor er ute i tiltak, ikke rehab. Dvs at hun må jobbe, gå skole el.

Når man har rehab er man jo ikke i slik aktivitet og da får ikke far rett på permisjon.

 

Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...