Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 For det første; hvorfor klarer jeg ikke å la være å bekymre meg - når alle sier jeg skal la være? Jenta mi blir 2 år om 60 dg(ifølge DiB) og sier ingen ord! Hun er ellers en aktiv og observant jente, hun gjør seg godt fortstått med mimikk og kroppsspråk og skjønner alt vi sier til henne, men likevel...... I dag fikk vi skjema fra helsestasjonen som skal fylles ut før 2års-kontrollen. 2 sider med ord der vi skal krysse av de hun sier.... det ble kryss på mamma, pappa, hadet, hei, oj, her, der. Bhg og helsesøster sier jeg ikke skal bekymre meg, men klarer liksom ikke å slappe av når andre på hennes alder snakker i setninger!!! så det andre; Hvor lenge sover barna deres på natta og hvor lang dupp har de på dagtid når de er ca 22 mnd? Hun har en tenens til å holde det gående om kveldene nå, men hun virker trøtt så egentlig tror jeg det er bare utprøving.... Hun våkner ml 7 og 8 om morgenen, sover 2 t ml 12 og 14 (må alltid vekkes da) og legger seg 19:30. I det siste har kl blitt både 21 og 22 før hun har sovnet.....
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Jeg var like bekymret som deg da min gutt nærmet seg 2 år. Han sa jo ingening. I dag er han 2år og 1mnd - og har maaaange ord. Det kommer nye hver dag. Plutselig kan han si paraply og sjiraff - lange ord. Den siste uken har han satt ord sammen. "Mamma stol" og "Pappa bil". Utviklingen etter 2 årsdagen har vært enorm. Hadde liksom sett for meg at jeg selv skulle lære han ordene, men han har et tempo jeg ikke klarer å følge. Han fikk en slik ordbok til bursdagen og den kan han nå nestn alle ordene i. I begynnelsen kunne han bare si "Bæ","bil" og noen småord. Og alt dette bare den siste mnd. Når det gjelder legging så anbefaler jeg å kutte ned på dagsøvnen. Ta det rolig og gradvis er mitt råd. Vi kuttet dagduppen tvert og sliter med å finne ny rytme.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 Jeg har jobbet i barnehage, og ser at det er veldig stor forskjell på språk hos barn. Det kommer nok. Et tips fra meg er at når hun peker på noe som hun vil ha så er det llurt at dere sier: er det ballen du vil ha el. At dere sitter ord på tingene. Har sett mange på 2 år som nesten ikke har språk. Noen snakker klart og noen har sitt eget språk. Ville gidd henne litt tid til. Men skjønner deg godt, det er så lett å samenligne. Hva med å prøve å legge henne litt før om kvelden? Kansje hun er blitt overtrøtt. Det merker jeg med mine, så jeg legger minsten i 7 tiden, og han sover i 11-12 timer. Ville ikke kuttet ut duppen på dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå