petronella_78_med spire =) Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Hei, er det noen her som har fått stilt diagnosen "lavt stoffskifte", og som også strever litt med å bli gravid? Har startet utredning nå, og blodprøvene skal bl.a avdekke eventuelt lavt stoffskifte... (Får svar på prøvene til uka). Jeg og samboer har veldig lyst på barn, og vi har prøvd i ett år nå...uten hell. Først nå starter utredninga... Huff, er så redd og bekymret... Noen her i samme situasjon??
Nivea30 Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Hei Jeg har også lavt stoffskifte. Jeg har hørt fra flere her inne at så lenge stoffskiftet blir regulert med medisiner, så skal ikke det ha noe å si. Jeg leste også et sted at man hadde større mulighet for å miste tidlig dersom man hadde lavt st.skifte som ikke ble regulert ved graviditet, men dette sa legen min bare var tull. Så da får jeg bare stole på det. Jeg var også bekymret for om dette ville hindre meg i å skulle bli gravid, men jeg ser litt lysrer på det nå når jeg vet at det blir kontrollert jevnlig, og at man får medisiner dersom det skulle være nødvendig. Så jeg håper du ikke bekymrer deg alt for mye for dette, jeg tror dette skal gå bra. Ønsker deg masse lykke til videre ihvertfall!
mammantil2gullgutter Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 Jeg har lavt stoffskifte og strevde 2 1/2 år med nr. 1, nå har vi prøvd i snart 1 år med nr. 2. Hadde SA denne uka, og min gyn. sa at det kunne ha sammenheng med mitt lave stoffskifte. Men ikke gi opp jeg har blitt gravid og fått en flott sønn med lavt stoffskifte, så det er ikke umulig, bare litt vanskligere
petronella_78_med spire =) Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. mai 2007 Ble du da gravid på normal måte? eller måtte det prøverør el.l til? Jeg og sambo har prøvd i litt over 1 år nå, så håper de finner ut av hvorfor vi ikke blir gravide snart. Godt å høre at det finnes en løsning og at det "ordner seg til slutt". Må bare ha litt tolmodighet her altså =)
Måånestråle Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 Hei Petronella! Jeg har også lavt stoffskifte som har vært godt regulert vha medisiner i flere år. Og jeg hadde ikke noe problemer med å bli gravid, vi klarte det på 3. pp. Stoffskiftet mitt falt raskt med en gang jeg ble gravid, slik at jeg møtte øke medisindosen noe for å fungere greit i hverdagen (må jo klare å konsentrere meg på jobb....). Jeg mistet i MA etter 9 uker, og jeg spurte flere leger om dette kunne være pga stoffskiftet, men alle sammen svarte at det ikke har noe å si, så da stoler jeg på det. Jeg har hørt at det er vanskeligere å bli gravid dersom man har lavt stoffskifte (kroppen går jo på sparebluss, så det er jo egentlig forståelig at den ikke setter i gang med et så stort prosjekt som en graviditet er) men så lenge man er godt medisinert, så skal det ikke være vanskeligere for oss enn for andre å bli gravid. Jeg har også hørt at man skal passe litt ekstra godt på stoffskiftet når man ER gravid, fordi dersom man går lenge med for lavt stoffskifte, så kan dette påvirke babyens vekst. Men lavt stoffskifte skal visst ikke føre til økt sjanse for abort. Håper dere treffer blink snart! Lykke til!
Måånestråle Skrevet 11. mai 2007 #6 Skrevet 11. mai 2007 ... på www.thyreoidea.dk står det litt om graviditet og stoffskiftesykdommer..
petronella_78_med spire =) Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. mai 2007 Tuusen takk for oppmuntrende ord =) Har jo ikke fått berekftet at jeg faktisk har lavt stoffskifte (får først svar på blodprøvene en gang til uken), men jeg har flere symptomer som kan tyde på dette... Så skal prøve å ikke ta noen bekymringer på forhånd. Vi jenter "tenker" og bekymrer oss jo alt for mye innimellom.... =)
Måånestråle Skrevet 11. mai 2007 #8 Skrevet 11. mai 2007 Hvis det viser seg at du har lavt stoffskifte så vil det sannsynligvis bli lettere for deg å bli gravid så snart du får begynne på medisiner. Hadde ikke det egentlig vært litt fint?! Det er ikke noe problem å leve med lavt stoffskifte så lenge du er godt regulert vha medisiner, så det er ikke så mye å bekymre seg for! Lykke til!!
petronella_78_med spire =) Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. mai 2007 Ja, selvfølgelig ønsker jeg at det skal bli lettere å bli gravid =) Har jo prøvd et år nå. Det jeg mente, var...at det ikke er sikkert at det er lavt stoffskifte som feiler meg...kan også være andre ting.. MEN lavt ss er nok ikke det værste man kan feile. Får vente å se hva blodprøvene sier. Noen som har erfaringer fra sykehus vs. private klinikker når det gjelder troverdigheten på det de forteller?? Jeg har brukt å gå til Volvat og er veldig fornøyde med de, men det blir jo litt dyrt i lengden...
April-76 Skrevet 19. mai 2007 #10 Skrevet 19. mai 2007 Hei. Jeg har også en side her inne ang stoffskifte som jeg leter etter,ligger nok langt bak. Ble gravid når eg var 23 uten problem,men hadde ikke hadt sykdommen så lenge da. Men nå har eg ny samboer,å har mistet 3 ganger alle i uke 4. Vi har snart prøvd i 2 år. Men ville ikke bekymret meg før eg evt fikk en diagnose. Med rett medisinering sier dem at det ikke skal være noe stort problem. Hilsen ei som fortsetter å prøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå