mcnxbz Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Jente på 2.5 år, og nok midt oppi trassen. Men hun har ikke vært så veldig neineinei-trassig. Hun har en søster på 1 år, som hun igrunnen hele tiden er snill mot, og ikke er sjalu på. Hun har ingen raserianfall forøvrig. MEN. Hun har perioder på flere dager av gangen (som de siste par dagene..) hvor hun sutrer og etterhvert hyler for hver minste ting. Når jeg skal gi henne fart på huska(klarer hun vanligvis selv, men jeg skal gjøre det når hun er i dårlig humør), er alt jeg gjør feil. Ikke sånn. NEI, ikke sånn. Hylhylhyl. Eller om det er noe hun vil ha, og ikke får, hyler hun seg opp og blir helt "ufordragelig" . Så når hun har holdt på sånn en dag, merker jeg at jeg blir så sinna. Hver minste sutrelyd, hever jeg stemmen litt ukontrollert: "kutt uuut!! NOK!!". Og holder hun fortsatt på, tar jeg henne inn på rommet sitt, men da løoer hun bare hylende ut igjen. Får rett og slett lyst å riste henne hardt-huff av meg. Jeg bør vel ikke heve stemmen og bli så sinna. Hva er det pedagogiske å gjøre når de er uspiselige (unskyld uttrykket..men hun er rett og slett det når det holder på, og det er sikkert jeg også..)? Overse dem? Inn på rommet har jo ingen effekt, for hun kommer bare ut igjen.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Vet du hva? Jeg har akkurat det samme problemet med gutten min, som også er 2,5 år. Noen dager er han kjempe snill og søt, mens andre dager er han en skikkelig monster. Det beste rådet jeg kan gi deg, er at du overser henne når hun er sutrete og masete. Men før du gjør det, så finn ut hva det er. Hvis hun ikke har noen grunn til å være sutrete eller masete, så bare overser henne totalt. Ikke ha øyekontakt eller noe. For så lenge du reagere på den type oppførsel, så får hun en slags "belønning" for å oppføre seg sånn. Uansett om det er positv reaksjon eller negativ reaksjon. Og hvis du syns det er så ille, så ta en "time out". Plasser henne på en stol (en som er vanskelig å gå ned fra) eller et sted der det ikke er noe leke eller noe som frister, og si til henne med rolig og besteme stemme: f.eks: nå trenger vi to en liten pause. Så nå kan du sitte her par minutter, så setter mamma seg en annen sted i et par min. Pass på at du holder deg i nærheten, slik at hun føler seg trygg, men alikevel på en viss avstand. Og når det har gått par min. og du kan se at hun har roet seg, så kanskje dere kan finne på noe koselig sammen. Jeg har latt sønnen min fått rast fra seg mange ganger, uten å blande meg inn i raseriet hans. Det ble bare verre. Så denne metoden har jeg brukt på sønnen min, og den funker. Nå vet jeg ikke om det funker for deg og jenta di, men du kan prøve.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 Dette hørtes veldig kjent ut, jenta mi på 2,5 år er kjempe trassig til tider, og jeg blir sliten av det, har en liten gutt på 8 mnd også. Jeg fikk også sånne utbrudd, men jo mer hissig jeg ble, jo verre og mer sutrete ble hun.... Så når hun sutrer for å spørre om hjelp eller bare når hun prater, så sier jeg bare til henne at jeg ikke forstår hva hun sier når hun sutrer, så hun kan si det når hun er ferdig, så overser jeg henne. Det med å sette henne bort gjorde ting bare verre, så nå prøver jeg å beherske sinnet mitt, og heller distrahere henne med å finne på ting, og bare late som ingenting når hun ligger der og vrir seg av sinne på golvet, og da kan hun plutselig bare stoppe og sprette opp for å finne på noe sammen, og vi behøver ikke å leke sammen hele tiden, men bare litt på begynnelsen så hun glemmer anfallet sitt. Så mitt råd er bare å prøve å beherske deg, og for all del å ikke vise henne at du er sinna eller frustrert, ja egentlig bare overse sutringen. Men ikke overse dårlig oppførsel, som f.eks. at de kaster ting på golvet i sinne(det kan jenta mi være fæl på), og bare forklare at hun er stor jente og kan prate ordentlig. Det funker på jenta mi stort sett hver gang. Men du får ha lykke til!
mcnxbz Skrevet 11. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. mai 2007 Takk for gode tips! Og trenger ne motivasjon for å unngå at jeg blir sinna og hever stemmen. For som ble nevnt, hun blir jo bare mer trassig av det.
Expat Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Min lille er bare 25mnd, så hva vet jeg Men min er som regel tørst/sulten/trøtt når dette skjer hos oss nå. Litt mat (har rosiner og kjeks i lomma, og en vannflaske) hjelper som regel.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #6 Skrevet 13. mai 2007 Det er jo greit med sånne ting som roer de ned der og da, men det funker jo ikke i lengden, man kan ikke belønne dem med en gang og hver gang de begynner å sutre. Det er jo på denne alderen de tøyer grensene for å se hva de får lov til, og da er det opp til foreldre å veilede og oppdra, men ikke alltid med kjeks og rosiner.
Expat Skrevet 13. mai 2007 #7 Skrevet 13. mai 2007 Neida, men vi går og spiser/sover når hun har det slik Ikke belønning, løsning av årsaken til oppførselen. Haha, jeg har det som henne, blir dritsur når jeg er trøtt eller sulten... Og gubben mater meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå