moru Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Hei. Noen som vet hva jeg kan få i støtte om jeg begynner på videreutdanning til høsten? Har en gutt på to år, venter barn om tre uker, og har kommet inn på jordmorstudiet i tromsø til høsten. Faren flytter ikke med oss, støtter ikke samboeren sin i noe. Har jeg krav på OS? Har jobbet så jeg får 80% lønn i ett år. Noen som vet??
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Er dere sammen? Eller er du enslig? Forstod ikke helt. Men dersom du er enslig, har du vel rett på os i en viss periode. Men du har en utdanning, er vel sykepleier regner jeg med? Så du har vel ingen rett til støtte underutdanning... Må vel melde deg som arbeidsledig for å motta os.
yinyang Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 Du har jo utdannelse, så du får ikke os. eller du kan vel få os inntil barnet er tre år forresten, med at du er hjemme med barn. Men den blir uansett redussert, siden du får 80% lønn, det første året. Uansett, ville tatt kontantstøtta jeg, og brukt til dagmamma. Og kanskje studielån? Stå på. Fint at vi kvinner følger drømmer, og gjør det vi ønsker. Mange menn vil ikke ofre seg. Dumt... Lykke til med jordmor utdannelsen. Uansett, hvis det blir for hardt å starte i år, med liten baby, kan du søke om å beholde plassen til neste høst, når barna er litt større. Kanskje får du overtalt sambo til da?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 hmm. jeg jobbet før jeg gikk ut i permisjon, pluss tatt første¨året av tre på høgskole. men jeg har utdannelse fra før jeg, sosoilog. jeg får "foreldrepenger"(9000) som det vistnok heter, redusert os (6500) og kommer til å fortsette å få os og utdanningsstønad når jeg starter opp igjen til høsten. pluss stønad til barnetilsyn, småbarnstillegg og håper på bittelitt fra lånekassen.. sjekk m t.kontoret du!
yinyang Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 Har du så mye penger hver mnd? Da vil jeg anbefale å droppe lånekassen. Tenk så deilig å slippe å betale hver 4.mnd på lånet da, når du er ferdig! Uansett, hvis du søker lån og stipend, så gjøres nesten alt om til lån, siden du har OS...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå