Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jenta vår på fem og et halvt blir lagt kl 20 hver kveld, sovner nesten aldri før 21.30 og blir vekt kl .7.00 hver eneste morgen hverdag som helg. Hvis hun får sove lengere enn til kl. 07, glir hun strakt over i "B-rytme" og sovner tilsvarende senere på kvelden. Hvordan er det med deres barn? er det vanlig at de ikke sover mer enn 9.5 timer om natten? Synes hun stor sett virker i grei form på dagen, men er av og til veldig trøtt på ettermiddagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5-åringen min sover litt forskjellig lengde på morgenen, men merker at han har begynt å sove litt lenger enn før. Han har alltid vært en morgenfugl, startet gjerne 0630 de siste årene, før nå da han endelig har begynt stabilt å sove til minst 07, 0730. Noen ganger lengre, men å være morgenfrisk kl 06 er han heldigvis ikke lenger. Men nå har vi en lillesøster da, og hun er jo tidlig oppe... så sove lenger om morgenen er fortsatt en drøm langt frem. Men, det er håp for 5-åringen altså, vi ser det. Han kan finne på å sove til kl 08 også (nå som jeg er hjemme i permisjon og vi ikke har det travelt til bhg). Han legger seg i senga ca 1930, men sovner skjelden før kl 20 eller over, enten leser vi for han eller han kikker i Donald selv en stund før han sovner. Han har behov for 10-11 timers søvn fortsatt.

Han er i fin form hele dagen stort sett. Men alltid vært var på dagsovingen. Får han f.eks sove 15-20 min i bilen en ettermiddag er løpet kjørt, da er han ikke trøtt før kl 23 - så vi passer godt på når vi kjører bil et stykke så sent på ettermiddagen (etter familiebesøk etc). Blir mye avledning for at han ikke skal sovne da ja..

Skrevet

Legger seg 19-19.30 og opp cirka 6.45 men ville gjerne sove lengre og gjør det ofte i helgen men det varierer mye. Hun er 4,5 da.

Tror det er store variasjoner men 9,5 er litt lite synes jeg.

Skrevet

Ja, ser det er litt lite i forhold til deres barn. Her fungerer dårlig med variasjon - f.eks at hun sover lenger i helgene - da bruker vi halve uka til å hanke det inn igjen på kvelden.9.5 time er gjerne litt lite og tror vel egentlig at hun trenger litt mer søvn. Tror hun sliter litt med innsovningen selv om hun er trøtt tidligere. For jobbe litt mer med det - vet ikke helt hvordan - men får tenke litt på det. Hun i senga fra kl 20 - etter pysj, tannpuss og lesing. Etter det holde hun seg som regel der - ser i bøker og leker litt for seg selv. Virker som hun koser seg og vi er inne og småprater med henne innimellom. Kanskje vi må prøve oss med at lyset skal være av fra et bestemt klokkeslett? Småsøsken her i huset også. Lillebror på tre mnd sovner kl 07 og våkner i 6 tiden for tiden - avbrutt av et par nattmåltider. Legger han bare i senga og så sovner han - også på dagen - superheldig der og litt mer bevisst på gode søvnvaner enn sist :) Vet også at det kan endre seg underveis. akkurat i det du tror du har funnet formelen, endrer det seg ..

Skrevet

Ser det var en annen tråd på omtrent det samme - virker som de fleste får seg noen flere timer på øret enn min datter.

Skrevet

Vår 5-åring legger seg 19:30/20 til vanlig, bruker max 30 minutter på å sovne og våkner selv rundt 7/7:30.

Hvis det blir legging senere enn 20, bruker han vesentlig lengre tid på å sovne, og må vekkes om morgen. Blir da veldig sliten på ettermiddagen, og litt morragretten. Hvis det derimot er fri dagen etter at han har lagt seg sent, lar vi han bare sove til han våkner. Det påvirker ikke leggingen neste kveld - han sovner greit så lenge vi ikke legger for sent, altså.

Skrevet

Jeg har en gutt som snart blir 5. Han legger seg ca 19:30 hver kveld og sover til vi vekker han i 7 tiden på hverdagene. I helgen sover han gjerne til kl er ca 9. Han har godt soverhjerte den lille :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei! Vår jente på 5 har nøyaktig samme rytme som deres jente. Og strekker det gjerne videre om ho får sjansen, slik som du beskriver. Innimellom sovnerhun spontant tidlig på ettermiddagen, virker som hun tar seg igjen ca 1-2 ganger i uka. Jeg synes det ser ut som hun har veldig vanskelig for å sovne, og jeg har dessverre ingen løsning. Har spurt i barnehagen en mill ganger om hun er sliten og lei i løpet av dagen, og det er hun ikke. Ikke hjemme heller når vi har fri. Dette er kanskje en trøst. - Vi har forresten en lillebror på ett år med 'normal' døgnrytme (sover 1900-0600).

Skrevet

Har en gutt på 5,5 år, og han er likedan. Han bør ikke sove lengre enn 7.30 - 08.00, ellers merker vi det på kvelden. Likevel kan det gjerne bli 21.30 - 22.00 før han sovner, selv om han legger seg i 19.30 - 20.00tiden. Vi merker også veldig godt om han ikke har fått vært særlig i aktivitet en dag, så vi prøver hver dag å finne på noe som innebærer aktivitet og masse frisk luft, for å "slite" han ut litt. Gruer meg litt til høsten når han skal begynne på skolen, for han er veldig trøtt om morgenen. Så spørs om vi må prøve å endre leggerutinen til senest kl 19 - 19.30 om kvelden, for å få han opp tidsnok.

• 2 uker senere...
Skrevet

hmmm. det slår meg når jeg leser innleggene her - hvorfor bruker hun så lang tid på å sovne? hvis hun legger seg 20 og ikke sovner før 21.30 - hva bruker hun tiden til imellom der? kanskje det er noe å ta tak i der? være litt strengere på å slukke lys og gi beskjed på at nå MÅ du sove etter at nattasang/bok eller hva det nå er er ferdig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...