Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips på mat\drikke jeg kan gi gutten min på 18 mnd som har fått diare\spysjuke på en gang. Han spyr opp alt vi gir han

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min hadde det i påsken...veldig moro...heldigvis varte oppkastet bare i en dag og han hadde apetitt de andre dagene med diare. Prøv å gi ham blåbærsaft (binder magen) og eplemost blandet med farris (binder vannet i kroppen så han ikke blir dehydrert) Ellers er det egentlig bare å gi ham det han har lyst på og vente til det hele går over! Det viktigste er at han drikker og har våte bleier!! God bedring :)

Skrevet

Ja gutten min på18mnd hadde spysjuke å feber to ganger på 3 uker.Det var forferdelig.Vi dro til legen.Det eneste han fikk å drikke var kokt vann,med et pulver jeg kjøpte på apoteket som heter Gem.Det er de saltene i kroppen som han mister ved diare å oppkast.Så fikk han noe kvalmestillende på resept.Holdt meg unna alt med melk,men han fikk spise det han hadde lyst på ellers.

Skrevet

Hei og takk for svar :)

Prøvde farris og eplemost det var han ikke interressert i nei. Men han vil ha juce så da får han drikke hvor mye han vil av det.

Trodde Gem var for litt eldre barn?? Syns jeg leste det på en eller annen internettside en gang??

To ganger på 3 uker? Jeg begynte å bli bekymret for at gutten min har hatt diare 2 ganger på 3 måneder. Syntes det var kjemperart at man kan få det så tett opp i hverandre, men da er det jo ikke det.

Han har aldri spydd før og det ble jo ikke akkurat noe bedre når han har diare i tillegg nei :(

Sist gang han hadde diare i februar varte det i flere uker. Han ble bedre også kom det tilbake flere ganger. Var hos legen men hun viste ikke hva det kom av. Men da er det vel bare noe man må regne med da når man har små barn som går i barnehage??

Skrevet

Hei, jenta vår startet med diare på tirsdag og spysyken dagen etter. Hun er litt bedre nå, men kaster opp tvert om vi gir henne noe melkeprodukter. Hun spiser og drikker litt nå iallefall.

Det rådet vi fikk når det sto på det verst var å gi henne 1 ts med vann,blåbærsaft eller eplemost/farris-blanding hver 20 min. Det hjalp masse her og etter en natt så var hun så pass at hun kunne drikke og spise mat som ikke inneholdt melk. Vel og merke i små mengder. Ønsker dere lykke til!

btw. er knøttet deres slapp? Vår jente er forsatt slapp, men feberfri...

Skrevet

du kan trygt gi han gem når han er 18mnd gammel.. ;) sønnen min var innlagt på sykehus da han var 1år pga detta her.. begynte først med rs virus, og ble da smitta med rota virus på sykehuset.. så da var det full runde med diare og oppkast. han nekta og ta til seg noe mat og drikke, så de la ned sonde på han, og da fikk han kun gem collet.. var innlagt på sykehus i 2uker med dette..

ett anna tips vi også fikk av barnelegen da var og gi xl1 sports drikk.. for den også inneholder de stoffene de trenger..

gi bare bittelitt væske av gangen, og gjør det heller veldig ofte.. kan faktisk være aktuelt og bare måtte gi max 2ml av gangen.. sånn holdt vi på med han vår. på sykehuset lå han med pumpe på sonda, da fikk han kun 20ml i timen, for att magen skulle rekke og absorbere det.. og ikke bli provosert så det kom opp igjen..

Skrevet

Det kan hjelpe å spise noe med salt i feks salt kjeks, potetgull, potetskruer. Salt binder væske i kroppen.

Omgangssyke er kjedelige greier!!! Håper han blir frisk snart, da.

Skrevet

men så er det jo det att mye salt er med og dehydrere det også da.. :0(

Skrevet

Nei heldigvis har ikke gutten min hatt noe feber eller vært i dårlig form. Det virker som han ikke merker noe stort til at han er syk stakkars. Det eneste vi merker forskjell på er at han ikke har lyst på mat. Ellers er han en skikkelig storspiser.

Han har ikke spydd siden fredags morgen, men diaren er like ille som før. Lurer på hvor lenge jeg skal gå for vi tar en tur til legen????

Han drikker jo godt med juce og bleiene er våte så han får jo nok veske i seg???

Skrevet

Uff, høres ut som det lille hadde for to uker siden. Det var helt grusomt for han ville ikke ha noe. Hverken saft el farris/ eplejuice, men vi fikk i ham litt potetgutt som en annen har nevnt her. Da ble han tørst og fikk i seg nok med vann i alle fall.

Min kastet opp første dagen, så var det en bleie med diare for så ingenting på en hel dag før diarenen kom for fullt. Da var det 3-4 dager med 4-5 diarebleier om dagen. Vi var kjempebekymret, men han fikk heldigvis i seg nok vann. Og etterhvert begynnte han å spise normalt igjen. Fikk faktisk råd om at dette med å unngå melk ikke er så viktig lenger. Så lenge han ville ha lot vi han få det. Men ga ham mme så han skulle få mineraler og næringstoffene fra den. Han spiste som sagt ingenting og ble frisk og rask etter ca 5 dager.

Håper din blir frisk snart igjen, grusomt når de små er syke:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...