VinterSol+2 Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Vi har for lenge siden bestemt at jenta vår skal hete Aurora. Men nå har vi begynt å snakke om et evnt andre fornavn, oppkalt etter den ene bestemoren.. men blir det egentlig noe fint? I utgangspunktet foretrekker jeg enkeltnavn, men dette dobbeltnavnet har satt seg fast.. tenker jo litt i forhold til om det er mange som kommer til å hete Aurora også.. at det kan være kjekt med et navn til? Navnet til bestemoren er Kristin. Hun er fra vestlandet, så da vil det utalles som starten av Kristine, om dere skjønner? trykk på andre stavelsen, ikke første. Aurora Kristin. Etternavnet vårt er Høye. Aurora Kristin Høye eller Aurora Høye? Er skikkelig vanskelig det her! vi som trodde vi hadde alt i boks.. hehe
Solskinnsjenta Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Personlig liker jeg best enkeltnavn. Men tanken om oppkalling er jo fin, og Kristin passer godt sammen med Aurora. Hadde det vært meg hadde jeg gått for Aurora Høye.
Gøril og Jesper :) Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 Jeg er heller ikke noe fan av dobbeltnavn, men her er det jo som kjent: smaken er som baken. Jeg ville valgt Aurora Høye. Lykke til med navnevalget. Vi sliter litt med hvilket etternavn barnet skal ha vi. Mitt eller mannen sitt. Vi er gift, men jeg beholdte mitt etternavn. Synes ikke det er så fint med to etternavn, så her må vi krangle litt mer..
Gjest Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 Vi kjem til å ha dobbeltnamn sidan vi begge har dobbeltnamn sjølve, men til dagleg brukar vi berre det første namnet. Det har eigentleg vore bestemt heilt frå starten, men det er såå vanskeleg å finne eit namn som passar til Elias. No står det mellom Elias Olai og Elias Emiliano, Olai er merkelig i Mexico (men kan uttalast, kanskje vi må ha ein á i namnet for å vise at trykket er på a'en i Olai) og Emiliano er merkeleg i Noreg. Eg synes Aurora Kristin er fint! Men eg er jo for doble fornamn då *hehe*
Økologisk_knekkebrød Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 Jeg synes Aurora Kristin var kjempefint! Dere kan jo gi henne begge navnene, og så ser dere etterhvert om dere vil bruke begge eller bare Aurora til daglig.
VinterSol+2 Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. mai 2007 hehe, to for og to i mot! er jo i utgangspunktet for enkeltnavn, men vanskelig altså! Hm.. vi får vel grunne på det litt mer.. har egentlig sagt til mannen min at han får bestemme (siden det er hans mor) men han har fått helt beslutningsvegring.. hehehe alle vet jo at jenta skal hete aurora, men evnt dobbeltnavn holder vi hemmelig enn så lenge, siden vi ikke har fått bestemt oss! Til deg som ville ha navn til Elias; er jo veldig mange fine navn som passer til Elias om Elias kommer som andrenavnet.. vanskelig med s-ending på førstenavnet dog!
Louise-and3girls Skrevet 11. mai 2007 #7 Skrevet 11. mai 2007 Jeg personlig liker best enkelt navn. Jeg har to navn, men bruker kun det første. Jeg syntes kansje helt ærlig at Aurora Kristin ble litt tungt å uttale også. Men det er min mening da.
*RutIetutt* Skrevet 11. mai 2007 #8 Skrevet 11. mai 2007 Jeg likte best bare Aurora...er ikke så veldig glad i dobbelt-navn jeg da;o)
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 11. mai 2007 #9 Skrevet 11. mai 2007 Bare for å jevne ut litt: Jeg liker mellomnavn som ikke er i bruk til daglig!! Gjør jo navnet mye mer spesielt, særlig når fornavnet er ganske vanlig. Dessuten var de to navnene pene sammen! Og det er morsomt å kalle opp! Lykke til med valget!
Pooos PoPpEkLaR :) Skrevet 11. mai 2007 #11 Skrevet 11. mai 2007 Jeg har en datter som heter Vilde Nathalie (litt tyngre enn Aurora Kristin vel og merke...) og det blir skjelden brukt. Årsaken var vel mest at vi ikke ble helt enige da hun kom, så vi gikk til kompromiss og tok begge navna. Aurora Kristin var veldig fint det, særlig fordi det er tatt fra slekt. Jeg syns dere skal gå for det siden Aurora er et veldig populært navn og det helt sikkert blir flere Auroraer i hennes omkrets:)
Rød Skogfrue Skrevet 11. mai 2007 #12 Skrevet 11. mai 2007 Jeg syntes det var kjempe fint med Aurora Kristin når man legger trykker på andre stavelse. Er i utgangspunktet ikke veldig begeistret for dobbeltnavn, men dette syntes jeg var nydelig
(Muskat) Skrevet 11. mai 2007 #13 Skrevet 11. mai 2007 Så lenge dere har et kort og greit etternavn, synes jeg Aurora Kristin var veldig fint. Byråkratisk sett er det også enklere å ha et navn man slipper å risikere møte flere med...
VinterSol+2 Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #14 Skrevet 11. mai 2007 hm, ja, er jo snakk om å bruke bare det ene navnet til daglig, og så ha et i "reserve" på en måte.. Er jo bedre å bli kalt Kristin eller Aurora Kristin på skolen enn å gå under Aurora H eller Høye, lissom.. (om det skulle være flere i klassen med samme navn, feks..) Men neimen om jeg vet.. hehe. jeg har selv dobbeltnavn, men dette med et navn jeg har tatt i voksen alder, fordi jeg ikke likte navnet mitt. hehe. Lever godt med å ha to navn, men er fortrinnsvis opptatt av at man skal ha ett, enkelt navn.. ikke lett det her. Takk for alle meninger! skal få mannen min til å titte her, før han bestemmer seg! hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå