Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har/skal dere egentlig kjøpe inn av utstyr til den første babyen?

Jeg tenker jo vogn, bilstol, seng, stellebord (eller kommode i mitt tilfelle), bæresele og kanskje en vippestol. (I tillegg til klær, tepper ol)

Vil på en måte ikke havne i den fella å kjøpe alt for mye... Samtidig kommer vi til å ha et helt år sammen, lillepia og jeg, og det er jo greit å ha noe å gjøre og gjøre henne så komfortabel som mulig selvfølgelig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kjøpt vogn,fått seng+reiseseng,grobag egg(som passer viser temp i rommet og om det er for varmt/kaldt) og sånne klosser man kan sette under den ene delen av senga sån at den står litt på skeiva(de puster lettere da hvis de blir syke). Skal kjøpe stellebord,bæresele,vippestol,leketeppe,muligens grobag dyneposer istedet for dyner. Bilstol skal vi låne. Det lønner seg å leie den første. Vi får låne av svogeren min,for deres lille har vokst ut av bilstolen når våres kommer. Og så skal vi kjøpe stellebag of course:)

Skrevet

Skal ha ei vugge i starten som jeg får/Får låne. Den skal stå i stua. Har ikke tenkt å kjøpe vippestol, men evt bruke den lille bilstolen litt f.eks til mating etter hvert..

Vurderer om jeg skal kjøpe ammepute eller noe. Bæresele er jeg usikker på.

Har kjøpt vogn og får arve den første bilstolen. Får også arve seng. Har kjøpt stellematte som jeg legger på en benk på badet. Trenger m andre ord ikke stellekommode. D er jeg glad for for de er så dyre.

Ellers noe klær og tepper, smokker og noen rangler/leker..

I stedet for stellebag vil jeg trolig bruke en litt stor veske som passer til å henge på vogna..Skal ha dyne i vogna til å begynne m, etter verdt blir d vel ullpose og så voksipose. Vi er heldige og får arva litt, lurt å sjekke brukt også..

Skrevet

Vi har kjøpt/bestilt stellebord m/badekar, seng, vogn og bilsete. Vi har kjøpt lekegrind m/regulerbar bunn som vi skal ha i stua og bruke fra første stund.

På ønskelista står lammeskinn og vippestol, men synes ikke disse tingene er nødvendig fra starten av og derfor har de havnet på hinte-til-familie-lista.

Foruten klær, tepper og småtterier, så kommer jeg nok til å kjøpe ei babyslynge. Synes det ser så kos ut, også må det være praktisk når man trenger armene fri. Også kommer jeg til å kjøpe ei brystpumpe, lekker allerede så regner med å få bruk for det!

:)

Skrevet

Vi/svigers har kjøpt:

Barnevogn m. tilbehør som trekk, dynetrekk, stellebag, dyne og lammeskinn.

Seng med madrass og dyne og sengekant

Får låne vugge m. madrass

Bilstol og en nyyydelig vippestol (brukt)

Ammepute

Litt klær fra Mothercare i London

Diverse pledd, vaskekluter, gulpekluter, helsetepper, laken, dyne-og putetrekk....

Smokker med navn, beholdere til de og sånn ting som gjør at smokken ikke havner på bakken om barnet hiver den fra seg.

I tillegg har mamma vasket en del klær som bestemor strikket til meg og bror min...masse helt aldeles nydelig!

Det som stort sett gjenstår er bæresele, leketrind, stellebord og stelleprodukter, babygym, brystpumpe ol... Vet ikke om vi kommer til å få alt innen gutten blir født, rekner med at vi får en hel del med tiden av venner og slekt! =) Syns det er kjekt å spre utgiftene litt, samtidig som det er kos å handle og kikke litt syns jeg!

Skrevet

Jeg har ei gigantlang utstyrsliste.. Som er så lang at jeg ikke orker å poste den her! Men, det jeg tenker av møbler da:

Man skal ha et sted å oppbevare klærne til babyen, et sted å stelle den - og oppbevare stellesaker - så vi har kjøpt en Diktad stellekommode fra IKEA. Den ser ut som en kommode etter at den er ferdig som stellekommode, så det tenkte vi var greit. Våre egne skuffer og skap er fulle, så det måtte bli noe slikt.

Vogn ser jeg på som en nødvendighet, men vi er så heldige å få den av svigers.

Vippestol hører jeg fra de fleste - at det er bare "luksusvare". Så, vi har ikke tenkt til å kjøpe, om noen gir eller låner oss en, så tar vi det slik.

Babyen skal ha et sted å sove, vil helst ha vugge til den første tiden, men de kan brukes så kort tid i forhold til hvor mye de koster - så det blir nok seng fra første stund. (Vi har heller ikke noe sted å oppbevare en vugge etter at dens tid er overstått, så..)

Bilstol skal man jo ha om man skal frakte ungen i bil, men vi har tenkt til å leie for 30-40kr måneden heller enn å bruke 1500kr på det. Tror IF har et lignende tilbud i Norge - om utleining.

Klær: jeg fant en annonse på et online annonsenettsted - der ei solgte leker, grindseng, og en sekk med klær - samla, for 500kr. Klærnes kvalitet variererte litt - noen var GODT brukte, andre var nesten som nye. Jeg har ikke helt oversikt over innholdet her ennå - men jeg slipper å supplere så veldig mye, ser det ut til.

Tepper tror jeg på en måte at man ikke kan få nok av. Men jeg vet det ikke. Folk jeg har snakka med sier at de bruker mest helsetepper (feks de som selges på kid). Jeg har et grønt et jeg fikk i gave. Og så skal jeg strikke et i ull. Tenk deg at du trenger et tykt ett til å ha når babyen skal ligge på gulvet, et ammeteppe/koseteppe som kanskje ikke er så tykt, og et til vogna.. sånn tenker i alle fall jeg.

Om du vil se min utstyrsliste kan jeg sende den til deg i en pm.

Skrevet

Vi har kost oss veldig med å kjøpe både klær og utstyr til babyen. Har kanskje mye nå, men vi har kjøpt fornuftige ting og det meste har vi fått tak i når det har vært salg. Vi har delt opp klærne i forskjellige størrelser, og ikke kjøpt så mye i den minste størrelsen da det ofte er der gavene kommer inn.

Jeg tenker som så at om det skulle være ting vi ikke får brukt eller brukt lite, så kommer det antageligvis flere etterhvert da jeg er den eldste av en hel flokk søsken og stesøsken. Så vi tar bare vare på det og så kan neste baby i familien nyte godt av at vi har handlet mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...