Gå til innhold

De barna som er skeptiske til fremmede..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det ha noe med at man har vært for lite ute blant folk?

Eller blir barna sånn uansett?

Hvilke erfaringer har dere/hva tror dere om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare uttale meg om mitt eget barn da, men hun er veldig vant til å være ute blant folk. Har vært på ferier, cafeer, babysvømming, barselgrupper og vennebesøk siden hun var født (selvfølgelig ikke hver dag da ;)) I tillegg samles hele familien på søndager og vi er en 12stk, så vil jo si hun er vant med mennesker. Men hun har hvertfall uansett blitt skeptisk til fremmede nå. Ikke bare fremmede heller, men også familiemedlemmer med skjegg og bart...hehe!

Skrevet

Det er ikke til å unngå at barn blir skeptiske, særlig rundt 8 måneders alderen. Dette er antakelig noe som har evolvert for å beskytte barna. Man ser denne "fremmedangsten", i varierende grad, hos alle barn i alle kulturer.

Skrevet

LadyBlueBird: Ja, det er sånn jeg har gjort også. Fartet litt rundt omkring. Men allikevel er han kjempeskeptisk til fremmede, og kommer med furteleppa hvis noen han ikke kjenner snakker direkte til ham. Han har vært sånn siden 4-5 mnds alder.

Søstreren min kommer med (velmente) råd om at jeg må ta ham med mer ut, siden han er sånn. Min tass er snart 7 mnd.

Anonym(hvorfor anonym når svaret er bra og ikke røper hvem du er): Ja, det virker som det ikke har noe med min sosiale omgang å gjøre. Han har jo vært mye og fartet. Nå startet det litt tidligere her da.

Takk for innspill:) Flere?

Skrevet

Jenta her blir straks 8 mnd og har blitt kjempeskeptisk. Har egentlig vært sjenert i flere mnd, men i det siste har hun virket direkte redd ved et par anledninger. Som i dag på barnepass på trening, de måtte komme å hente meg nesten med en gang... Sluttet å gråte med en gang hun så meg. Sånn var det sist gang også, men tidligere har det gått bra.

Noen som vet hvor lenge denne separerasjonsangsten vanligvis varer?

Skrevet

Det var jeg som var anonym tidligere, jeg pleier ikke å være anonym men siden det har vært dårlig stemning her i det siste valgte jeg å være det nå. Men det er vel egentlig ikke noe vits...

Seperasjonsangsten ser man fra 6mnd. til 2 år. Men det er slik at de som begynner tidlig, slutter også med det tidlig (vanligvis). Denne seperasjonsangsten er en fase i tilknytningsprosessen, og rekkefølgene av fasene ser ut til å være biologisk (medfødt). Når disse fasene opppstår, derimot, ser ut til å være influert av erfaring og miljø.

Skrevet

seperasjonsangst ja.. det lurer jeg på også. Min har også begynnt med det nå. Han er 5 mnd.

Til og med filletanten hans som han har så mye med å gjøre er han litt sutrete med. Men det skal ikke mye til for å avlede han, men han smiler ikke når hun holder på med han. Men hvis han sitter hos meg mens hun tuller med han så smiler han som bare det..

Skrevet

Jasså Kozy, så det var deg ja:)

Håper det går over fort og da, siden han har blitt verre i det siste.

NasseNøff: Akkurat sånn er min gutt og. Noen ganger kan han grine når fremmede til ham når han sitter på mitt fang da. Litt slitsomt siden en får samvittighetskvaler ved barnepass og sånt.

Skrevet

Det pleier å toppe seg rundt 8mnd også blir det betydelig bedre etter det:) Hvor gammel er babisen?

Skrevet

Han er straks 7 mnd:) Så da når det en topp snart kanskje? Håper det iallefall...

For da er det bare en vei det kan gå.

Skrevet

He he, det kan jo være at han har nådd toppen tidlig da, også kommer det til å bli bedre nå!

Skrevet

lile gutt er 10 mnd å har vært skeptisk til fremmende fra han var 5mnd, selv om vi e ute blant folk veldig mye. men barn e rvel forskjellige.

håper på bedre tid nå.

Skrevet

Det at barna er skeptiske til fremmede er et tegn på at de er trygge.

Dersom barna ikke utvikler den fremmedfrykten når de er i den alderen som de andre har skrevet ovenfor kan det altså være et tegn på at de er utrygge og ikke har fått et nært nok forhold til sine foreldre. Så dersom barna deres blir skeptisk til fremmede betyr det at de synes at dere er mer trygge og vil derfor foretrekke dere før de har "blitt varm i trøya".

Det finnes selvsagt noen barn som er trygge som ikke er skepiske også da, men det er unntaket. Dette leste jeg i boken "forstå barnet ditt 0-2 år".

Skrevet

Det stemmer anonym, som jeg skrev tidligere er dette en fase i tilknytningsfasen og det er både vanlig og ønskelig!

Skrevet

min datter har vært redd og skeptisk til andre fra dag 1,omtrent. Hun er 7 måneder nå. Og vi er ute blant folk HVER dag. På kafe,babybading, babysang og masse besøk. Selv om det er de samme damene jeg er sammen med mange ganger i uken, så kan dem nesten ikke holde henne. Hun er trygg på avstand,men ikke når dem holder henne.

Helt fra hun ble født har hun virkelig trengt nærkontakt av både meg og sambo, så det er noe der tror jeg.

Skrevet

Prinsen min er bare 4 mnd men han har allerede reagert på 2 stk,den ene var helsesøster lærlingen som skulle sette vaksina....Huff han vart skikkelig redd a når hu sku løfte han fra gulvet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...